24/02/2011

Koeien in de poëzie

.
Vrijdag-gedichtendag, met vandaag aandacht voor onze grote vriendin: de koe!



Een koe

Een koe
is een merkwaardig beest 
wat er ook in haar geest 
moge zijn
haar laatste woord 
is altijd
boe

-K. Schippers



De dichter is een koe

De dichter is een koe
Gras... en voorbij het grazen 
lig ik bij mijn vier poten
mijn ogen te verbazen,
omdat ik nu weer evengrote
monden vol eet zonder te lopen,
terwijl ik straks nog liep te eten,
ik ben het zeker weer vergeten
wat voor dier ik ben - de sloten 
kaatsen mijn beeld wanneer ik drink,
dan kijk ik naar mijn kop, en denk:
hoe komt die kop ondersteboven?
Het hek waartegen ik mij schuur
wordt oud en glad en vettig op den duur.
Voor kikkers en voor kinderen ben ik schuw
en zij voor mij: mijn tong is hen te ruw,
alleen de boer melkt mij zo zalig,
dat ik niet eenmaal denk: wat is hij toch inhalig.
's Nachts, in de mist, droom ik gans onbewust 
dat ik een kalfje ben, dat bij de moeder rust

-Gerrit Achterberg



Die Kuh


Die Kuh ist vorn zu
und hinten dicht am Lauf,
da ist sie auf.
Die Kuh hat keine Ruh, 
sie mümmelt immerzu.

-Kurt Schwitters



met een welgemeend: "BOE" van Marlou :-)



.

18 comments:

Di Mario said...

Ik zie koeien graag lopen in de wei, dat geeft me altijd zo'n lekker gevoel van het platteland.

Love As Always
Di Mario

Han said...

Een koe kan ons alles geven om gezond te leven en dan blijft zij ook nog leven!

klaproos said...

whahahahahaha
die met eat more chikin, die past me wel marlou, heerlijk,
ik hou van koeien,
van hun uiterlijk, hun geur en ook van het geluid dat ze maken als ze op stal staan,
vroeger ging ik wel eensin de stal zitten om tot rust te komen,
"geweldig"

wat een dieren , wat een feest
dank je wel voor dit intens mooie logje,
slaap wel, marlou:-)


* de koeieshake doe*

xxx

Jelle Droeviger said...

De koe, Marlou, is in Nederland de grootste werkgever, bedacht ik zo-even.

Ze houdt meer dan één miljoen mensen aan de arbeid.

Daarom moeten we wel doorgaan op de eenmaal ingeslagen weg, en haar melken en opeten.

Een koe zie je weinig lachen (la vache qui rit.?), en diervriendelijk vlees bestaat niet.

Jelle Droeviger.

Marjolijn said...

Oh, wat zal ik blij zijn als ze weer in de wei mogen lopen.
Voor de koeien fijn, en voor ons ook, dan is het echt lente geworden..!!
Fijne vrijdag en op naar een goed weekend.

John said...

Boe! :D Grappig log dit, en ik moest denken aan het geurflesje dat ik gister kreeg. Gras.. HEt het ruikt echt naar gras. Het gras waar koeien lopen, en wat ze eten..
:D

Lutje said...

Ik wens je een koeie-goeie dag :o)

gerdaYD said...

De Koe van Achterberg heb ik altijd al zo'n mooi, intrigerend gedicht gevonden, dankjewel om het hier te plaatsen lieve Marlou! En dat van Schippers is dan weer héél grappig! Zal mijn laatste woord voor jou dan ook maar BOE zijn, want ik voel me verwant met de koe *wink, big smile*
Maar nee, dat doe ik niet, mijn laatste woorden zijn: maak en een supervrijdagje van, in de nu toch wel iets aangenamere temperaturen. Jouw Henry zal beslist de marsiaanse peniskoker die jij zo liefdevol voor hem breidde, niét nog hebben! Hihihi.

Sjoerd said...

Soms zou ik willen dat ik wat van dezelfde rust had als de koe met heel haar wezen uitstraalt.

Fluitenkruid said...

Ik moet lachen om Marjolein's reactie want dat was wat ik ook meteen dacht. En dan van die lekker gekke sprongen!

Annet said...

Ha Marlou,

Wat een leuk koeiengeheel....

Heb genoten.....

p.s. over de tekening heb ik lang gedaan, hij is al wat ouder....en de computer is er langs geweest op het laatst....

Kus van Annet en een mooi k(n)us weekend gewenst...

♥ Annet ♥

wruthu said...

Een biefstuk is gewoonlijk
Afkomstig van een koe.
Als men een biefstuk pijn doet,
Dan zegt de biefstuk:"Boe!"

Doch als een biefstuk hinnikt
Bij onverwachte pijn,
Dan zal er hoogstwaarschijnlijk
Iets niet in orde zijn.

piet paaltjens

Ineke said...

Ha Marlou,

Een heerlijk nostalgische foto van dat kalfje in de wei.

En op de valreep: een heel fijn weekend gewenst Marlou!

Dag, xx, Ineke

Leibele said...

Twenty five miles of wash board
dust plume
gravel road
from the highway around one last curve
before old growth pines
give way to
five square miles of sagebrush
edges blurred by
undulating heat waves
that on this sultry
September afternoon
seems to be
the bovine version
of Times Square
lowing cattle mimic
blaring taxi horns
brown and black steers
like business men in suits
grazing as if finishing lunch
then heading back
to the office.

het is geschreven door Bil Babers

Anne said...

ode aan de koe.
niet in megastallen met luchtwassers, maar in een pure hollandse weide:))

gerdaYD said...

Merciekes lieve Marlou voor je mooie reactie! Bedankt ook voor de eerste prijs, die staat op mijn kast te pronken tussen àl die andere prijzen *wink, big smile*
En ga jij vandaag ook voor de eerste prijs? Die van het allerschitterendste weekend tot dusver... Doén!

Marjolijn said...

Fijne zondag meis.
Geniet maar lekker...!!

Tine de Jong said...

Kwam dit gezellige blog tegen en ja de koe is ook mijn favoriet en zijn dieren waar ik dan ook veel van geniet. Heb ook zelf veel ober dit mooie beest geschreven en veel over zijn leven.
En op mijn Youtube kanaal vind je hen ook allemaal.