25/02/2019

25 februari 1941 - 25 februari 2019

.
Vandaag 25 februari 2019 wordt de februaristaking van 1941 herdacht, zoals elk jaar bij het standbeeld De Dokwerker van Mari Andriessen.
Als je straks op deze link klikt zie je meteen aan de bovenkant een gedeelte van het ontwerp van mijn dochter:


En als je dan op de site een beetje naar beneden scrolt krijg je de hele poster te zien, die zij ontworpen heeft.
En je kunt het verhaal erachter lezen.
Je snapt: ik ben beretrots op mijn dochter.
En daarom ben ik vanmiddag voor het eerst in mijn leven bij de herdenking op het Jonas Daniël Meijerplein in Amsterdam.

Om 16:45 is de herdenking en ik ben er bij.

En dit is de poster van Roosje Klap, zoals die te zien is op heel veel plekken in heel Nederland:


En een stukje uit de Herdenkingskrant:


"De dokwerker, dat zijn wij, dat ben jij!"


18 comments:

Lutje said...

je dochter kent er wat van
je mag als moeder terecht fier zijn
Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Mooi dat je erbij kunt zijn.
Je mag met recht trots zijn.

Yova said...

Je dochter komt ook erbij. Heel goed dit doet. Wat fijn dat ook mee doet met jou. Je mag haar trotst erop zijn. Fijne dag gewenst. Groetjes J&F.

John said...

Ik heb een boek over de februari staking. Ook van de mijnstakingen en andere stakingen die ons gewone mensen meer rechten en inkomen gaven.
Trotse moeder :)

klaproos said...

tof om te zien loutje,
dat heeft ze weer mooi gedaan die Roosje,
in knallende kleuren,
je mag trots zijn jawel ,

heb een heerlijke zonnige dag bella donna

xxx

Karel said...

mogge Marlou
je mag zeker trots zijn op je dochter
vroeger kwam ik veel op dat plein , of eigenlijk meer aan de overkant , op het oude Waterloplein :)
het is goed dat we dat herdenken en ik ben erg blij dat er overal zoveel jeugd is

je zag 3 Walibi's , dus je ogen zijn goed hihi
jij dommelen en niets doen , ik ook lekker soms :)

aha je helpt een oudere dame door haar hondje uit te laten , een goede zaak
dus ik zeg maar alvast , fijne wandeling
groet Karel

Yova said...

Nog vergeten nog te zeggen. Kijk eens bij ons blogje. Je hebt het goed geraden. Knap gezien.

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou en een fijne, zonnige dag gewenst.

Proficiat voor je dochter, het is een schitterende poster geworden, heel opvallend ook en het zal beslist wervend werken zodat er veel volk op af zal komen.
Geen wonder dat je fier op Roosje Klap bent, dat mag je zeker en vast

Jelle Droeviger said...

We zijn vrij,
we zijn vrij,
we zijn vrij.
Je kunt het niet vaak genoeg zeggen.
En herdenken hoe dat zo gekomen is.
.
Mooie poster heeft Roosje gemaakt.!
.

Jan K. alias Afanja said...

Wat leuk, en knap ook dat je dochter die poster heeft ontworpen. Dat is echt een eervolle opdracht, lijkt me.
Goed dat de Februaristaking nog ieder jaar wordt herdacht. mooi dat jij er ook naar toe gaan vanmiddag. Je hebt er in elk geval goed weer bij.
Een goede dag gewenst!

Sjoerd said...

Haha, klik ik op de site om het verhaal van Roosje te lezen was ik even vergeten om hier terug te komen. Heel mooi dat affiche, zeker met die uitleg van Roosje erbij. Daar mag je zeker trots op zijn.

Jetteke said...

Prachtig werk zeg! Ik snap dat je trots bent op je getalenteerde dochter.

Ben je alweer aardig hersteld?

Tot morgen.

Liefs, Jetteke

די מריו said...

Je zult ondertussen wel weer thuis zijn. Indrukwekkend van de herdenking, warm van trots. En dat mag natuurlijk.

Love As Always
Di Mario

Hans said...

Helaas zijn er mensen die monumenten moeten onder kladden.
Daarom blijft herdenken zo belangrijk. Hans

Hans said...

Je hebt een mooie reis in het vooruitzicht. Hans

Je verzoekje ligt op de Bank voor de volgende show.
De shows staan allemaal op: http://logbankje.nl

Bertiebo said...

Prachtige poster. Wat zul je trots zijn. Ik heb alles met aandacht gelezen en bekeken. Fijn!

mirjam kakelbont said...

Die noeste handen van De Dokwerker! En wat een compliment: die dokwerker zijn jij en ik. Ik vraag me altijd af of ik lef zou hebben (gehad) in de oorlog. Als alleenstaande misschien maar wat als je bloedjes van kinderen hebt?
Wees TROTS op de poster want daar is alle reden voor. Waar ik eigenlijk nog het meest blij om ben, is dat het weer zo goed gaat met je dochter. Houden zo!
Dag lieverd ♥

miekequilt said...

Ik had de poster gezien en vond hem erg mooi. Leuk om nu te lezen dat jouw dochter hem gemaakt heeft. Daar ben je, terecht, trots op. Trots op je dochter én trots op de mooie poster!