20/06/2019

Door naar Luik

.
We laten ons dorpje in de buurt van de Moezel achter en vertrekken in oostelijke richting naar de Ardennen en wel... naar Luik!
Luik is een stad waar je eigenlijk altijd langs sjeest op weg naar Frankrijk.
Dat deden wij tenminste altijd en we waren dus nog nooit in de stad zelf geweest.
Maar we wilden heel graag een paar dingen zien en dus... hotelletje geboekt vlak bij het nieuwe station in Luik-Guillemins:




Het is een prachtig futuristisch gebouw geworden. De architect, Santiago Calatrava heeft er een waarlijk paradepaard van gemaakt. Schitterend!
We hebben er dan ook rondgehangen en ontbeten en koffie gedronken en met de roltrappen omhoog... en natuurlijk weer naar beneden. Heel mooi allemaal!

Maar ook wilden we de wijk met de trappen bezoeken. Die wijk heet Montagne de Bueren.
Honderden treden: 374, ongelooflijk! Je zult daar maar postbode zijn...
Het is dus een straat, hé... een straat van trappen...



En naar beneden ga je natuurlijk over de leuning... glijdend! Zoef!


Een hele leuke ervaring.
Als de zon schijnt is Luik sowieso een leuke ervaring. 
Want zo niet... dan is het een grijze en beetje treurige stad. 
Maar we hadden geluk, want na de lunch begon de zon volop te schijnen en hebben we ook nog heerlijk langs de Maas gefietst...


17 comments:

Marjolijn. said...

Nee, daar zou ik niet willen wonen en zeker niet in die straat met trappen.
Maar een mooi gezicht is het wel...!

Lutje said...

als belg ben ik nog nooit in Luik stad geweest,wel in de buurt, maar als ik dit zie wordt het eens een uitstapje
Een @->- voor jou.

די מריו said...

Dat kunje met recht een doevakantie noemen.

Love as Always
Di Mario

Sjoerd said...

Je weet ik woon er niet al te ver vandaan, maar kom er ook nooit. Toch eens de trein nemen die kant op.

John said...

Die straat van trappen vind ik geniaal mooi. Ik zou tegen mezelf zeggen dat ik er beslist eens heen moet.

Jelle Droeviger said...

Mooi beschreven, Marlou.
Ik was daar vorig jaar nog per trein, met mijn oude moeder op weg naar de Ardennen.
Ze zag het station als een voile die met de wind, tegen de zwaartekracht in, wilde opstijgen, omhoog dwarrelen, maar werd vastgehouden door de steunpunten.
.
Overigens, die trappen van de Montagne de Bueren hebben we toen overgeslagen...

Jelle Droeviger.

Tine de Jong said...

Mooi blog maar ik kan misschien net tot tien komen en hou het dan voor gezien met die trap dus helemaal niets voor mij. Het zal wel een mooi parcour wezen om je benen te trainen. En ook met glijden te beneden gaan is toch wel oppassen geblazen. Je zal maar te hard gaan. Nee niks voor mij de trappen straat. Geniet van de dag en groetjes.

klaproos said...

:-) kijk zo ken ik 'm de man die niet ouder wordt, alleen maar jonger lijkt te worden:-) geweldig,

Ja ik wist van een verre vriend dat Luik heel mooi is... fijn loutje, aaim heppie for joe ❤
xxx

Bertiebo said...

Ben nog nooit in Luik geweest. Wel leuk die trappen en dat station

Jan K. alias Afanja said...

Dat station van Luik zou ik ook nog wel eens willen bekijken, want daar heb ik al heel wat mooie foto's van gezien. Die trappen met 374 treden zou ik lekker links laten liggen. Maar ook die trappen hebben je leuke foto's opgeleverd.

Karel said...

mogge Marlou
dus je bent flink aan het traplopen geweest , hoe vaak op en af ging je pppffftt
ziet er echt mooi uit dat station en zo ook die trappen ( digitaal ) hihi
geniet de dag

Edward McDunn said...

Je zult helemaal bovenaan in die straat wonen, en na het boodschappen doen, er achter komen dat je de suiker vergeten bent..ZUCHT! Dat naar benden glijden is leuk hè?

Happy Earl Grey said...

Ik ben nog nooit in Luik geweest, maar wel pogingen gedaan om het te bezoeken. Helaas verdwaalden we altijd en gingen dan maar weer verder. Het ziet er mooi uit!

Karel said...

ha die Marlou
die pps geeft mooi weer hoe mooi het daar is , zijn dan ook niet mijn eigen foto's hihi
je hebt gelijk , het is een bezoek meer dan waard :)
jullie Texel in de planning , ik eerst Schiermonnikoog :)

koers groet

Ferrara said...

Ook ik stond onderaan die trap en heb het daarbij gelaten. Luik kan inderdaad wel een boost gebruiken, er is nogal wat achterstallig onderhoud. Maar met een, waarschijnlijk, peperduur station zal dat wel op een laag pitje staan.

Rebbeltje ★ said...

Zag jou niet van de leuning glijden ;)

Hans said...

Je weet wel de mooie omgeving te vinden, de Moezel en de Ardennen zijn prachtig. Hans