27/06/2019

Yayoi Kusama

.
Je hebt nog een kunstenaar van me tegoed.
In de derde afdeling in het Museum Voorlinden vinden we: Yayoi Kusama, een 90-jarige kunstenaar uit Japan. 90 jaar en nog steeds volop aan het werk!
Zelf zegt ze, dat ze bang is voor lege ruimte. Vandaar dan ook, dat zo goed al alles wat ze maakt een soort van oneindig is. Het barst van de invullingen, stippeltjes en spiegeltjes...

Kijk... hier sta ik in  de "Infinity Room"


Je mag hier precies 45 seconden staan... het licht verandert voortdurend. Heel speciaal!
Kusama is echt de kunstenaar van de stippen. Daarin kun je die oneindigheid zien.
Ken je deze enorme pompoen?


Zelfs Henry is er helemaal verbaasd van.
De hele afdeling Kusama is er eentje van stippen en spiegels.
Ik hou wel van stippen (heb nu een gestippeld jurkje aan) maar zoveel stippen in huis... nee, dat nou ook weer niet.

Hier is Kusama overigens, kleurig en altijd stippels aan!


Nou is het gekke van deze kunstenaar, dat ze dus hartstikke gek is.
Ze verblijft al sinds 1993 vrijwillig in een psychiatrische inrichting.
Maar wel elke dag aan het werk, want haar atelier is naast de deur!!
Muren, vloeren, objecten en naakte lichamen beschildert ze met stippen...

Hier nog een paar van de dingen uit Voorlinden:


Zo'n kistje zou ik ook wel willen maken.
Even een mooi doosje bewaren en stippelen maar...
(Zal wel iets ingewikkelder om te doen zijn, maar soit!)

Of dit met een vogeltje in het midden:


Niet zo heel veel stippeltjes maar toch.

In het museum  bevindt zich ook een gang met bolle spiegels... en jaar hoor... deze twee ken je vast wel:


Als je op een bepaalde manier gaat staan, zie je jezelf tot in de oneindigheid en dat is precies wat Kusama wil: de oneindigheid...

Zo... genoeg gezien van Kusama.
We gaan het park in, want die is aangelegd door Piet Oudolf en zo ontzettend mooi!!
Morgen krijg je daar de foto's van te zien, want ik... bofkont!... mag er vandaag wéér een keer naar toe! Mazzel!


16 comments:

Marjolijn. said...

Ik vind het wel een leuke dame, die gekke stippen kunstenares...!
Mooie dag Marlou.

Bertiebo said...

Wat bijzonder. En leuk. Blijkbaar is ze niet gevaarlijk gek

Lutje said...

gek of niet, het is heel mooi en apart om te zien
Het is toch fijn als je zoveel tijd hebt om dit alles te gaan bekijken
Een @->- voor jou.

די מריו said...

Je zou er toch gek van worden van al die stippels.. owh dat is ze ook.

Love As Always
Di Mario

miekequilt said...

Ik vind het zo knap dat haar stippels zo mooi rond zijn. Het zijn geen kloddertjes verf. Zou ze een mal gebruiken?

Jelle Droeviger said...

Prachtig en waarachtige kunst.
Vincent van Gogh was ook nogal gek, maar kijk eens wat hij maakte in dat asiel in France....

Jelle Droeviger.

klaproos said...

ik denk dat mensen die gek zijn geniaal zijn loutje, én creatief..
de meeste dan toch :-)

heerlijk om naar te kijken.. hier is de ballenbak jaloers op :-)

heb het fijn vandaag lieve schat
xxx

Catherine Boone said...

Wat een creativiteit en originaliteit straalt deze warme kunstenares uit !! Alvast bedankt om kennis te maken met haar en haar realisaties.

Edward McDunn said...

Een bijzonder krasse dame van 90 jaar, die hele mooie dingen maakt.

Karel said...

mogge Marlou
zeker een krasse oude dame
ja en wat is " gek " of " normaal "
ik zelf zeg altijd dat ik " prettig gestoord " ben hihi
suc6 met het maken van zo'n kistje
mij vielen ook 3 kruisjes op :) rara welke

ja Drenthe is prachtig , of je er nu fietst of wandelt
wat je zegt die herrieschoppers moeten ergens terecht hihi

ja ik had een heerlijk fietsritje

geniet de dag
groetjes , Karel

Rebbeltje ★ said...

Ja zag die ook bij de selfie...
Jullie zien of zagen heel wat in een korte tijd.
Ben zelf niet zo van de stippels maar meer van de strepen whahaha
Groetjes

Jan K. alias Afanja said...

Vooral dat eerste werk vind ik erg mooi. Dat zou ik nog wel eens goed willen bekijken. Maar dan wel wat langer dan 45 seconden, hoor ... ;-)

John said...

Dat kunstwerk van de laatste foto, geweldig! En nu even zonder dollen, de eerste foto, dat kunstwerk, het is geweldig.

vilterietje said...

Itsy. Itsy teeny weent yellow polka dot bikini....

Sjoerd said...

Ik vind het heel bijzonder, Henry ook,,,

Hans said...

Kunst is mooi als je het ziet.
Nog kunstiger is je zelf als kunst werk te projecteren. Hans

@ men dump veel te makkelijk het afval in de natuur.