06/06/2019

Sentimentele bui

.
Vandaag ben ik in een sentimentele bui.
Daar hoort natuurlijk een lied bij.
En ik kies voor "Als je overmorgen oud bent..."
Het is een liedje van Jules de Corte, maar vandaag wil ik het juist níet door hem laten horen, hoewel ik zijn eigen interpretatie van zijn eigen lied wel heel mooi vind.
Maar ik laat het nu eens een keertje horen door Maarten van Roozendaal, een andere zanger, die ook niet oud geworden is (slechts 51) 
Maar hij blijft gewoon doorzingen op YouTube.. wonderlijk eigenlijk...


Dit is de tekst van het lied, dan kun je het meteen meelezen:

Als je overmorgen oud bent
Wie zal er dan bij je blijven 
Om je pijntjes weg te wrijven
En je zorgjes weg te doen
En niet al te erg te kijven
Als je weer praat over toen

Als je overmorgen oud bent
Wie zal je dan moed inspreken
En wie helpt je oversteken
Als het niet alleen meer gaat
En wie zal de stilte breken
Die als ijs rondom je staat

Als je overmorgen oud bent
Wie zal dan je bed opmaken
En wie doet je kleine zaken 
En wie zorgt er voor je brood
En wie zal er bij je waken
Op de avond voor je dood

Als je overmorgen oud bent
Zo oud dat je oren tuiten
Wie zal je neus dan snuiten 
En wie helpt je op te staan
En wie zal je ogen sluiten 
Als ze niet vanzelf dichtgaan




(Maarten van Roozendaal 1962-2013)

En als je tijd hebt kun je ook nog even naar de versie van Jules luisteren.
Naar de rustige piano-akkoorden, naar dat perfect uitgesproken goed verstaanbare Nederlands...
Klik daarvoor op: Als je overmorgen oud bent






17 comments:

Lutje said...

een mooi liedje, het doet me denken, ...
maar gelukkig is dat ouder worden voor iedereen hetzelfde
Een @->- voor jou.

Bertiebo said...

Mooie tekst. Ik wist niet dat die van Jules de Corte was

Marjolijn. said...

Voor elke bui is er wel een liedje en gelukkig heeft Youtube ze voor het uitzoeken...!
Mooie dag Marlou.

די מריו said...

super mooie tekst zeg. Zet je wel aan het denken.

Love As alwyas
Di Mario

John said...

Ja, als ik overmorgen oud ben is er helemaal niets meer voor oudjes vrees ik, en ik ben ook de lul met het nieuwe pensioenakkoord. :(

klaproos said...

Gisteren toevallig zitten luisteren loutje, van Jules....
en ik weet waarom je zo sentimenteel bent, jij denkt vást ook aan onze lieverd Gerda,
jij mist haar ook.... het zingt door je lijf,
laat het maar weer wegebben hé...

een dikke knuffel van mij, helpt je dat een beetje... anders kom ik met de stok hoor, en springen we er samen overheen ( wish )
xxx

Edward McDunn said...

Een heel aangrijpend lied, ik heb er ooit eens een blog over geplaatst.

https://fotografie54.wordpress.com/2013/06/01/als-je-overmorgen-oud-bent/

Sjoerd said...

Haha, ik moet er ook even niet over nadenken... Nog een paar dagen en ik ga met pensioen.

Jelle Droeviger said...

Ook weer zo mooi.
Ja Jules de Corte, zo nederlands, en zo mooi melancholiek soms.
We hebben hier nog een plaat van hem met van die pracht-liedjes.
Bijvoorbeeld Puultje van Jingelen.
Misschien ken je dat wel.
Zo eenvoudig en zo puur.

Jelle Droeviger.

Nietzomaarzooo said...

Heel melancholisch en een bang vooruitzicht voor wie niet een grote kring om zich heen heeft.

Jan K. alias Afanja said...

Het is een mooi lied en ik vind Maarten Roozendaal ook een prima zanger, maar ik ben er nu even niet voor in de stemming. Na het onweer van afgelopen nacht en mijn bijzondere waarneming van gisteren heb ik liever iets vrolijkers.

sjannesblog.com said...

Tja, mooi!

Karel said...

Ha die Marlou
Een heel mooie tekst , passend bij je sentimentele bui
Ik wandelde een 9 km door het jou dus bekende mooie stadje Middelburg
Nu net in de trein naar huis
Fijne middag groet

Ferrara said...

Prachtige tekst. We hopen allemaal op een goed verzorgde oude dag.

Sjaantje said...

Ik heb er zojuist stil naar geluisterd. Prachtige tekst. Tegelijk word ik er verdrietig van...niet direct nu voor mezelf, maar voor anderen. Bedankt voor dit mooie liedje.

Hans said...

Het nummer wordt heel mooi vertolkt door Maarten van Roozendaal. Hans

Rebbeltje ★ said...

Grappig om deze versie te horen
schoonzoon met band hebben deze met eigen woorden op een ouderendag gezongen en ik heb die op cd...en luister er graag naar :)
Groetjes