05/06/2019

Klim naar het licht

.
Bij de kathedraal hier aan de Leidsevaart is een loopbrug gemaakt tussen twee torens. Kijk maar eens hoe gaaf en ook... hoe hoog! 


Sinds een tijdje kun je naar boven klimmen om over die brug te gaan en de wijde omgeving te bewonderen.
Niet echt iets voor mensen met hoogtevrees, maar gelukkig heb ik daar helemaal geen last van.


Het is een enorme klim!
De torens zijn 60 meter hoog en daar kom je dus via een prachtig gemetselde ronde trap.


De eerste toren waar je doorheen klimt is de Vrouwentoren.
Waarom die zo heet? Ik stel me zo voor, dat de nonnetjes daardoor vroeger naar boven gingen
Maar ik stel me wel vaker iets voor en dan is het gewoon niet waar... maar ja...
De andere toren heet... je raadt het al: de Mannentoren.
En die twee torens zijn nu dus met elkaar verbonden.
Onderweg maar boven heb je een pracht zicht in de kathedraal, oei oei... ook al zo hoog...


Dan loop je door allerlei gangetjes naar de klokken en kijk uit, als die gaan beieren, want dan gaan je oren er aan!



En tot slot... het licht!


En het fantastische uitzicht!


Het was een geweldige ervaring.
Henry vond het zelfs zo bijzonder, dat hij zich heeft opgegeven als vrijwilliger.
Goed he! 

Hier is een filmpje van RTV Noord-Holland.van twee minuutjes... Dan heb je een beetje een idee:


19 comments:

Lutje said...

het moet heel interessant geweest zijn als je vriend zich als vrijwilliger op geeft, maar op de foto's ziet het er ook de moeite uit
Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Mooi zicht, maar dat ga ik dus niet doen.
Veel te hoog...!

miekequilt said...

Wat een prachtig uitzicht. Maar ik vrees dat ik daar niet op ga lopen. Te hoog voor mij.

Jelle Droeviger said...

Oei, lijkt me spannend. En dat pracht uitzicht. Maar niets voor mij.
Ik krijg al hoogtevrees als ik op een krant ga staan...
Is het allemaal wel safe.?
Zitten de lasnaden en de bouten en spanlijnen goed vast.?
En stel dat iemand je - per ongeluk - een duw geeft...

Jelle Droeviger.

Bertiebo said...

Oh wat vreselijk eng. Ik heb hier plaatsvervangend hoogtevrees. Jullie zijn helden

John said...

Ik heb ook geen hoogtevrees. Die klim is dus de moeite waard. Ik ga 'm opschrijven. Leuk voor als we eens wat anders dan anders willen doen.

klaproos said...

wauw lou, wat gááf joh, ja lijkt me geweldig om te doen, maar ik moet je wel eerlijk bekennen dat ik wel wat hoogtevrees heb, zomaar ineens is het er, nit veel hoor, ik zou het wel durven:-)
maar gaaaaaaaf wat een beleving
hoop dat je dag vandaag nét zo sensationeel is :-)

xxx

Sjoerd said...

Ik begin er niet meer aan met mijn knie... Maar het lijkt me een geweldige ervaring om dat te doen. Ik wacht tot ze ook een lift hebben.

nicole orriens said...

Wauw, wat bijzonder zeg! Maar ik heb dus wel hoogtevrees en ik voel het al in mijn benen vanachter mijn computer : ) Ik denk dat ik deze leuke brug dus toch maar oversla.

Karel said...

O wat een pracht Marlou
en wat vertel je het weer leuk 😇
Het was zo te zien aan de mooie foto's de klim meer dan waard
Nee geen noodweer in Vlissingen ,een beetje regen maar geen onweer
Ik ben onderweg met de bus naar waar ik gisteren de wandeling eindigde
Geniet de dag

Tine de Jong said...

Wat een mooi blog en fotografie. Heb wel wat hoogtevrees maar zal toch ook wel mij aan een klim wagen want zo ben ik dan ook wel weer. De derde foto lijkt wel op zo een slakkenhuis en vond deze erg mooi.

Edward McDunn said...

Prachtig hoor, en wat knap dat je die klim gemaakt hebt, ik heb helaas hoogtevrees.

sjannesblog.com said...

Leuk en eng tegelijk!

Ferrara said...

Hier in het Alkmaarse ervaring opgedaan met de Klim naar de Hemel, een vergelijkbaar project. Gelukkig was daar een lift aangebracht en dus hoefde je alleen het laatste stuk met een buitentrap. https://ferrara-victoriene.blogspot.com/search/label/monument Je hebt ongetwijfeld een prachtig uitzicht over Haarlem. Helaas is de schitterend aangelegde wenteltrap in deze kerk fysiek voor mij een brug te ver.
Wat leuk dat je verloofde vrijwilliger is geworden. Enthousiaste mensen kunnen ze altijd gebruiken bij een dergelijk gebeuren. Ik denk dat jij nog wel een keer naar boven klautert. Geniet ervan nu het kan. Absoluut de klim waard!!

די מריו said...

Echt heel mooi, maar echt niet dat ik daar naar boven klim he. Ik zou wel gek zijn.

Love As always
Di Mario

Jan K. alias Afanja said...

Wow, 60 m ... ik geloof niet ik ooit zo hoog ben geklommen. En ik zie het er ook niet meer van komen. Maar het uitzicht is het zeker waard.
Mooie serie, Marlou, en een knappe prestatie. ik heb er respect en bewondering voor.

Hans said...

De loopbrug heb ik nu al gezien, ik zal er niet over heen lopen met mijn hoogtevrees.
Wel een mooi uitzicht en de trap is ook niet verkeerd.
Een moedige stap van Henry om vrijwilliger te worden. Hans

Aja said...

Not over my dead body... ik moet er niet aam dénken. Als ik er alleen al naar kijk dan word ik al een beetje zwieberig.
Even iets anders. Je hebt héél wat teweeg gebracht met dat liedje Juultje van Pingelen. Ik loop al dágen met een oorwurm. Moest jullie de sing sing in slingeren, samen met je Juultje, samen met je Juultje van Pingelen. En af en toe gaat het van: katoen paapa, katoen papaa, katoen.
Bevrijd mij hiervan......

Rebbeltje ★ said...

Nee die klim zie ik mij niet maken al is de beloning nog zo groot

Is er ook een hoogtevreeslift ?
Grijnzzzzz
groetjes