21/06/2019

La Boverie in Luik

.
In Luik, aan de oever van de Maas in het Parc de la Boverie bevindt zich een groot gebouw, vrij klassiek met aan de zijkant een enorm grote moderne aanbouw en een prachtige tuin er omheen...


Het is een museum. Zelf zeggen ze erover:  "Bien plus qu'un musée"
Oftewel: "Wel meer dan een museum..."
En het heet La Boverie.
Op dit moment, tot 18 september dit jaar, is er een expositie van Meesterwerken...
Ik sloeg steil achterover van al dat beroemde werk, dat daar hangt.
Werk van Picasso en Gaugin... van Chagall en Monet.. Ik wist niet waar ik kijken moest!
We mochten volop fotograferen (wel zonder flits!)
Dus daar gaan we...

Om te beginnen maakte deze levensgrote oude tuinman van Emile Claus al meteen indruk. Die grote handen...
Die grote voeten en de klompen uitgedaan.
Met dat mooie licht.


En hieronder deze dame, Nel heet ze, van Rik Wouters... op een namiddag in Amsterdam.
Nel was de geliefde van Rik Wouters en hij heeft haar ongelooflijk vaak geschilderd, zoals hier bij het raam aan de Kostverlorenkade in Amsterdam, waar ze samen woonden:


Verder veel abstracte kunst en zelfs een Karel Appel.
En natuurlijk Chagall... het blauw van Chagall...
Dat zou ik overal uit herkennen.


Ik zou zeggen... als je straks toch naar Zuid-Frankrijk reist... scheur dan eens niet langs Luik, maar pauzeer in La Boverie.
Het is echt de moeite waard...



16 comments:

Marjolijn. said...

Je hebt genoten, dat is duidelijk...!
Op naar een mooi weekend.

Lutje said...

ik moet het echt eens doen, dat merk ik nu!
Een @->- voor jou.

די מריו said...

Jij hebt weer eens een pareltje ontdekt.... Je kon je hart duidelijk ophalen.

Love As always
Di Mario

Karel said...

mogge Marlou
ik vind het knap van je , dat je dat alles herkent
voor kunst liefhebbers dus zeker een aanrader
geniet de dag

Jelle Droeviger said...

Ja mooi hè.
Er schijnt ook een werk te hangen van Jos van Delden uit Neerkant in Noord-Brabant.
Hy schilderde zijn trekpaard in allerlei posities, uniek voor die tijd, rond 1900.

Jelle droeviger.

Tine de Jong said...

De schilderijen van Emile Claus hebben mij altijd wel aangetrokken omdat hij het landleven zo mooi vast lag in al zijn werken. Dat andere is niet mijn gading.

Edward McDunn said...

Het lijkt mij heel mooi, maar Luik is helaas voor mij te ver weg.

klaproos said...

prachtig loutje dat werk van emile claus..

adembenemend mooi,

zo'n man mag hier wel aan de muur :-)

heb he goed vandaag de langste dag ..... xxx

nicole orriens said...

Prachtig zeg! Vooral die tuinman maakt indruk op mij!

Jan K. alias Afanja said...

Mooi! Vooral dat schilderij van die tuinman vind ik prachtig.
Zuid-Frankrijk is al een jaar of 15 geschiedenis voor ons. Wij blijven lekker in eigen land.
Fijne fietstocht gewenst! :-)

Sjoerd said...

Mooie beelden, alweer een reden om een keer naar luik te gaan....

Rebbeltje ★ said...

Oh wat jammer nou we racen niet naar Frankrijk…
Veel gezien daar en je snapt het al ben fan van de Nel
Fijn weekend

miekequilt said...

Wij rijden altijd zo snel mogelijk langs Luik, op onze heen en terugweg naar het zuiden. Leuk om te lezen dat de stad wel meer te bieden heeft dan snelwegen.

Karel said...

dank je Marlou :)
ja mooie foto's in de pps , maar niet van mijn hand hihi
fijn weekend groet

Hans said...

Dat is niet verkeerd om daar een bezoek aan te brengen.
Foto's zonder flits is al een voorrecht. Hans

John said...

Oei, maar ik ga niet naar Frankrijk. Dan zouden we naar Luik moeten zonder verder doel, maar ik ben niet zo van binnen rondsluipen. Ik denk dat we maar een dagje gaan vissen in plaats van.. :)