24/06/2019

Museum Voorlinden

.
Zondag gingen Henry en ik vrij onverwacht naar Museum Voorlinden in Wassenaar.
Het is een enorm landgoed, waar in het midden het museum staat, dat met 4000  m² speciaal ingericht is voor moderne, hedendaagse kunst.


Er zijn drie afdelingen: de ene voor de vaste collectie.
Dan nog twee voor tijdelijke tentoonstellingen.
Vandaag gaan we eerst eens naar de vaste collectie. Misschien heb je dit al eens gezien:


"Couple under an umbrella" van Ron Mueck: een echtpaar onder een parasol, twee keer zo groot en zoooo levensecht... Je wordt er zelfs een beetje ongemakkelijk van. Alsof je iemand zit te bespieden als je te dichtbij komt...


Je zou ze willen aanraken, al is het alleen maar om te voelen, dat ze niet echt van vlees en bloed zijn, maar van keihard materiaal...
Maar nee... handjes thuis! Oftewel: handjes op de rug. Daar mag je alleen maar naar kijken.

In de verschillende zalen van de vaste collectie kijk je je ogen uit...
Heel inspirerend en gaaf. En je kunt er heel lang ronddwalen.

Dit kunstwerk vind ik leuk... Krijg meteen zin om het na te maken...


Of deze, waarin wij weerspiegeld zijn:


Nou ja... zalen vol kunst om te bewonderen, maar... nu is het tijd voor de lunch.
Op het landgoed staat iets verderop ook het woonhuis van de Jonkheer die hier gewoond heeft.
Lekker een "kreketten-lunch" en daarna weer terug naar het museum, waarover morgen meer.



17 comments:

Marjolijn. said...

Je hebt er van genoten.
Mooi dat kunstwerk.

Hou het koel vandaag...!

Bertiebo said...

Wij vinden het museum ook echt geweldig. We hebben wel eens geaarzeld omdat de entreeprijs vrij hoog is. Maar ja, het is het iedere keer meer dan waard gebleken

Lutje said...

het is wel eens iets anders en leuk om te zien
ik kijk al uit naar het vervolg
Een @->- voor jou.

Tine de Jong said...

Hier was het voor mij onbekend, maar ik vond het wel erg mooi om het te zien en ook ik kijk uit naar het vervolg. Fijne nieuwe week alvast gewenst.

John said...

Wat een enorm leuk kunstwerk. En zo groot, het lijkt mee heel erg onwerkelijk als je er bij staat. Je lijkt zo klein xD

klaproos said...

geweldig ;outje, wat mooi dat eerste, ik ken het, maar zó levensecht, heb je het kunnen laten er niet aan te komen :-)
je ziet wel eens beelden staan van brons, waar mensen dan langsstrijken, meestal de borsten of de villen di e glimmen dan helemaal, terwijl de rest mooi verweerd is :-) grappig vind ik dat altijd,
ik aai jou even over je bolletje, en een zoen op je parasolleke,

dag dag
xxx

Jelle Droeviger said...

Museum Voorlinde, was me onbekend.
Eigenlijk weten we gewoon te weinig van al dat moois in eigen land.
We zwerven hijgerig de wereld over, desperaat op zoek naar "beleving", terwijl er schoonheid om de hoek is.

Jelle Droeviger.

Karel said...

mogge Marlou
en ben je al begonnen met je eigen gemaakte kunstwerk , mooi klusje voor binnen in de schaduw :)
die hele grote levens echte beelden zag ik ooit al eens in een pps

ik zag dat je had mee gewandeld en de ooievaar ontmoete hihi , als er nu maar geen kleintjes van komen
ja ik maakte 2 leuke wandelingen , maar nu is het zelfs mij te warm
geniet de dag , Karel

די מריו said...

Nog nooit van gehoord, maar die beelden vond ik meteen al geweldig.

Love As Always
Di mari

Sjoerd said...

Dan moet je je toch heel klein voelen... Ziet er leuk uit allemaal.

Sjaantje said...

Goh. Nu weet ik het weer...ik ben een slechte museum-ganger en dat is onterecht. Deze noteer ik. Daar wil ik vast en zeker een keertje heen. Bedankt voor de tip.

Happy Earl Grey said...

Dit museum heb ik al heel lang op mjn lijstje staan, ik moet daar echt eens naartoe. Prachtige foto's!

Edward McDunn said...

Van dit museum wist ik niet dat het bestond, daar moet ik dan eens naartoe met mijn museumkaart kaart hoor.

Rebbeltje ★ said...

Ha Marlou
Alleen voor die mensbeelden is het al de moeite om te gaan...prachtig vind ik ze

Zo groot en toch levensecht...heb wel een een pps gedeeld met die beelden.
Groetjes en fijne dag

Jan K. alias Afanja said...

Dat museum heb ik de afgelopen al diverse keren op tv voorbij zien komen met interessante exposities en bijzondere eigen collectie.

Petr@ said...

Wat mooi! Ik had nig nooit van dat museum gehoord.
Wij zijn gisteren in Hoorn naar het museum van de 20e eeuw geweest, ook erg leuk.

Liefs Petr@

Hans said...

Museum Voorlinden is inderdaad een leuk museum.
Vaak ook in het nieuws geweest, je hebt genoten. Hans

Ot. Je verzoekje ligt op de muzikale Bank voor de volgende show.
De shows staan allemaal op: http://logbankje.nl