18/06/2019

Heerlijk weg en heerlijk terug

.
Ja... het leuke van een tijdje op vakantie gaan is zeker weer het thuiskomen.
Oftewel, zoals Godfried Bomans zei: "Reizen is een ingewikkelde manier van thuiskomen" (of zoiets in die strekking)
Samen met mijn verloofde ben ik graag de hort op, maar thuiskomen... ja... dat is toch ook wel weer heel erg fijn.
Vooral als de reis goed is gegaan.
En omdat ik aan mijn voet geblesseerd was (gestoten) heeft Henry alles gereden. Perfekt en heerlijk veilig! Dank je wel...
Eerst reden we naar een eenvoudig hotelletje in een mini dorpje aan een mini riviertje: de Ahr


Je gaat de omgeving verkennen, een biertje doen op een terras en iets leuks bedenken om de volgende dag te gaan doen.
Het werd een treinreisje naar Koblenz, een grote stad aan de Rijn én aan de Moezel.
Het was heel gek om op die dag in de stad te zijn, want ook in Duitsland wordt die onbegrijpelijke tweede pinksterdag gevierd.
Niemand weet waarom. En alle winkels zijn potdicht!
Maar toch wel lekker rustig eigenlijk: geen winkelend publiek en geen schreeuwende reklames...
Met een kabelbaan zijn we de berg op gegaan, heel spannend, hoog boven het water van de twee rivieren... rechts zie je de Moezel en links de Rijn:


Koblenz is een stad, waar veel tegen hoogwater is gestreden, wat we goed konden zien in een beeldenpartij ergens midden in de stad op een pleintje:




“Niemand weet hoe geweldig reizen is, totdat je thuiskomt en je hoofd op je oude vertrouwde kussen legt.” – Lin Yutang









19 comments:

Lutje said...

thuis is het mooi,
maar de wereld heeft zo veel te bieden
en het is mooi om te zien
en het is mooi om thuis te komen ;-)
Een @->- voor jou.

Hans Huisman said...

Waarom die onbegrijpelijke tweede pinksterdag wordt gevierd. Om dezelfde reden dat de tweede Paasdag gevierd wordt. In de oude tijden mochten de pelgrims niet reizen op de heilige eerste Paasdag en op de heilige eerste Pinksterdag. Vandaar dat er nog twee iets minder heilige dagen zijn toegevoegd. Dan konden de pelgrims weer naar huis zonder de heilige dagen te schenden. Zo is het mij verteld, als ik lieg lieg ik in commissie! Groeten, Hans

Marjolijn. said...

Welkom terug, fijn dat je genoten hebt...!

די מריו said...

Die Hans heeft een duidelijke uitleg over die onbegrijpelijke dag. Het zou maar zo eens waar kunnen zijn. Misschien maken we nog eens mee dat ze hem afschaffen en hopelijk dan omzetten naar een echte bevrijdingsdag.. elk jaar.

Love As Always
Di Mario

די מריו said...

Owh ja... welkom thuis.. ;-0

Love as always
Di mario

klaproos said...

whahaha, dat thuiskomen heb ik al na een dag :-) kan me je gevoel dus wel voorstellen, je pootje pijn, was je solidair met mij? da's wel lief maar ik hoop voor jou dat het weer voorbij is,
mooie stad loutje, dat klinkt goed,
welcome home dear

xxx

sjannesblog.com said...

Ik ga straks vertrekken om over zo'n twee weken weer heerlijk thuis te komen. Eigenlijk idioot toch!

Bertiebo said...

Zo lang thuiskomen fijn is, zit het wel goed. Wat een leuk beeld met die roeier!

John said...

Ik ben sowieso graag thuis dus is thuiskomen een feestje. 2de pinksterdag is voor de echt gelovigen. En daar heeft de rest van de mensheid dan ook last van.

Jelle Droeviger said...

Koblenz...
Daar komt de schone Moezel samen met de Rijn.
Heerlijk uitstapje.
Ja, thuis komen is altijd iets bijzonders.
Je huis, je spulletjes, de buurt, je netwerk.
En het vertrouwde geluid van je wasmachine...

Jelle Droeviger.

Sjoerd said...

Leuk toch zo'n reisje tussendoor. Aan de andere kant ben ik ook het liefste thuis...

Edward McDunn said...

Heerlijk om er even tussenuit te zijn, maar ik ga ook altijd graag weer naar huis hoor.

Happy Earl Grey said...

Heerlijk om te vertrekken en zeker om thuis te komen met mooie herinneringen. Dan kan het nagenieten beginnen en daarna het plannen van nieuwe avonturen.

Rebbeltje ★ said...

Ja thuiskomen is mooi, minder is dan al die was...en strijk hihi
Maar goed ook wij zijn weer thuis en alles weggewerkt.
Dus last van de voet dat is niet handig als je toch wel moet lopen.
Groetjes en fijne (was)dag

Tine de Jong said...

Fijn dat het reisje gezellig was en ook weer een herinnering erbij. Een reisje is leuk en geeft even weer een ander gevoel. Knap dat je berg opging met de kabelbaan. Ik durf het niet meer sinds ik eens vast heeft gezeten. Eigenlijk had ik toen de volgende dag het weer moeten doen maar ik durfde echt niet meer. Zonnige groet en beterschap met je voet.

Karel said...

ha die Marlou
jullie waren in een mooie omgeving
in een rustig dorpje , en zelfs de grote stad was rustig , ideaal , toch
hopelijk stootte je je voet aan het eind van de laatste dag

ik was gister in een zeer rustig gebied , op die luidruchtige kikkers na
maar ik hoor ze graag :)
ja op flink zweten na was het gratis hihi

koers groet

Ferrara said...

Reizen is heerlijk om te doen, maar daarna weer naar huis is ook fijn.
Gaat het weer met je voet?

Jan K. alias Afanja said...

Lekker is dat, om zo af en toe eens een weekje weg te gaan. Op die manier ben je re toch weer even helemaal uit. Fijn dat het leuk was, goed dat je weer veilig thuis bent.

Hans said...

Thuis komen is fijn na een geslaagde vakantie.
En daar heeft Henry aan bij gedragen.
Het is zeker een mooie streek om te bezoeken. Hans