11/09/2019

Masterclass over GELUK

.
Van de week maakte iemand mij attent op een uitzending op tv van een Masterclass van Erik Scherder.
Hij is hoogleraar neuropsychologie, die de wetenschap toegankelijk maakt.
Als hij iets over onze hersenen vertelt, dan snap ik het meteen!


Deze Masterclass ging over geluk. Over hoe je zelf je eigen geluk kunt beïnvloeden.
En wat de drie belangrijkste dingen zijn die maken dat je je gelukkig kunt voelen.
Natuurlijk ga ik hier niet de hele uitzending bespreken.
Kijk maar hier:

Maar ik wil je tóch die drie dingen niet onthouden.
Zoals ik het vertel is het natuurlijk lang niet zo interessant als wanneer Scherder het doet, daarom tóch gaan kijken. Is erg leuk!

Hier de drie gelukkig makende dingen:
1. Tel je zegeningen. Ja, echt... bij het wakker worden denk je aan de goeie dingen in je leven. 
2. Doe iets aardigs voor iemand zonder er iets voor terug te verlangen. Hele goeie!!
3. Blijf in beweging en dan vooral buiten.



Nou... doe er je voordeel mee.
Enne... vooral blijven lachen! Lachen is een emotie die er toe doet. Echt waar!
Daarom hier even een klein filmpje. Je ziet iemand die de slappe lach heeft en ... ik moet er zoooo om lachen!
Zelfs de buren hoorden mij:





21 comments:

Sjaantje said...

Ja, mooie man, die Erik. Ik mag graag naar hem kijken en luisteren.

Lutje said...

op de belgische tv wordt er niet zo gelachen ;-)
eens de stoel veranderen mss? ;-)
.* Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Heerlijk toch zo'n schaterlach...!
Mooie dag Marlou.

די מריו said...

Geluk bepaal je voor een groot gedeelte zelf. Wees eens dankbaar voor datgene wat je hebt.

Love as always
Di Mario

Yova said...

Bovenste foto van deze man ken ik niet.
Maar lachen is heel gezond.
Slappe lach krijg je dan.
Leuke filmpje van hard lachen...
Fijne dag.

klaproos said...

ja heerlijk zoals hij de dingen zegt, zo mooi hé, ik snap het dan ook meteen loutje, en dat wil wat zeggen :-)
heerlijk zo de slappe lach krijgen, gaat nergens over maar ohhhhhh dat is zó lekker, behalve wanneer je buikpijn krijgt :-)

ik wens je vandaag veel schaterlachen toe, ennnnn whahahahahaha begin hier maar vandaag :-)

dikke knuffel
xxx

Jelle Droeviger said...
This comment has been removed by the author.
Jelle Droeviger said...

Jelle Droeviger zei...
Ja, geluksgevoel, het is iets merkwaardigs.
Op het moment dat je het ervaart is het bijna voorbij.
Het rent iets voor je uit, en als je het inhaalt ervaar je het.
Zo gauw je er bij stil staat blijft het even bij je, totdat je er aan gewend bent geraakt.
.
De slappe lach is het toppunt van geluk.
Misschien verplicht stellen voorafgaand aan Euthanasie.?
.
.
Jelle Droeviger.

Edward McDunn said...

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd, luid het spreekwoord toch?

Ferrara said...

Mijn moeder zei altijd: Humor is de beste saus.

nicole orriens said...

Die professor ken ik wel! Die is inderdaad erg leuk. Als ik me goed herinner durft hij niet auto te rijden en moet daarom alles met het ov doen. Ik vind het zo heerlijk troostend dat zo'n erudiete man zulke angsten heeft, en die gewoon laat bestaan. Ik word soms zo moe van dat je voortdurend uit je comfort zone moet en grenzen verleggen.

Nietzomaarzooo said...

En lachen werkt aanstekelijk! Moest direct meelachen; hoe fijn is dat. Zo hard lachen dat je bijna in je broek piest.

Karel said...

ha die Marlou
lachen is gezond
enne ik wandel graag en doe dat buiten :) doe verder alles met de fiets en OV
help regelmatig iemand , maar dat tellen lukt me miet bij het opstaan , pas na de koffie hihi
ik heb de camino niet gelopen , wel een pelgrims tocht gefietst over oude wegen van Maastricht naar St Marie Oleron

fijne middag groet

Rebbeltje ★ said...

Jammer filmpje blijft maar draaien en kan het nu niet bekijken
Maar dat lachen gezond is en je rimpels op de juiste plek geeft weten we wel
Zag de uitzending ook...heel interessant allemaal ja
Groetjes en fijne dag

Tine de Jong said...

Filmpje doet hier ook maar raar, maar dat komt vast dat ik veel heb open staan want ik moet vandaag naar hot naar her gaan. Geluk zit in jezelf en geluk zit in de kleine dingen wat jou, mij en anderen kan omringen. En een lach versterkt je dag dat is altijd al bewezen.

sjannesblog.com said...

Lachen en zingen is gezond!

miekequilt said...

Allemaal simpele dingen die gelukkig maken. En voor ( bijna) iedereen binnen handbereik.

Sjoerd said...

Jij bent goed bezig Marlou...

Hans said...

Masterclass is een heel interessant programma, je herkend dingen over jezelf. Hans

pourquoi pas ??? said...

Ik lach best wel veel en zie eigenlijk overal wel de humor van in ook als een ander het niet ziet. Ik vind mijn man ook erg geestig moet ik zeggen al kan hij niet aan mij tippen. ;-)
Ja naar buiten gaan en dan vooral in de natuur is echt voor bijna alles goed.
Beseffen wat je hebt en daar blij mee zijn ipv te zien dat een ander een veel mooiere auto, huis, lijf of weet ik veel wat.

mirjam kakelbont said...

Een beetje geluk kan een mens best gebruiken. Ik wil een overdosis, haha (-:
Scherder is een geweldige man. Hij heeft ook een aantal colleges voor DWDD gemaakt. Van dat programma (DWDD) ben ik reeds lang geen fan meer, maar de colleges zijn goed. Je hebt er geen goed onderlegd verstand/brein voor nodig. Dat is zo fijn!
Mijn dochter is geslaagd op het Erasmus. Cum laude ook nog. Nou, dat heeft ze niet van mij (-:
En ook niet van haar vader. Dat zeg ik zelf, ja! En Roos gaat gewoon nog een jaar verder. Het leuke is dat Scherder zegt dat "de intelligentie" wordt doorgegeven door de VROUW. Vlieg nu maar een paar rondjes extra, Mar-Lou-Lou. Dat heb je dik verdiend!
Dikke liefs en een klapzoen ♥