09/09/2019

Quanto sei gentile

.
Misschien komt het door de massa's toeristen maar het viel mij op, dat mensen die in restaurantjes en cafeetjes werken (in Verona, maar zal ook wel elders in Italië zijn) niet bepaald overlopen van vriendelijkheid.
De eerste de beste avond al kregen we te maken met een uiterst onvriendelijke juffrouw, die ons bediende en onze biertjes en later de borden en het bestek bijna op tafel smeet.
En wij zijn toch heel aardige mensen, al zeg ik het zelf...


Enfin, we hebben een heerlijke pizza gegeten en een lekker witbiertje gedronken en terwijl we dat deden ben ik het een en ander in de vertaler van Google gaan opzoeken, want mijn Italiaans is zwaar beneden peil en ik wil best wel wat leren, naast arriverderci en grazie.
Om maar eens te beginnen met het eerste zinnetje: 
"Wat bent u vervelend"
In het Italiaans is dat: "Sei cosi fastidioso"

Maar Henry vond het toch beter om iets anders te zeggen.
Gewoon het roer even omgooien dus.
En dat is: "Wat bent u vriendelijk"

In het Italiaans is dat: "Quanto sei gentile..."

Waarschijnlijk helpt dat laatste beter.
Quanto sei gentile.
Wie weet werkt het en wordt zo'n juffrouw er inderdaad vriendelijker door.


Ik zal het nooit weten, want... zoals eerder gezegd: ik ben niet van plan om nog eens naar Verona te gaan.

Waar kies jij voor?

Zin 1: Sei cosi fastidioso (Wat ben u vervelend)

of

Zin 2: Quanto sei gentile (Wat bent u vriendelijk)




25 comments:

Lutje said...

ik weet het niet, maar er terug gaan zou ik niet doen, de bediening moet vriendelijk zijn
* Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Tja, een bekend gegeven, einde van het drukke vakantieseizoen, alle werkers zijn moe.
Het zou niet moeten zijn zo, hopelijk krijgen ze nu wat rustigere tijden.
Gelukkig hebben jullie toch lekker gegeten.

Yova said...

Wat leuk dat je in Italië bent geweest. Italiaanse taal is zeker best wel erg moeilijk. Het was daar gezellig. Lekker pizza gegeten. Pizza is daar heel erg in.Daar zijn leuke vriendelijk mensen die daar werken. Leuke foto's. Fijne week gewenst. Groetjes,

Bertiebo said...

Ik denk dat ik voor 'wat bent u vervelend' zou kiezen. Als ik wat zou zeggen, maar die kans is niet heel groot. Ik ben best goed in dodelijke blikken.

miekequilt said...

Nou, ik zou zeggen: “wat bent u onvriendelijk”. Dat zeg ik in Nederland ook als de bediening of winkelpersoneel zo is. Sommige mensen werken gewoon op de verkeerde plek en als niemand iets zegt, verandert er niets.

P. S. Ik beschouw mezelf ook als vriendelijk en geduldig en geef altijd een positieve opmerking, maar soms word je zo vervelend geholpen dat ik daar ook iets van zeg.

Karel said...

mogge Marlou
ik zou gaan voor recht voor z'n raap " wat bent U vervelend "
geniet de dag
groetjes , Karel

klaproos said...

whahahaha jawel hé. ik zou recht voor der raap zijn, met de kans dat ze in j e eten spuugt:-)
echt niet leuk als je dara eens graag wilt zitten mijmeren samen, is ze nou hélemaal van de pot gerukt :-)

maar loutje, jij bent de liefde zelf... jij gaat dat nooit doen :-)

dag snoesje, heb het fijn vandaag
xxx

Jacobanita said...

Een fooi geven en met de mededeling: "Omdat u het zonnetje in huis bent, Belladonna!"

Roosje said...

Hahahah. Altijd sunny side up hè Marlou Xxxx

Tine de Jong said...

Goedemorgen Marlou het klinkt misschien niet netjes maar ik zou ook voor "Wat bent U vervelend" gaan en dit dan met een lach zeggen. Trouwens als men zo reageert, dan ga ik gelijk al weg. Wellicht was deze nog van de oude stempel en houdt niet van buitenlanders. Die zijn er helaas nog steeds hoor. Groetjes en fijn begin van deze week.

Happy Earl Grey said...

Ik zou een blik werpen en zo'n blik is dan ook heel treffend :)

Anonymous said...

Il sole splende per te

די מריו said...

whahahahahhaa, ik wist het wel... ik zou gewoon zeggen dat ze vervelend is en vragen of ze wat vriendelijker kon doen.

Love As always
Di mario

Edward McDunn said...

Daar zou ter plekke, mijn broek vanaf zakken, maar dan krijg je weer te maken met een norse poliziotto.

sjannesblog.com said...

Wat jammer, dat jullie zo'n negatieve ervaringen hadden. Ik heb het afgelopen mei heel wat positiever ervaren. Ik zou dus adviseren, ga eens terug in voor- of naseizoen.

Ferrara said...

Drie keer in verschillende gebieden in Italië geweest. Ik deel jouw ervaringen niet. Natuurlijk tref je wel eens een minder vriendelijk mens, maar dat overkomt je elders ook.

Sjoerd said...

Ik zou geen fooi geven, iets wat in normaal wel altijd doe.

Karel said...

ha die Marlou
ja een mooi nummer California Dreaming
klopt als de pps speelt , moet je van de pc afblijven hihi

fijne middag groet , Karel

Rebbeltje ★ said...

Hoi Marlou
Vind dat wat bent u vriendelijk met wat sarcasme goed klinken.
Daarom gaan wij dus zo graag naar Griekenland...
Iedereen altijd vriendelijk en doen hun best om het je naar de zin te maken.
Altijd tijd voor een praatje al is het nog zo druk
Geniet daar enorm van
Maar de piza was lekker toch?
Groetjes

pourquoi pas ??? said...

Ik heb zo een hekel aan onvriendelijke mensen.
Mijn man zegt dan; ja maar misschien heeft ze het heel druk?
Nou en?
Dan kan je nog wel aardig zijn? En aardig doen vind ik nog altijd makkelijker dan onaardig.
Ik ga voor een sarcastische wat ben u toch vriendelijk en dan glimlach ik er heel vriendelijk bij.

Annette said...

Ha ben je weer. Weet niet wat ik zou zeggen. Ligt aan de sfeer enzo. Ben nogal gereserveerd of dromerig.

Fijn om hier te zijn.
Dagdag,

Hans said...

Haha, blijkbaar had ze haar dag niet.
Ik heb soms al moeite met Nederlands.
Wie weet, kom je er nog ooit. Hans

Jelle Droeviger said...

Ja, soms zijn bedieners onvriendelijk, omdat je bijvoorbeeld bij je eten niets te drinken bestelt, of niet op hun suggesties ingaat.
Ze spelen het spel van beschaving niet mee, het spel van aardig zijn, en jou het gevoel geven dat je uniek en welkom bent.
Een beetje sarcasme (met een glimlach, dat wél) kan dan geen kwaad.

Jelle Droeviger.

Catherine Boone said...

Het doet mij denken aan mijn reis in Italië in 2011 maar ik werd vriendelijk behandeld. Misschien door mijn enige woorden Italiaans die ik via het gastgezin enkele dagen eerder heb geleerd. Ik houd van warme temperamentvolle mensen

vilterietje said...

Italianen hebben geen gevoel voor humor, dus zeg maar gewoon...wat bent uvervelend...ze hebben toch een plank voor de kop