30/09/2019

Shana Tova

.
Het Joods Nieuwjaar is begonnen en ik wens al mijn joodse vrienden en vriendinnen, familieleden en andere verwanten een heerlijk mooi, zoet en goed nieuwjaar toe.
SHANA TOVA! (shana= jaar en tova=goed)
Het is de gewoonte om bij het vieren van het nieuwe jaar een appeltje te eten, gedoopt in de honing:


Daarbij blaas je op de sjofar, dat is soort van trompet, gemaakt van een ramshoorn, waarmee je het oude jaar wegblaast en alle demonen de ruimte in. Hup... weg ermee.
Ook roept de sjofar op, om onze daden te onderzoeken en te kijken of we wel oprecht zijn geweest...
Dit is mijn sjofar:


Ik heb me rot geoefend om er geluid uit te krijgen.
De buren werden er gek van...
Misschien volgend jaar? 



SHANA TOVA!


15 comments:

Anonymous said...

Volgend jaar in Jerusalem🍷

Lutje said...

ik zou zeggen blijven oefenen al ken ik dat instrument helemaal niet

Ik wens je een fijne week en hier is * Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Een mooi nieuwjaar...!
Maak er maar een bijzonder jaar van...!

Sjoerd said...

Haha, Shana Tova, de buren zullen wel blij met je zijn...

miekequilt said...

Dank voor de mooie wensen. Ik wens ze jou ook toe.

klaproos said...

wahahahha ik dacht al wát hoor ik toch :-)

"it was joe " lou lou...

Shana Tova to joe toe, gisteren wel een heerlijk appel gegeten van de boerderijboom,
zonder honing dat wel ,

Lieve loutje, dank voor al je wensen,
voor jou een heerlijk nieuw jaar gewenst, met niets dan goeds
xxx

Karel said...

mogge Marlou
dus je hebt lekker de buren aan het plagen geweest hihi
mag je ze wel zo'n appeltje met honing brengen om het goed te maken :)
ik wens je een heel goed jaar

ja het bezoek aan Burgers Zoo was de bekende druppel die me een abonnement deed nemen
met nog een flinke bonus toe , kosten van de dag toegangskaartje terug :)
het is er groot , dat kan bij Artis niet
ik ben blij dat de foto's een aardig beeld er van geven :)

groetjes , Karel

Edward McDunn said...

Een leuk en interessant blogje. Gewoon doorgaan met oefenen hoor, de buren gaan vanzelf verhuizen.

Ferrara said...

Alle goeds gewenst. Oefening baart kunst ...

Bertiebo said...

Shana Tova, Marlou!

Rebbeltje ★ said...

Ha die Edward grijnzzzz
Heerlijk een appeltje maar die honing hoeft er van mij niet bij...te zoet allemaal
Groetjes

Jelle Droeviger said...

Iemand een goed jaar toewensen is altijd lief.
Ik had dat oefenen met die sjofar wel willen horen...
.
Jelle Droeviger.

Nietzomaarzooo said...

Shana Tova. Dat het een goed jaar mag zijn.

sjannesblog.com said...

Mooi gebruik, Shana Tova voor jou!

Hans said...

Wens je ook een zoet nieuw jaar toe, voorspoed en vrede. Hans

Ot. Je verzoekje ligt op de stoffige Bank voor de volgende show.
De shows staan allemaal op: http://logbankje.nl