18/09/2019

Pelle en de berg

.
In Stockholm, toen ik op de boot naar Finland stapte zag ik dit:


PELLE...

Best een ingewikkelde plek om een naam neer te zetten. Misschien is het er wel neergezet door een verliefde tiener... Want ja, als je verliefd bent, dan haal je gewoon halsbrekende toeren uit, toch?
Eenmaal thuis ben ik zomaar op de naam PELLE gaan neuzen op het web.
Ik vond de kunstenaar Pelle Perlefelt uit Stockholm: http://www.pelleperlefelt.com/
Daar ben ik maar eens een soort van ingedoken. Wie is dat en wat doet-ie?
Pelle Perlefelt is een kunstenaar van 53 jaar. Hij heeft heel wat gemaakt. Zoals hieronder een schilderij van graffiti en rotzooi... Haha, net een echte muur dus, maar dan ook weer niet, want het geheel is een olieverf schilderij.


"Alley"

Dit ook... ik dacht eerst dat het gewoon een beetje graffiti was, maar nee dus. Pelle heeft een huis geschilderd, compleet met graffiti.
Vind ik wel geestig.



"Tagged house"

Ik heb verder een beetje in zijn werk zitten snuffelen.
Dat is het mooie van het www. Je kunt werkelijk álles vinden! 
Toen zag ik deze berg...


"a man in a house, thinking of a mountain"

Deze berg...
Die ken ik!
Die heb ik tig keer beklommen in mijn jonge jaren: de Hühnerstütze vlak bij het huisje op de berg. 
Echt wel!
De Hühnerstütze (klik) bestaat. En we hadden er altijd heilig ontzag voor...
Steil en moeilijk.

Waar het zoeken naar de naam PELLE al niet toe kan leiden...

19 comments:

Lutje said...

ja, je vindt veel terug als je echt wil
zijn berg vindt ik wel het beste ;-)
.* Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Zo is het, zoeken en je kan heel veel vinden, heel veel moois...!
Fijne dag Marlou.

Yova said...

Muur schilderen is zeker prachtig gezicht. Ziet daar wel verlaten uit in de buurt. Leuk dat jullie daar bent geweest. Berg ben jij vroeger erop geweest. Het was even zoeken geweest. Het wel hoge berg geweest. Mooie berg. Was je niet duizelig? Mooie foto's. Fijne dag. Groetjes,

miekequilt said...

Wat een leuk onderzoek. Ik vind die graffiti schilderijen erg leuk. Leuker dan graffiti in werkelijkheid.

klaproos said...

de zoektocht naar het een brengt j e naar het andere, :-) gaaf loutje,
morgen gaan we zoeken naar de reeën, maar dan moeten we wel een beetje stil zijn...

( oh oh ) gaat dat lukken denken wij :-)

heb het fijn vandaag, ik ga zo bakken voor morgen... niet te zoet toch zeg jij dan altijd :-)

xxx

Jelle Droeviger said...

Pelle.
Zo wil iedereen toch heten.
Die berg, met dat huis, is mooi.
Het is toch merkwaardig, dat we altijd maar omhoog willen, die berg op, de top bereiken.
Nóg mooier is het om samen met anderen op het hoogste punt te staan, en dan om je heen te kijken.
Magisch.

Jelle Droeviger.

Happy Earl Grey said...

En wat geweldig dat we alles zo gemakkeljjk kunnen opsnorren. Lang leven het internet ;)

Edward McDunn said...

Bijzonder hoor Marlou, knap dat je het hebt kunnen vinden.

pourquoi pas ??? said...

Wat grappig ik ben net als jij ik zoek ook altijd van alles op op het net en dat doet je inderdaad vaak leuke of interessante dingen ontdekken

sjannesblog.com said...

Leuke zoektocht, what's in a name!

Karel said...

ha die Marlou
dat is zeker een Kunstenaar , ik vind ze stuk voor stuk een pracht
ik kwam gister ook weer een mooie muurschildering tegen , en doe als jij , veel inof van het WWW halen voor bij de foto's :)
een prachtige berg in een schitterende omgeving
fijne middag groet , Karel

Rebbeltje ★ said...

Hoi Marlou
Altijd leuk om dingen uit te zoeken en je hebt wat om naar te zoeken
Doe dat zelf ook graag

In Eindhoven staat ook een huis dat helemaal met grafity versierd is...en een blikvanger.
Geen leegstaand maar bewoond huis..
Groetjes en fijne dag

Ferrara said...

Oh ja, als je begint te zoeken op internet ben je zo een uur verder. Je rolt van het een naar het ander en je leert er veel van.

Karel said...

ja Marlou
het is een schitterend land , ik ben er in '76 vanuit Canada door gereden en weer terug via andere weg :)
denk niet dat je Trump tegen komt hoor :)

fijne middag groet

Sjoerd said...

Waar zouden we zijn zonder internet denk ik wel eens, ik zou niet zonder het www als informatie bron willen.

Bertiebo said...

Ja ik doe dat ook. Vroeger in de bieb, maar nu is het veel makkelijker

nicole orriens said...

Ik vind Pelle zo'n leuke naam. Als ik een zoon zou krijgen zou ik die graag Pelle noemen : )

Hans said...

Dat is het leuke van het internet, als je tegenwoordig iets ziet wat je leuk vind kun je gaan speuren. Hans
Pelle is een veelzijdig kunstenaar. Hans

@ morgen een bosbad op de log.

mirjam kakelbont said...

Pelle! Ik moest aan een Zweedse kinderserie uit mijn jeugd denken, waarin Pelle een jongetje was. Zijn hond heette: Bootsman. Wat een leuke naam, trouwens, dat valt me nu pas op! Wat zit een mens toch raar in elkaar.
Zo leuk dat jij "op onderzoek" uitgaat. Daarom ben jij ook zo'n wijs mens. Nee, niet om lachen, foei! En zo knap om te verzinnen om een muur met graffiti op een doek te schilderen.
Lijkt me een kleurrijk man.
Dag kleurrijke vrouw *smak*