18/11/2020

Dorpjestocht

Bijna elke zaterdag of zondag, als we vanuit Amsterdam weer naar Haarlem gaan maken we een omweg. De laatste paar weken via de dorpen ten noorden van Amsterdam. Zo heb je daar het schattige Monnickendam en natuurlijk Edam, Ilpendam. 

Het afgelopen weekend gingen we naar Broek in Waterland.

Niks spectaculairs. Er is niks open, je neemt je eigen broodje en koffietje mee en je loopt wat door het dorp. Een rondje om de kerk. Maar al lopende ontdek je toch een heleboel, zoals de kleuren van de huizen daar.

Op internet vond ik dit huis. De huizen in Broek in Waterland zijn allemaal mooi geverfd in deze tinten:

Deze foto is dus niet van mij.

Maar de volgende wel. We liepen het dorp door, langs al die mooie huizen en ineens zien we dit doorkijkje...


Zo lekker Hollands, een slootje en daarachter de weilanden. Het zal je achtertuin maar zijn! 

Dan lopen we weer verder en komen langs een enorm huis met heel veel  beelden in de tuin. Misschien het oude gemeentehuis?

Ik wilde er eerst langs lopen, maar Henry vond dat we de tuin wel in konden. Gewoon doen en alleen maar een beetje rondkijken. Tientallen beelden in een hele grote tuin. 

Ik zal er een paar laten zien:


Het lijkt, alsof het gezicht uit een boomstam is gehaald, maar het is geen boomstam... het is gebeeldhouwd. Neehee... Henry niet... die is gewoon van vlees en bloed. Echt wel...


Je zal deze gitarist in de tuin hebben! Die speelt dan iets moois van Andres Segovia en jij zit er bij met een lekkere warme kop thee...
Misschien een vuurkorf erbij en een fikkie stoken?

Echt heel erg mooi kan ik ze niet vinden. Ik vind ze te somber. Maar wellicht komt dat ook wel door het sombere weer?





Even een vraag aan Sjanne. Zij woont in de buurt...
Wat is het voor huis en al die beelden, van wie zijn die? Op internet kan ik het niet vinden. Weet jij het?

26 comments:

sjannesblog.com said...

Ja, laat ik dat nou weten. Het is vroeger de lagere school geweest. 47 jaar geleden had ik daar mijn eerste sollicitatiegesprek. Vanaf de Pedagogische Academie in Sittard naar het Noord Hollandse. Ik moest bovendien een proefles geven en.... werd niet aangenomen. Inmiddels is de basisschool ergens anders gehuisvest. Laat ik daar nu toch de laatste drie jaar van mijn werkzame leven alsnog gewerkt hebben! Als je nog eens in de buurt bent.............. de koffie staat klaar!

sjannesblog.com said...

Helaas ken ik de naam niet van de kunstenaar die daar woont, maar ik zal eens informeren.

Hilly Nicolay said...

Dag marlou,

Jij ziet en maakt leuke dingen mee.
Leuk die beeldentuin.

Geniet van de woensdag, groetjes.

Jacqueline en Ferry said...

Goh je maakt wel leuke dingen mee. Deze plekjes kennen wij niet. Het is wel mooi om te zien. Kunstenaar moet maar op komen. Leuke foto's. Fijne dag. Groetjes Jacqueline & Ferry.

sjannesblog.com said...

Het antwoord op je vragen staat hier: https://geheugenvanbroekinwaterland.nl/cgi-bin/objecten.pl?ident=3447

Karel said...

mogge Marlou
Broek in Waterland ken ik van vroeger , het is wel al ff terug :)
groeide op in de buurt , en werkte er bij enkele boeren
jullie zagen leuke dingen op weg naar huis via een flinke omweg , dat alles op de fiets ?
geniet de dag
groetjes , Karel

Lutje said...

die streken aan die kanten zijn zo mooi
ze zijn een ommetje waard
*Een @->- voor jou.*

klaproos said...

geweldig wat gaaf dat jullie dat doen, ja zo kom je nog eens ergens:-)

wie veel ziet kan veel vertellen hé loutje,

ik zie dat sjanne de oplossing inmiddels heeft aangedragen :-)


leuk

Geniet van vandaag
xxx

Jan K. alias Afanja said...

Dat zijn leuke dingen om te ontdekken, Marlou. Jammer dat de zon niet scheen, want dan ziet alles er net wat mooier en vriendelijker uit. Toch vind ik die drie gracieuze dames niet verkeerd, ze zijn wat groot, maar ik zou ze best in de tuin willen hebben.

Bertiebo said...

Ik wist het ook van die tuin. Maar Jeanne heeft al geantwoord zie ik. Het is superleuk om zo een beetje rond te dwalen. De dorpen die jij noemt hebben wij deze zomer ook allemaal weer eens gehad. Heerlijk

Edward McDunn said...

Mooi om daar te wandelen, er is genoeg te zien hè?
Die beelden zijn best fraai, maar Henry kan je knuffelen....hahaha!

Jelle Droeviger said...

Broek in Waterland... De náám alleen al.
Die maakt je nieuwsgierig.
Leefde daar niet ene Neeltje Pater, een vrouw die eeuwen geleden heel rijk was geworden, en uiteindelijk, nog vóór haar overlijden, ál haar duiten aan de armen gaf.?
Een oud dorp is het, met typische stenen lantaarnpalen, en met draaibruggen in de waterlopen, die uitmonden in de grote plas.
Dat wist mijn oude moeder mij zojuist te vertellen...
.
Jelle Droeviger.

Tine de Jong said...

Had wel van de naam gehoord maar ben er nog nooit geweest. En de tuin met beelden is wel erg mooi en siert de tuin ook wel beetje. Doe ik ook soms hoor. Gluren bij de buren noen ik dit altijd en soms als ik het vraagt mag ik er ook wel in om foto's te maken. En waar Henry bij stond was wel heel erg mooi. Nu ga ik naar buiten want het zonnetje schijnt en het is nu heerlijk weer voor mijn man en mij om even een ommetje te maken. Groetjes, Tine

Ellen said...

Laten we hopen op een winter met schaatsplezier. Broek in Waterland is dan een Anton Pieck dorpje met koek en zopie

Marlou said...

Ha Ellen! Daar heb ik nog een schaatsmedalje van! Prachtige tocht...

Karel said...

ja dat waren mooie schaatstochten in het Waterland :)
de puzzel staat mooi te zijn op de bank hihi , als de volgende gereed is , gaat Vincent terug in de doos
dit is mijn 2de puzzel sinds mijn jeugd , vind het fijn om te doen , is wel verslavend hoor hihi
jij de Alpen gedaan , ik bezig met een kust met vuurtoren landschap
mazzel

Mormorsweb.blogspot.com said...

Oh wat is het toch lang geleden dat ik in Noord Holland was...Prachtige dorpjes, Atmosfeer.

Rebbeltje ★ said...

Hoi Marlou
Wat leuk op ontdekkingstocht en ja dan laat je je niet tegenhouden om ook alles te ontdekken haha...leuk
Groetjesw

Ferrara said...

Leuk is dat toch dichtbij huis iets nieuws ontdekken.
Blijft een mooi gebied.

miekequilt said...

Heerlijk even " De Noord" in. Hier schaatsten wij vroeger. Leuk om weer eens te zien, Marlou. En jullie zijn geen huismussen geloof ik.

John said...

Dorpjes zijn zo ontzettend leuk. Daarom woon ik ook in een dorpje.

Marjolijn. said...

Zo zie je maar, de mooiste plekjes zijn dichtbij huis te ontdekken.
Dat geldt vast voor heel ons mooie landje...!

Sjoerd said...

Zo leer je nog eens wat, ik weet dat Jeanne daar in de buurt woont, maar daar houdt het ook op.

די מריו said...

bijzonder toch.. Je vind de mooiste plekken onderweg.

Love As always
Di mario

Carla S. said...

Alweer een prachtverhaal Marloukie.
Wat doen Henri en jij toch veel gezellige dingen, zefs in de Coronatijd en dan lijk t het me peanuts dat jullie zelf voor koffie en lekkers moeten zorgen.
Dat maakt het extra leuk, zoals bij onze laatste wandeling.

Liefs, Carla

mirjam kakelbont said...

Dat kan je nu juist doen omdat het zo rustig is door corona. Wat is Nederland toch mooi, hè? Ik ben er nog lang niet uitgekeken. De foto van Henri bij het gebeeldhouwde gezicht vind ik de beste. Het vrouwenhoofd lijkt echt ingebed in een boomstam. Natuurlijk is Henri van vlees en bloed! Anders schreef hij niet zulke prachtige poëzie of gezichtenboek.
Dag dag. Weer genoten van je blog.
Blijf positief en test negatief darling.
Dikke liefs ♥