06/11/2020

Van Loghem, architect

Toen ik gistermorgen het ommetje deed liep ik door het kleine wijkje hier vlak bij, dat de Van Loghem wijk heet, naar de architect, die het ontworpen heeft. 

Een mooie, door de woningbouw goed onderhouden wijk.  Het viel me weer op hoe fijn het er uit ziet. Kijk... dit is het zonnige beeld dat ik had:


Dit is het gedeelte van de wijk, dat bij mij aan de Brouwerskade staat. Hierachter zitten diverse andere straten, zoals de Merkmanstraat en de Anslijnstraat, genoemd naar taalkundigen in de 18de eeuw.
Toen bestond de wijk natuurlijk nog niet. Die is pas gebouwd rond 1910.
Kijk... een leuk detail. Zie je die drie vertikale streepjes in de muur?
Dat zijn openingen waar mussen in en uit kunnen. Hier woont een hele grote mussenfamilie!


Opvallend aan de bouw zijn de dakpartijen. Een soort van hoedjes. Echt leuk bedacht door Van Loghem. 


Wie woont er ook al weer op nummer 12?
Ik weet het... maar ik zeg niks...


Van Loghem heeft veel meer ontworpen dan alleen dit wijkje.
Bijvoorbeeld, hier in Haarlem de prachtige wijk Tuinwijk-Zuid.
Kijk maar even hier: Tuinwijk-Zuid 
En wat dacht je van Betondorp in Amsterdam, waar onze grote filosoof Johan Cruyff vandaan kwam?
Van Loghem was één van de architecten. Op die wijk hebben ze er wat meer op los gelaten...

En... speciaal voor Sjoerd heb ik nog trafohuisje gevonden, van Van Loghem dus. In Akersloot heeft hij zich kunnen uitleven. Heel apart:


29 comments:

Marjolijn. said...

Jij had geluk met het zonnetje, hier was het een klein wereldje met de mist.

די מריו said...

Prachtig, zoveel beter dan die huizen van tegenwoordig.

Love As always
Di mario

Lutje said...

je hebt ook oog voor detail, dat merk je overal
mooi gezien
en sjoerd gaat ook tevreden zijn, dit is ook een mooie
-Een @->- voor jou.

Bertiebo said...

Dat ziet er prachtig uit daar. Ik ken de naam van de architect van Betondorp. We zijn daar een tijd geleden eens uitgebreid gaan kijken. Erg leuk om te doen

Hilly Nicolay said...

Prachtige gebouwen.
Mooi met het zonnetje.

Groet en fijne vrijdag,
Hilly

Karel said...

mogge Marlou
mooie wijken , en gelukkig goed onderhouden
betondorp ken ik , heb er ooit als soldaat een nacht bij de marechaussee geslapen hihi
geniet de dag
groetjes , Karel

sjannesblog.com said...

Mooie architectuur en dat trafo-huisje slaat alles!

klaproos said...

prachtige architectuur loutje,
goed gezien van jou, die mussenfamilie heeft het goed voor elkaar..
dan is het hier maar behelpen met een conifeer hé :-)

Sjoerd zal weer hélemaal in zijn element zijn met jouw huisje :-)

heb het fijn vandaag
dag ommetje

xxx

Jelle Droeviger said...

Potverdorie, Marlou,
Ik hoop dat ze u weten te vinden, als Haarlem een nieuwe Stads-architectuur-deskundige zoekt.
U brengt Haarlem tot leven, en laat ons, door uw boeiende wijze van vertellen, de finesses van de gebouwde omgeving zien.
.
Jelle Droeviger.

Nietzomaarzooo said...

Mooie huizen en die uitsparingen voor de musjes. Zo schattig. Zouden ze daar nu nog aan denken in de architectuur? Interessante wijk. Hier alleen bloemkoolhofjes en vinexwijken.

Anonymous said...

Mijn tandarts zit in die wij in Haarlem-zuid. Daardoor herken ik de huizen. Ik vind het mooie eenvoudige huizen en het is een rustige, groene wijk.

nicole orriens said...

Ik vind het een hele mooi stijl huizen. En dat trafohuisje is echt geweldig zeg! Superleuk!

Sjoerd said...

Van Loghem heeft heel veel verschillende huisjes voor de PEN ontworpen, op zijn latere huisjes vind je overal twee tegels in op de trafohuisjes, een met een hond en een met een haan. Er rust helaas een copyright op de site...

Edward McDunn said...

Mooi om te zien Marlou, dat trafohuisje, is echt prachtig hoor.

StaartjeLiesbeth said...

Mooi en informatief blog!
Prachtige architect.
Dank voor de info

Jan K. alias Afanja said...

Mooi informatief logje met prachtige foto's, Marlou. Dat lijkt me een mooie wijk waar je best eens vaker wat van mag laten zien. Dat trafohuisje vind ik een juweeltje.
Maak er een mooi weekend van!

Karel said...

ha die Marlou
nou ik dek dat z'n moeder uit de gein had gezegd , vraag Karel maar net als vroeger hihi

mooi hé zo'n dorpsschilder , een echte kunstenares is ze

fijne middag groet

Rebbeltje ★ said...

Leuke wijk en weer eens wat anders al staan ze er natuurlijk al heel lang..
En op 12 ? zou het niet weten haha
Fijn weekend

MelodyK said...

Doet me ook denken aan Berlage... mooi hè zulke oude bouwstijlen... als ik toch geld had om een woning zelf te laten bouwen ;-)


Maar ehhh vraagje.. doe je ook weer mee met de Sinterklaas actie Net als vorig jaar?

Ferrara said...

Dat trafohuisje ben ik menig keer langs gefietst. Nooit aan Sjoerd gedacht wel aan Ximaar maar die heeft hem vast wel.
Prachtige wijk laat je zien. Ik woonde ooit in de van Loghemstraat, een nieuwbouwwijkje waar de man van zou hebben gegruwd.

Mormorsweb.blogspot.com said...

Heerlijk dat er zulke architecten zijn. Mooie woonwijk.

Tine de Jong said...

Mooie trafo huisje voor collectie van Sjoerd want die heeft er al vele staan en waar ik het verhaal om heen wat hij altijd er bij zet ook interessant vind. en weer gaf je ons hier een mooi interessant logje en ook graag gelezen en bekeken. Weekend groetjes van mij erbij.

miekequilt said...

Wat een mooie huizen zeg. Echt leuk als daar een wijk vol mee is. Fijn dat jij dat allemaal opspoort en aan ons laat zien.

John said...

Absoluut leuke bouw, vooral ook omdat er huizing voor de musjes is. Toch zie ik liever dorps.

Marthy said...

Mooie bouw is dit, daar hou ik van.

Anonymous said...

Haha Marlou, als je de Merkmanstraat bedoelt, dan weet ik wel wie op nr 12 woont!!
Fijn weekend, knuffel (op afstand)

Maria said...

Wat een leuk item weer.
Dank Marlou!

mirjam kakelbont said...

Dit soort huizenbouw vind ik mooi. Helemaal wanneer ze rekening houden met mussen.
Dat is een gaaf trafohuisje! Je hebt weer iemand (lees: Sjoerd) gelukkig gemaakt.
Ik weet niet wie er op nummer 12 woont, ik ken wel iemand die op een ander nummer woont (-:
Baai baai darling ♥

Anonymous said...

Ha Marlou,
Mooie impressie van deze van Loghemwijk. Ook sfeervolle foto’s. Zelf woon ik in Tuinwijk Zuid ook gebouwd door van Loghem. Deze wijk bestaat volgend jaar 100 jaar. Ter gelegenheid daarvan verschijnt er een monografie van al het werk van van Loghem, zie www.erfgoedvanLoghem.nl