21/12/2018

Hier woonde Roza, Roza Pinto

.
Günter Demnig:

"Om de steen te kunnen lezen, moet je je voor het slachtoffer buigen"...


Daar gaat hij, Günther Demnig. Met zijn emmertjes en zijn kniebescherming.
Die knie mag zeker wel beschermd worden, want hij knielt.
Hij knielt om zijn werk te kunnen doen...


Hij is een heel bijzonder soort stratenmaker. Hij legt stenen.
Struikelstenen.
Je moet er niet omheen kunnen: je moet er over struikelen.


Duizenden heeft hij er inmiddels gelegd. 
In Nederland in elke stad, in Duitsland in elke stad.


De stenen ingraven, met betonzand vastleggen en goed stevig aankloppen.
Alleen, degene die hier woonde zal het nooit meer horen.


Nog een beetje vegen. En kijken of de stenen goed liggen.
Ja, ze liggen goed. 


Mooi en glimmend.
In de loop van de tijd gaat de glans er af.
Soms is er nog iemand die het koperen plaatje oppoetst.
Die moet dan ook knielen en voor het slachtoffer buigen.


Witte rozen voor Roza Pinto en haar familie.
Hier woonde Roza Pinto.


Roza Pinto...
Ik buig voor jou.

Dag Roza.
Roza.

Roza Pinto.

13 comments:

Lutje said...

een mooi iniatief, maar ik zou er toch niet graag over struikelen
Maar zo te zien liggen ze wel goed
Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Mooi...!

די מריו said...

Ondertussen bekend in de hele wereld, maar er mogen er van mij meer komen.

Love As Always
Di mario

Jelle Droeviger said...

... Door onze speciale
Poëtische en Betrokken
Verslaggever Marlou Witzel ...
.
Jelle Droeviger.

gerdaYD said...

Goede morgen Marlou.
Dit is inderdaad een man waarvoor men een grote buiging moet maken, wat een schitterend, ontroerend werk verricht hij!
Goed dat jij er een mooi logje aan wijdt, hij is dat dan ook meer dan waard...

Bertiebo said...

Dat is mooi, Marlou. Ik heb er ook al een paar keer iets over geschreven en ik blijf ook altijd stil staan als ik zo'n plaatje zie. Altijd. Ik lees wat er staat en denk er over. Maar buigen deed ik niet, je kunt het heel goed lezen zonder buiging. Voortaan doe ik dat wel.

sjannesblog.com said...

Altijd weer indrukwekkend, die stenen. Leuk om nu de initiatiefnemer aan het werk te zien.

Sjoerd said...

De mensen waar het over gaat hebben er niets meer aan, maar ze verdienen deze hommage.

John said...

Mooi dat deze mensen die er niet meer zijn niet vergeten worden.
Ik kniel even mee.

willy said...

een mooie hommage..

knap van die man

groeten

miekequilt said...

Wat een mooi stuk schreef je. Ik wist van het bestaan, en vind het dan ook erg mooi om te lezen hoe ze geplaatst worden.

Hans said...

Je hebt de Struikelstenen mooi omschreven, ook hier in Amersfoort zijn ze geplaatst.
We moeten blijven herinneren en deze Struikelstenen zijn daar een enorme hulp bij.
Günther Demnig verdient een standbeeld. Hans

Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

gerdaYD said...

Fijn weekend lieve Marlou, geniet er van!