06/12/2018

Feest van LICHT

.
Afgelopen zondag (2 december) is het feest van het licht begonnen.
Het is een joods feest en het heet Chanoeka.
Even na zonsondergang wordt er dan een kaarsje aangestoken en elke dag een kaarsje meer, acht dagen lang!
Ik hou van dit feest, omdat ik van licht hou! Het is me namelijk veel te vroeg donker.
Gelukkig mag je in dit jaargetijde dan ook lekker vroeg de kaarsjes aansteken.


Het feest heeft te maken met een wonder: een olielampje dat 8 dagen lang bleef branden, ooit... meer dan 21 eeuwen geleden.
En daarom hoort er iets te nasjen bij, dat in olie is gebakken.
Zo zijn daar soefi's, oftewel soefganiot, een soort van oliebolletjes gevuld met jam.
En latkes, heerlijke aardappelkoekjes, om je vingers bij op te eten.
Die zou ik het hele jaar door wel willen eten...


Gisteren het vierde kaarsje aangestoken.
Je ziet er vijf, maar dat komt, omdat de middelste, die hoger staat, de kaars is waar de andere mee aangestoken worden: de sjamasj.
Dus uiteindelijk, aanstaande zondag branden er 8 kaarsjes, met de sjamasj er midden tussen in.
Lichtfeest!



En voor kinderen is het extra feest, want die krijgen elke dag een kadootje, 8 dagen lang...

(Ik heb al eens eerder over Chanoeka geschreven. Daar vind je het recept voor Latkes!)

12 comments:

Lutje said...

ja, dat moet je zeker vieren met lekkernijen, en ik ga dat recept eens zoeken, wie weet...
Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Ja, er is weinig licht deze dagen, een extra lichtje is niet verkeerd.
Geniet maar van dit lichtfeest meis.

די מריו said...

Jij hebt een mooie chanoekia zie ik. Sameach Chanoeka, dat er ook maar veel licht in je leven mag komen en blijven.

Love As always
Di mario

klaproos said...

ohh loutje wat een prachtig feest, ja erg vroeg donker, maar het hefet wel als voordeel dat je dan lekker binnen de kaarsjes aan heerlijk warm...
het heeft ook wat, we maken gewoon val alles wat, die latkes lijken me lekker, die ga ik eens proberen :-)

heb het licht vandaag
xxx

sjannesblog.com said...

Prachtig feest! Geniet ervan!

John said...

Ik vind het wel wat hebben hoor dat het vroeg donker is. Juist vanwege de gezelligheid van wat lichtjes aan in de avond. Alleen niet te veel.

Bertiebo said...

Je Latkes-recept heb ik even opgezocht. Lijkt me heerlijk. Nu ga ik al twee dingen maken, de kippensoep en de latkes. Bloggen... het houdt je bezig

Jelle Droeviger said...

Het heeft allemaal te maken met hoop, met samen-zijn,
met zoeken naar een harmonieuze wereld.
Denk ik.
.
Jelle Droeviger.

gerdaYD said...

Goede middag lieve Marlou.
Heerlijk toch, zo'n lichtfeest, het licht de donkere dagen op en zeker voor kinderen is het heel leuk, ze krijgen immers elke dag een geschenkje. Bovendien wordt er ook iets lekkers bij gegeten, aan je recept te zien is dat smullen geblazen! Maar zeg eens, waarom zou je die heerlijke gebakjes niet het hele jaar door kunnen eten, of is dat niet conform aan jullie feest misschien?

Sjoerd said...

Oeps, dat zijn een aantal dagen extra om te vieren... en te eten. Ik zal blij zijn als het januari is.

Hans said...

Sluit me aan bij de reactie van Di Mario, licht in je leven is zo belangrijk.
Chanoeka wordt ook gevierd met de brief van Shirel in het tweede uur van de Bankshow.
Nog fijne feestdagen gewenst. Shalom Hans

leidseglibber said...

Licht is zo belangrijk en zeker in deze dagen.