04/12/2015

Latkes

.
Overmorgen begint Chanoeka, een echt lichtfeest!
Elke avond brand je een kaarsje meer, tot er uiteindelijk 8 kaarsen branden en je in totaal 44 kaarsen hebt gebrand gedurende 8 dagen...
De kaarsen komen in een speciale kandelaar (menora) met 8 armen en nog één arm extra om de kaars in te doen, waarmee je de andere kaarsen aansteekt.



Mijn kandelaar is al van zolder gehaald. Moet nog wel even gepoetst worden...
Ook moet ik nog wat extra kaarsjes bijkopen.

En bij elk feest hoort een lekkernij.
Ook bij Chanoeka. Je eet er heerlijke Latkes bij. Ik kan je aanraden die eens te maken.
Het zijn eigenlijk gewoon aardappelkoekjes.
Maar hier heb ik een heel speciaal recept.


Men neme:
2 eieren, wat zout, 1 tl bakpoeder, 3 tl matzemeel, 1 kleine ui, 1 grote aardappel, een beetje peper, 1 courgette en olijfolie.

Dan rasp je de courgette en de aardappel en doet alles in een grote kom en gaat dat heel goed mengen.
Daarna vorm je er kleine pannekoekjes van, die je in de hete olijfolie bakt.
Beetje garneren met iets groens en een lepeltje crème fraîche er op en smullen maar.

Echt een aanrader! Probeer het maar... niet moeilijk!




9 comments:

Marjolijn. said...

Op naar een fijn feest meis, met al het moois en lekkers wat erbij hoort.
Dat is aan jou wel toevertrouwt ... :-)
Mooie dagen...!

Jelle Droeviger said...

Je maakt het licht als het donker is. Zou dát de betekenis ervan zijn.?
De moderne versie zou een lichtbak kunnen zijn, die je op je buro zet, tegen depressies en zo. ~ En dan ook nog een lekker hapje.
Zo komt Mien Splinter door de winter.

Jelle Droeviger.

Lutje said...

dit recept ken ik al jaren, ik heb het z ooit in een veggierestaurant zien maken , al meer dan 25 jaar geleden, dus het is lekker, ook met wortelen enz
Vier goed !

gerdaYD said...

Feesten gaan er bij mij altijd goed in, zeker als er zo lyrisch over geschreven wordt zoals jij dat kan lieve Marlou! Bovendien geef je ons, hoewel de weggeefmaand voorbij is, toch weer een heerlijk recept cadeau, dankjewel.
Geniet van de komende, feestelijke dagen en weet je wat? Dat mag je morgen het hele weekend lang al met je even lieve Henry doen!

די מריו said...

Ja..... bijna.. ze kunnen niet wachten hier in huis... Eerst die man met die schimmel tussen zijn benen naar huis en dan begint het echte feest.. ;-)

Love As Always
Di Mario

Sjoerd said...

Mooi recept, en makkelijk uit te proberen, ik ga ze eens maken...

klaproos said...

ohhhhhhhhhhhhhhh dat zie er goed uit Loutje,
ik doe mee, ik ga die aardappelkoekjes zeker eens proberen te maken,
ik ben een smulpaap :-)

veel plezier hé,
xxx

christiene said...

Marlou ik wens je een prettig feest
met veel licht,en lekker eten.
En ook nog eens een gezellig weekend.
liefs een groetje
Christiene.

gerdaYD said...

Als je er maandag terug bent zal je hopelijk de dag met een lach kunnen beginnen, en wel door dit:

Geen klacht ontvliedt het kind
Dat blij getint lacht
En gezwind de pracht vindt
Door Sint bedacht
En gebracht in de nacht
Die tracht zonder wind
Of koude macht
Zo zacht
Te vallen
Dit is nou typisch zo'n Sinterklaasgedichtje he, als het maar rijmt!
Dit verhaal begint in Spanje, waar de gulle lach van een buurmeisje het
Grote
Liefdesvuur ontsteekt in een oude kindervriend.
En gul ook als haar lach
Dat is haar nooit gestreelde boezemweelde
In haar schoonheid zo omvangrijk
Dat zij toch wel wat benauwend
Wordt voor 't arme longenpaar
Dat daar zo zwoegt
Dat, gepikeerd
Het vaak astmatisch protesteert
Prinsheerlijk wiegt de navelknop
Daar boven op een warme buik
En van dat zachte kussenvlak
Glijdt af een strakdalende lijn
Die zedig zich vlijt
In een pluimvers nestje
En dan verder glijdt
Langs prikkelbeste bovenbeentjes
Kuitsgewijs naar knuffelteentjes
De familie van het meisje kent de oude man.
Men vindt hem een vieze oude man.
Spoedig krijgt hij half Spanje op zijn nek. Sindsdien loopt Sinterklaas
Noodgedwongen verkleed rond.
© Herman Finkers

Fijn weekend lieve Marlou!