03/12/2018

Joodse Penicilline

Omdat mijn lieve vriendin Dienie ziek is (en mijn webbie Bertiebo ook!) ben ik een pannetje Joodse penicilline voor hun aan het maken.
Wat zeg ik? Een pannetje??
Hohohoooo: een PAN! Een joekel van een PAN!


Ik heb al eens eerder een recept van deze helende soep op mijn blog gezet, maar ja... het kan geen kwaad het even te herhalen.

Neem voor een grote pan:

een soepkip
een grote ui
twee wortelen
1 prei
1 meiraapje
2 stengels bleekselderij
2 takjes peterselie
10 peperkorrels
zout

Zo... dat zijn de ingrediënten.
En nou hoe je het moet maken, echt simpel: 
Eerst de kip in twee liter water aan de kook brengen.
Ondertussen was en snijd je de groentes en die doe je in het kokende water bij de kip en laat lekker een uurtje zachtjes en rustig koken.


De kip er uithalen en het vlees eraf halen; dat bewaar je afgedekt in een bakje.
Maar... en nou komt het: de botjes en het karkas weer terug in de soep doen en nóg een uurtje zachtjes laten trekken.
Dan moet de soep gezeefd worden. Ik doe er daarna nog verse groentes bij voor nóg extra vitamientjes... en natuurlijk het kippenvlees, in stukjes gesneden erbij.

Je kunt de soep makkelijk invriezen. Dan heb je volgende week weer een bakkie gezondheid. En misschien de week daarop nog...
Lechajiem!


11 comments:

klaproos said...

ohhhhh, heerlijk loutje, ik voel méteen m'n power weer terugkomen :-)
* uche uche*
alle gekheid op een stokje, het heeft erin gehackt, oh nee da's wéér wat anders...
Het begint góed los te komen, ik denk dat je telepatische krachten hebt :-)

dank je wel lieve schat,
we sleuren ons zo naar het bos, door de modder, want ooh het is nat en koud :-)

John said...

Nou, als je dan toch aan het rondrijden bent met pannetjes, kom ook ff hier langs dan. Niet dat ik ziek ben, maar de soep ziet er zo lekker uit :D

Bertiebo said...

Wat heerlijk, nu zal ik vast sneller opknappen. Dankjewel.

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou.
Klappertje is dus echt ziek, wat jammer nou. Ga je haar die soep persoonlijk brengen of stuur je haar gewoonweg dit schitterend recept van de Joodse penicilline op?
In elk geval is het een soep om U tegen te zeggen, wat moet dat lekker zijn!
Hopelijk heb jij het niet nodig en ben je nog steeds kerngezond!

די מריו said...

en natuurlijk nog jemenitische kruiden. ;-) Maar ik weet niet niet of de goede in Nederland wel te krijgen zijn. We nemen altijd wat mee. Hier staat ook een pan in de koelkast.

Love As Always
Di mario

OT.... krav maga is goed voor iedereen zegt Shirel

Lutje said...

ik had gezien dat er iets mis was, maar ik dacht, daar reageer ik ook op ;-)
en nu kom ik naar je soep kijken, het ziet er echt goed en lekker uit
ze zullen vlug beter zijn

Jelle Droeviger said...

Soep...,
Je kunt me er voor wakker maken...
Lekker, en nog heerlijk ook.
Die Joodse Penicilline is helemaal het einde.
Schijnt zowat alles te kunnen genezen, en maakt je opgewekt en blij.

Jelle Droeviger.

Sjoerd said...

Dat klinkt helemaal niet verkeerd. Doet me terugdenken aan mijn opa, die zorgde dat op zaterdag tegen de middag altijd een pan soep klaar stond op de kachel.

Marjolijn. said...

Ja, dat is echte soep voor deze snottertijd, daar knap je weer goed van op...!!
Fijne avond meis.

Hans said...

Ach ja, Joodse penicilline mijn moeder was er ook goed in.
Delen met de zieke om weer op kracht te komen. Hans

ot, reageer maar hier op je vraag.
Zelf werk ik met Word Press en jij met Blogger.
Maar op deze link krijg je de informatie over hoe een video te plaatsen.
https://support.google.com/blogger/answer/41641?hl=nl

leidseglibber said...

Ziet er heerlijk uit