26/03/2019

23 maart

.
Ja, 23 maart is de geboortedag van mijn moeder. In 1910 werd ze geboren.
En dus is het voor mij een belangrijke dag.
Daarom... toen op 23 maart 2003 hier in Haarlem de Koningkerk afbrandde, waarbij 3 brandweermannen omkwamen, is die dag ook een dag om even stil te staan bij het vreselijke ongeluk.
Ik heb er al eerder overgeschreven. Misschien herinner je je dat.
Dat was hier:


En vandaag sta ik weer even stil bij die ramp van toen.
Hoe het voelde toen ik op de Zijlweg de enorme rouwstoet langs zag komen.
En hoe ik alle collega's van de omgekomen mannen in een lange rij voor de brandweerkazerne zag staan.
En hoe ik toen een brok in mijn keel kreeg.
En gisteren voelde ik het weer, toen ik bij het monument al die bloemen zag liggen.



Renz Knipper, Ben Hannenberg en Douwe van Kooten...
Jullie worden niet vergeten.






14 comments:

Marjolijn. said...

Mooi dat herdenkingsmonument.
Een mooi plekje om te herdenken.

די מריו said...

Dat is een mooier plekje dan hier in de stad twee brandweermannen hebben gekregen. Een steen ingemetseld in het nieuwe pand. Iedereen die het niet weet loopt er langs zonder te kijken. Dit valt tenminste op. Een bijzondere dag voor je. Hou deze dag in ere.

Love As Always
Di mario

Yova said...

Dat weet ik nog. Het was vreselijk dat drie brandweerlieden overleden zijn. Kerk is helemaal afgebrand. Herdenkingsmonument geplaatst voor drie brandweerlieden. Vond zo erg toen gebeurde met deze brandweerlieden. Mooi plekje hebben daar gekregen. Nooit om te vergeten! Groetjes J&F.

Lutje said...

sommige datums staan gewoon in je geheugen gegrift
en die brandweermannen mogen zeker nooit vergeten worden
Een @->- voor jou.

Bertiebo said...

Goed om er weer even aandacht aan te besteden! Ook bijzonder: mijn moeder (1911) was jarig op 4 oktober. Dat was ook de dag van de Bijlmerramp. Ik weet het nog precies, de visite was net naar huis toen het gebeurde. Daar sta ik ook altijd even bij stil op haar verjaardag.

Karel said...

mogge Marlou
mooi dat deze mannen zo geëerd worden
geen wonder ook dat jij deze datum goed kent

geniet de dag
groet , karel

Karel said...

we zaten gelijk te krabbelen :)
ja ze waren blij met mij , en ik hoop nu dat ze de tips onthouden hihi
en ik ben zeer zeker verwend , zelfs wat aangekomen :)

nicole orriens said...

Wat heftig zeg... En wat vreselijk dat ze hun leven verloren terwijl ze iets goeds deden. Ik kan me voorstellen dat het je raakte.

Jan K. alias Afanja said...

Je hebt van die dagen waarop verschillende bijzondere zaken bijeen komen. Ik kan me voorstellen dat een dergelijk grote brand met drie overleden brandweerlieden grote indruk maakt, De verjaardag van je moeder maakte het in dit geval tot een onvergetelijke datum. Die mannen hebben een mooi herdenkingsmonument gekregen.

miekequilt said...

Wat een speciale dag. Ik herinner me dat drama nog, mooi dat jij het weer even onder de aandacht brengt, zodat we even denken aan deze drie mannen.
En de verjaardag van je moeder blijft altijd een speciale dag hè.

Hans said...

Een bijzondere dag met dubbele gevoelens.
Ik kan me de ramp nog wel herinneren uit het nieuws. Hans

Sjoerd said...

Een bijzondere dag, ook de verjaardag van mijn kleindochter...

... said...

Ja, afschuwelijk, om zo als hulpverlener te sterven.
Goed dat het zo mooi wordt herdacht.

gerdaYD said...

Het is beslist een gedenkwaardige dag, niet alleen werd je moeder toen geboren maar de ramp overschaduwt dat toch hé.
Goed dat ze er een monument voor hebben geplaatst, zo zal het nooit vergeten worden!