28/03/2019

De Grote Harry Bannink Podcast

.
Sinds kort ben ik helemaal weg van de podcasts van Gijs Groenteman over Harry Bannink.
Harry Bannink was een componist (op zijn 70ste overleden in 1999) van meer dan 3000 melodieën.
Voor De Stratenmaker op Zee-show, voor J.J. de Bom, voor Het Schaep met de vijf Poten, voor wat niet al. Klokhuis ook! Ja zuster, nee zuster...  en zo kan ik wel een tijdje doorgaan.
"Op een mooie pinksterdag" is één van de 3000 liedjes!


De podcasts van Gijs betreffen 40 afleveringen en in elke aflevering interviewt hij een zanger of acteur (of beide...) over zijn of haar samenwerking met Harry Bannink.
En tijdens die interviews krijgen we ook allerlei liedjes te horen.
De eerste podcast die ik hoorde was die van het interview met Hans Dorrestijn. Dat pakte me meteen. Dorrestijn heeft ontzettend veel teksten geschreven waar Harry Bannink melodieën op componeerde.

Deze vind ik ontroerend mooi, door Dorrestijn zelf gezongen:



Ja... wat droefgeestig, maar dat hoort bij Dorrestijn.
Kijk die oogies toch eens.

Ook voor Willem Wilmink heeft Bannink melodieën gecomponeerd. Het waren trouwens vrienden. Allebei uit Twente. Over die samenwerking ga ik het later hebben.
Hier is tot slot Bannink, de grote geitenbreier uit de Film van Ome Willem:


En hier een beter portret van deze bescheiden majestueuze componist Harry Bannink: 








16 comments:

Lutje said...

je bent daar fan van, maar voor mij is dat anders, zeker als ik daar langer naar moet luisteren
Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Veel luister plezier...!

Sjoerd said...

Ik sluit me bij je aan. Ik heb er ook al diverse beluisterd, natuurlijk zit er een hoop nostalgie bij, jeugdherinneringen Oh's en Ah's van herkenning. Maar dat maakt het net leuk.

די מריו said...

Ookal zijn een hoop dingen niet mijn jeugd, het is wel mooi om te beluisteren.

Love As Always
Di mario

Yova said...

Wat leuk voor jou om te luisteren. Helaas ken ik niet. Je bent fan van.
Heb je weer wat te luisteren. Veel luister plezier gewenst. Fijne dag. Groetjes,

Bertiebo said...

Ja superleuk. Ik luisterde tijdens mijn 10.000 stappen.

Karel said...

mogge Marlou
ja een groot artiest was hij
en wat al wordt gezegd , het brengt vele herinneringen boven :)
geniet de dag

sjannesblog.com said...

Lijkt me leuk, maar ik moet me eerst nog in de technische kant van het fenomeen podcast verdiepen.

Karel said...

ha die Marlou
ja mannen halen van alles uit om een vrouw te verleiden hé
dus wie weet wat Elvis allemaal deed :)
maar wat je zegt , het gaat meestal van zelf :)
groetjes
Karel

Jan K. alias Afanja said...

Mooi! Maar ik vrees dat ik aan zoveel podcastst niet toekom. Ik kom er nu al niet aan toe om alles te doen wat ik wel zou willen doen. Maar ik wens jou er verder veel plezier mee.

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou.
We hebben precies dezelfde smaak hé wat kunst maar zeker ook wat muziek en poëzie betreft. Want poëzie zijn die liedjesteksten zeker!

Jelle Droeviger said...

Ja, prachtig, emotie, zonder beelden.
Harry Bannink verdient een standbeeld.!

Petr@ said...

Ja ik heb die uitzending gezien, waar ook Hans Dorresteijn "zong".
Prachtige uitzendig over een bijzonder mens.

Jetteke said...

Wat mooi zeg dat lied van/door Dorrestijn en dan de muziek!
Lekker onvoorspelbaar en droevig, melancholiek, heerlijk.
Dank je ❤️


Groet van Jetteke

Hans said...

Een podcasts is ideaal, luisteren wanneer het uitkomt.
Een aanwinst in kennis en ontspanning. Hans

miekequilt said...

Ik was er ook aan begonnen, maar mee gestopt. Nu ik lees hoeveel gesprekken er geweest zijn, ga ik toch weer eens kijken welke leuke mensen hij geïnterviewd heeft. De podcast: ik moet er nog aan wennen.