25/03/2019

Järn Pojke

.
Järn Pojke... allemachtig!
Wat is dat nou weer voor woord...!
Dat zal ik je vertellen. Het is Zweeds en betekent: ijzeren jongen.
En het betreft een piepklein beeldje (slechts 15 cm!) dat ergens in Stockholm staat en waar wij al een paar vakanties naar op zoek zijn geweest.
De zoektocht!
En we konden het maar niet vinden. Aan wie we het ook vroegen... we werden van het kastje naar de muur gestuurd.
Dit jaar waren we wéér in Stockholm en zijn wéér aan onze queeste naar Järn Pojke begonnen.
Het lukte wéér niet en uiteindelijk hebben we maar aan zomaar iemand gevraagd: weet u waar dat kleine beeldje staat?
En ja hoor... deze man wist het heel zeker en we moesten hem volgen.
Let op! Achter de Finse Kerk is een tuin en daar.... jaaaaa.... daar staat het kleine beeldje van Järn Pojke.


Ik heb hem over z'n bolletje geaaid.
Want dat moet... om weer terug te komen!
Zie je er al die dingetjes omheen liggen?
Het zijn snoepjes, muntjes en mutsjes.
Het schijnt dat iedereen er steeds van alles bij legt.


En Järn Pojke wordt ook steeds lekker warm aangekleed.
Of lekker luchtig... ligt aan het jaargetijde.
Ik heb hier een aantal foto's van internet:




En zo kun je er tientallen vinden op het www.
En Henry wil natuurlijk ook graag terugkomen, maar niet alleen voor het beeldje: Stockholm is ook een leuke stad.


Tot ziens Järn Pojke oftewel in goed Zweeds: Adjö!



14 comments:

Marjolijn. said...

Mooi die zoektocht naar het beeldje.
Je gaat het nu vast nog eens zien.

Goede start van de nieuwe week.

Lutje said...

ik denk ook dat je daar nog eens naartoe gaat, als je het mooi vindt al zeker
een droomreis, die vervolgd word
Een @->- voor jou.

Yova said...

Deze beeldje geeft ieder keer de andere kleding. Heel klein beeldje geeft dan Stockholm warmte aan. Ik heb deze beeldje nooit van gehoord. Zo hier leer in van. Je bent aan zoeken naar beeldje. Het was mooie droomreis om nooit te vergeten. Fijne dag. Groetjes Jacqueline & Ferry.

Sjoerd said...

Aha, de manneke pies van Stockholm. Of is dat te ver gezocht.

Bertiebo said...

Oooh dat zouden wij ook gedaan hebben... eindeloos zoeken naar zo'n beeldje en dan heel blij zijn als je het hebt gevonden. Wat Stockholm betreft ben ik het ook met je eens, al zijn wij er slechts een keer geweest, ik vond het geweldig!

miekequilt said...

Wat een leuke zoektocht. Hopelijk gaan jullie weer een keer terug naar deze stad van jullie dromen.

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou en een fijne nieuwe week gewenst.

Wat een leuk beeldje is dit, gelukkig hebben jullie het eindelijk gevonden door die behulpzame inwoner. Geen wonder dat je het kleintje bij vorige bezoeken niet vond, je moet al een vergrootglas hebben om het te kunnen zien hihi.

Knappe foto maakte je ervan, goed dat je hem over het bolletje aaide, zo keer je daar zeker terug!

sjannesblog.com said...

Geweldig zo'n beeldje met een verhaal!

Ferrara said...

Hey, Hey, Wat jammer dat wij dit manneke hebben gemist in die leuke stad. Ik wist niet van zijn bestaan, anders was ik er beslist naar op zoek gegaan. Enig beeldje en verhaal.
Zo vonden wij op onze reis door Zweden in De Dom in Mariestad een aantal muizen. Het bleek een speurtocht voor kinderen te zijn. Ik schreef een WE-stukje over een vreemde muizikant.
https://ferrara-victoriene.blogspot.com/search?q=muizikant

Jelle Droeviger said...

Geinig, Marlou.!
Mooie speurtocht.!
Brussel heeft Manneke Pies, Amsterdam Het Lieverdje, en Stockholm nu dus Järn Pojke.
Ga ik ook eens over z'n bolletje aaien.
Mijn oude moeder biedt aan om een ijsmutsje voor hem te breien.

Jan K. alias Afanja said...

Wat grappig dat jullie zo lang op zoek zijn geweest naar dat beeldje.
Kijkend naar de kleren van die kleine man van staal is het eigenlijk een soort Manneke Pis, maar dan net even anders.

Even naar aanleiding van je vraag bij mij: De Ecokathedraal is een project waar al meer dan 50 jaar aan wordt gewerkt. Als je er alles over wilt, weten, dan kun je het best in ieder geval Deel 1 van mijn serie “In de Ecokathedraal” lezen: https://afanja.com/2018/12/02/in-de-ecokathedraal-1/

די מריו said...

Wat schattig, ik kan me voorstellen dat jullie er lang naar op zoek waren. Wees blij dat hij op z'n bankje zat. Hij had ook vakantie kunnen hebben.

Love as Always
Di mario

nicole orriens said...

Wat een schattig beeldje! Ik snap heel goed dat je die graag wilde zien. Fijn dat het nu gelukt is. Mocht ik ooit die kant uitgaan dan wil ik het nu ook bezoeken : )

Hans said...

Järn Pojke, had ik nog niet van gehoord.
Maar als je zo klein bent is het ook lastig dat men Järn Pojke vind.
Na zoveel inspanning wil je hem wel over zijn bolletje strelen. Hans

Ot. Je verzoekje ligt op de muzikale Bank voor de volgende show.
De shows staan allemaal op: http://logbankje.nl