14/03/2019

Sneeuwwit Kemi aan de Botnische golf

.
Onderweg in de trein naar Kemi, nogal noordelijk in Finland, worden we wakker en zien we dat de hele wereld wit is.
Overal ligt mooie witte sneeuw. Prachtige uitzichten vanaf de restauratie in de trein, waar we ons ontbijtje eten en via een groot panoramaraam naar buiten kunnen kijken. Zoooo mooi!
Tussen de wagons is de sneeuw opgestoven en daar moet je doorheen als je naar je "eigen" wagon terug gaat.


Het is adembenemend mooi daar.
Eén keertje zag ik een vosje door de witte wereld rennen, maar verder zie je er niet veel dieren.
De trein raast helemaal naar Kemi, waar we er weer uit moeten, om een aantal uren later in de middag op een bus te stappen naar nóg noorderlijker.
In Kemi vragen we bij Herrta van de koffietent naast het station of we daar onze koffers mogen stallen. (Mag voor 5 kronen!)
Daarna lopen we door de dikke laag spierwitte sneeuw naar het sneeuwkasteel, dat daar gebouwd is.
Het wordt gebouwd zodra er genoeg sneeuw is gevallen en zo'n beetje eind april smelt het vanzelf weer weg.


Het kasteel ligt aan de Botnische Golf. En daar is het ijs mega-dik, zodat je er op kunt wandelen en langlaufen en hele tochten maken. Maar helaas... daar hebben we geen tijd voor.
We hebben een bus te halen, die ons helemaal naar Luleå rijdt, waar we weer op de trein kunnen stappen naar Kiruna.



Met de bus rijden is ook wel weer eens wat anders. Het gaat natuurlijk langzamer dan met de trein.
En daardoor zie je weer meer.
Kijk maar eens naar dit leuke paard-en-wagentje onderweg.



15 comments:

Marjolijn. said...

Ja, hoe noordelijker je komt, hoe meer winter het nog is.
Jullie genieten volop...!

Bertiebo said...

Steeds een stukje verder. Ik geniet mee!

די מריו said...

Prachtig om te zien. Ik zit met open mond te kijken.

Love As Always
Di mario

klaproos said...

fantastisch Loutje, wat een heerlijke belevingen hebben jullie toch:-)

sneeuw, als ik aan de kou denk en mijn botten zeg ik nee, maar ohhhhhh wat een heerlijk avontuur :-)
vandaag weer een :-)
xxx

John said...

Geweldig hoe je je reis ook beschrijft. Ik weet wat er komen gaat maar toch is het spannend.

Karel said...

mogge Marlou
wat een mooi reisverslag in woord en beeld
ja daar heerst nog winter , en dat geeft toch mooie beelden
zelfs hele kastelen van sneeuw , prachtig
en wij reizen zo fijn mee
goede reis verder

regenachtige groet , Karel

Yova said...

Wauw wat een sneeuw daar. Het is eventjes wennen voor dat je zoveel sneeuw ziet. Echt geweldig om mee te maken. Karretje lijkt mij niet zo handig. Het is daar echt genieten. Het is zo spannend om te zien. Leuke foto's geworden. Fijne dag. Groetjes,☃️❄❄❄

Petr@ said...

Wat mooi allemaal Marlou, jullie hebben een prachtige reis gemaakt!
En je kan nog heel lang nagenieten op deze manier en met alle foto's die jullie hebben gemaakt!

Jelle Droeviger said...

Marlou, Ik krijg, behalve voor jou en Henry, steeds meer respekt voor Scott en Amundsen (1914 Zuidpool) als ik lees over jullie Noordpooltocht. Gelukkig ben je weer heelhuids thuis...

Sjoerd said...

Whow, dat is echt een complete wereldreis. Dat vergeet je nooit meer.

sjannesblog.com said...

Wat een bijzondere reiservaringen. Leuk om mee te mogen lezen!

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou.
Jij weet het allemaal zo knap te beschrijven én te fotograferen dat het aanvoelt alsof we een beetje met jou op reis zijn, heerlijk!
Ongelooflijk wat jullie allemaal gezien en beleefd hebben, dit is een wel heel ongewone, beklijvende trip waar je je hele leven lang mooie herinneringen aan zal bewaren!

Lutje said...

ik ben iemand die graag georganiseerde reizen doet, maar jullie avontuur dat is veel mooier, ik denk dat ik dit jaar ook eens niks ga plannen...
zeer mooie reis
Een @->- voor jou.

Jan K. alias Afanja said...

Er lijkt geen eind aan die poolreis te komen. Maar het wordt duidelijk wel steeds mooier met al die sneeuw. En dan moet het poollicht nog komen ... :-)

Hans said...

Ontwaken in een witter wereld dat is best mooi en een avontuur om al zo ver noordelijk te zijn.
Daar is het wel echt winter.Hans