19/03/2019

Naar Abisko

.
Het is tijd om de trein weer te pakken, naar nóg noordelijker!! En wel naar Abisko.
Het is niet zo heel lang met de trein: iets meer dan een uur.


Onderweg is het enorm gaan sneeuwen en ik ben bang dat ons Noorderlicht-avontuur hier strandt...
In Abisko slapen we in het Noorderlicht-centrum en vandaar uit zouden we naar boven gaan met een stoeltjeslift.
Maar helaas... het sneeuwt niet alleen heel erg: het waait ook nog eens enorm.
Dus de liften gaan niet.
Na het heerlijke avondeten gaan we met een groepje uit de eetzaal toch een wandeling maken, door sneeuw en wind.
We lopen door het donker naar het meer.
Onderweg zien we een paar sterren en dan word ik toch wel zenuwachtig, want... waar sterren zijn is heldere lucht!
We blijven maar naar boven turen en dan...

DAN ZIEN WE HET!

Goed... het is een beetje versluierd door lichte bewolking, maar het is er!
Het Noorderlicht!
Ik heb geen foto kunnen maken, maar iemand heeft een filmpje (1½ minuut) op YouTube gezet, in 2011.
Zo'n beetje in het midden ervan zie je dat het Noorderlicht nogal vaag is. Zo hebben wij het gezien.


Ik ga dus gewoon weer terug! Hup! 

14 comments:

Sjoerd said...

Het lijkt me een hele ervaring om dan toch een glimp ervan op te vangen...

Marjolijn. said...

Gelukkig toch nog gezien...!!

Lutje said...

ik heb nog al ooit gehoord, dat je daar echt geluk moet hebben om het licht te zien.
Het is je gelukt en als je terug wil zal het wel indruk gemaakt hebben
Een @->- voor jou.

די מריו said...

bijzonder toch... ik kan me voorstellen dat je daarvoor een eind gaat reizen.

Love As Always
Di mario

Yova said...

Ach je kon bijna amper te zien noorderlicht. Nu heb je andere filmpje erop gezet. Ik weet hoe het eruit ziet. Het is zeker mooi om te zien. Wat jammer dat je niet kon foto's maken. Vaak is dan ook moeilijk. Je had onderweg veel sneeuw gehad. Dan maakt dan moeilijker daardoor. Je hebt iets gezien. Maar niet voldoende geweest. Het moet geluk hebben om te zien. Ieder geval was lange reis geweest voor jullie. Ik wens jou fijne dag. Groetjes J&F.

Bertiebo said...

Hoera!

Petr@ said...

O wauw, wat mooi!
Zeker de moeite waard Marlou en kan me voorstellen dat je nog eens terug wilt.
Niet alleen voor het Noorderlicht maar ook alle andere mooie dingen die jullie gezien hebben.

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou.
Joepie, uiteindelijk is je droom dan toch in vervulling gegaan, al is het dan in een versluierde vorm, je hebt het toch maar met eigen ogen kunnen bekijken!
Het filmpje is natuurlijk de moeite van het bekijken waard, maar tegen er er zelf bij zijn kan niet op hé, blij voor je!

nicole orriens said...

Wauw, wat is dat mooi! Het lijkt me echt heel bijzonder om dat licht te zien.

Jan K. alias Afanja said...

Jammer dat je er niet meer van hebt kunnen zien, Marlou. Maar ja, je was dan ook niet op het meest gunstige moment nu we tegen het zonneminimum aan zitten.
Niet getreurd, er komt vanzelf weer een volgend zonnemaximum en wie weet, misschien is het dan ook in ons land wel weer zo mooi te zien als in oktober 2003.

Jelle Droeviger said...

Zo een treinreis, wie wil het niet.?
De verwachting is vaak nóg mooier dan de eigenlijke beleving.
Veel mensen komen niet verder dan de Veluwe, of de Achterhoek.
Reizen is verrijkt thuiskomen, zo meen ik.

Ferrara said...

Gelukkig hebben jullie er toch iets van kunnen zien en met alle andere belevingen was het de reis meer dan waard, lijkt me.

miekequilt said...

Wat fijn. Nu heb je gezien waar je zo lang voor op weg was.

Hans said...

Het wordt steeds spannender.
Als het vriest zie je de sterren.
Het Noorderlicht wat een belevenis omdat te zien. Hans