15/03/2019

Twee dagen Kiruna

.
In Kiruna hoop ik Het Noorderlicht te zien, dus... we blijven twee nachten hier.
Maar we blijven ook om een paar hele leuke dingen te doen.

Het eerste avontuur in Kiruna is een tocht met een snow-mobile.
Daarvoor trekken we hele dikke kleren aan: een overall, speciale sneeuwlaarzen en een dikke pet.
Dan worden we met een busje naar een lokatie gereden, waar de snowmobiles klaar staan en vandaar uit vertrekken we over de sneeuw naar "verre oorden". Onderweg een kleine pauze voor een fotomomentje. Kijk mij eens stoer staan:




Die kleding heb je echt wel nodig, want het is -33 daar!! -33!!

Na het foto-momentje rijden we door naar het ICE-Hotel in Jukkasjärvi.
Daar blijven we een paar uur rondhangen om de schitterende, door kunstenaars bewerkte ijshotelkamers te bewonderen.




Ook dit smelt op een gegeven moment en dan is er niets meer van over.
Ergens in mei, vermoed ik.

Dan stappen we weer op de snowmobiles en pauzeren later in een hut, waar we bij een warm vuur een heerlijke kop soep krijgen.
Daar kom je lekker van bij, want koud is het wel, ondanks de dikke kleding.


En aan eind van de middag gaan we naar ons leuke hotel: The Bishop's Arms, een nagebouwde pub, waar we dan ook 's avonds welverdiende Fish and Chips gaan eten.
En een welverdiend biertje drinken... Skol!

18 comments:

Lutje said...

-33°, natuurlijk moet je goede kledij hebben, hou je warm hé!
en geniet van je reis
Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Bbrrr....wel koud daar...!
Maar genoeg belevenissen om het warm te krijgen.

Op naar een fijn weekend.

די מריו said...

-33, dat is niet normaal joh, ik kreeg net een berichtje van mijn moeder, die zit in India... + 37 graden, dat klinkt mij meer als muziek in de oren. Maar daarom is het goed dat jullie zijn geweest, kan ik toch mooi de foto's zien.

Love As Awlays
Di mario

Yova said...

Brrr... wat is daar heel koud. Maar het is wel belevenis om daar te zien. Noorderlicht komt eraan. Echt benieuwd. Wat mooi van binnen ijs te zien. Jullie hebben goed warm gekleed. Dat is wel daar nodig. Lekker warm aan de vuurkorf. Jullie genieten van warmte. Mooie foto's. Het is bijna weekend. Groetjes,

Karel said...

mogge Marlou
O wat mooi , ik wed jullie vonden het prachtig op de sneeuwmobiel
en wat zijn deze futuristisch modern , vergeleken op dat ding van mij midden jaren '70 in Canada , ja ik herken de temperatuur dus wel hihi
van mooie ijshotels was toen nog geen sprake , het was keihard werken en genieten
en dat laatste doen jullie zeer zeker
hopelijk treffen jullie het noorderlicht
alvast een fijn weekend groet , Karel

Sjoerd said...

Heerlijk, -33, echt wat voor mij. Ik ben een echt wintermens. Het lijkt me de reis van je leven, zo mooi.

klaproos said...

wat ben je toch een stoere meid :-)
heerlijk wat een avontuur:-)
dat ijshotel lijkt me een koud kunstje :-)
maar alles beter dan dit natte pisweer,
ik begin het zat te worden :-)

xxx

Anonymous said...

Wat heerlijk zeg, om met terugwerkende kracht met jullie mee te reizen!
Je schrijft precies zo vrolijk als je meestal bent en de foto's zijn prachtig!

Groetje van Jetteke

Jelle Droeviger said...

Min 30...
Ik moet er niet aan denken dat je dan als man, argeloos, even een plasje gaat doen, achter een boom of zo; dan kun je het wel schudden.
.
Fish and Chips aan de Noordpool... Gezéllig.

John said...

-33 is nog te doen met goede kledij. :P Maar ja, je voelt de kou wel aan je gezicht natuurlijk. Wat een pracht in dat ijshotel. Echt schitterend.
Een lekkere kom soep lust ik ook wel zo nu en dan.

Karel said...

ha die Marlou
dus lekker kunnen lachen , kijk dat ia altijd goed :)
buren wakker maken met lachen is ook niet erg
nu jij trekt maar andere schoenen aan daar in het hoge noorden

regenachtige groet bbbrrrr

Anonymous said...

Lijkt me heel bijzonder om mee te maken! Wel koud zeg... Ik ben benieuwd naar het vervolg van jullie reis x Jannet

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou.
Wow, wat een schitterend site waar jullie je hartje konden ophalen.
Niet alleen is dat ijshotel ongelooflijk mooi, de trip op de sneeuwmobiel moet dat ook geweest zijn! Natuurlijk is -33 graden geen kattenpis, maar jullie waren zo te zien er goed op gekleed. huurden jullie die outfit of moest je die kopen?
Bedankt alweer om me mee te nemen naar oorden waar ik nooit zal kunnen komen!

nicole orriens said...

Tsjonge, - 33 graden dat is echt superkoud zeg. Ik kan me dat niet eens voorstellen. Jullie zien er wel vrolijk uit : )

Jan K. alias Afanja said...

Lijkt me prachtig om een tocht met zo'n sneeuwmobiel te maken. Dat ijshotel zou ik tijdens die tocht ook zeker willen bezoeken. Ik heb dat al verschillende keren op tv gezien, maar er gaat niets boven een echt bezoek natuurlijk.
Je weet de spanning wel op te voeren richting het poollicht ...

Bertiebo said...

Wat een belevenis, Marlou

gerdaYD said...

Goede middag lieve Marlou en een fijne zondag gewenst.

Leuk dat je de laatste weken met de liedjes uit “De Stratemaker-op-zee-show” bezig bent
voor het Open Podium van je koor. Dat wordt weer een schitterend optreden!

Hans said...

Het is een prachtig avontuur met volop sneeuw.
En dan zegt men dat het hier koud is.
De ijshotelkamers zijn prachtig een hele belevenis.
Dan waardeer je wel het samen genieten bij een vuur. Hans