29/04/2019

David Hockney, aanbidder van de natuur

.
Eigenlijk werd ik eerst door mijn webbie Bertiebo attent gemaakt op de expositie van David Hockney in het Van Gogh Museum in Amsterdam.
Hier (Hockney) kun je lezen wat zij er over schreef... geen woord gelogen!


En toen Marijke, één van mijn koorvriendinnen, vertelde dat ze er heen was gegaan en er heel blij van was geworden... toen dacht ik... gaan! Dat wil ik meemaken.
Dus ik heb een kaartje gereserveerd en ben met trein en tram naar het Van Gogh gereisd om het allemaal eens met eigen ogen te zien.
En inderdaad... ik werd er heel blij van.
Foto's maken mag niet, ik weet niet waarom niet, maar ik heb er tóch ééntje gemaakt. En daarna niet meer. Echt niet!


Daar zit hij, inmiddels 81 jaar oud en al 60 jaar aan het schilderen.
Ik vind hem geweldig mooi werk maken. Dat vinden anderen ook en zelfs één iemand heeft voor 90 miljoen een schilderij (Pool with two figures) van hem gekocht:  de duurste nog levende kunstenaar!

Hij is dol op de lente: "Alsof de natuur een erectie heeft..."
En dol op het landschap van Yorkshire.

De gigantische affiche aan de voorkant van het museum is een onderdeel van een enorm schilderij, dat binnen hangt. 
Een 10 meter lange boswandeling... Het heet: 

"The arrival of Spring in Woldgate, East Yorkshire 2011" 

Moet je kijken hoe het binnen in de zaal geplaatst werd:


Hockney heeft het  schilderij aan het Centre Pompidou in Parijs geschonken en dat heeft het nu een tijdje aan het Van Gogh uitgeleend.
Hier kun je het nog een keer zien, in een boek van 1 bij 1 meter en in het echt kun je het tot 26 mei zien:


Wat ik erg leuk vond is het filmpje, dat vertoond wordt, aan het begin van de tentoonstelling.
Dit zegt hij onder andere:


"In de lente lijkt het net of er champagne over de struiken is gegoten."

Precies zo voel ik dat ook. Dat lekkere sappige en dat licht!

Hier is het filmpje met schilderijen en een interview. Je kunt hierin zien, waarom hij zo'n enorme bewondering voor Van Gogh heeft.
En als je goed kijkt, zie je in het begin "Pool with two figures", dat zo duur verkocht is.








14 comments:

Bertiebo said...

Jaaa, Marlou.. wat prachtig hè. En inderdaad: blijmakend!

Marjolijn. said...

Fijn dat je zo genoten hebt van deze tentoonstelling...!
goede start van de nieuwe week Marlou.

Lutje said...

ik ben ooit 1x naar dit museum geweest, en als ik dit nu zie krijg ik weer zin
.Een @->- voor jou.

klaproos said...

een bijzondere schilder loutje,
tja..... veel poen voor een schilderij maar ik gun het hem, als je mensen zo blij kunt maken heb je een gave,
dat moet je koesteren :-)

heb het fijn lou loutje..
xxx

Karel said...

mogge Marlou
die man heeft gelijk , het voorjaar is een pracht
hij kan het ook prachtig weergeven op z'n schilderijen
geniet de dag

sjannesblog.com said...

Ik verheug me op a.s. woensdag!!!

Yova said...

Wat leuk dat je daar bent geweest. Deze meneer kan heel goed schilderen. Alleen kan hij dit. Er zit mooie schilderijen erbij. Knap werkje. Deze museum is zeker de moeite waard dat je daar bent geweest. Helaas werkte je video niet. Ik wens jou zonnige week toe! Groetjes J&F.

די מריו said...

Jij weet je klassiekers wel elke keer te vinden en mooi uit te lichten.

Love As Always
Di mario

John said...

Geweldige kunstenaar. Ik heb alleen moeite met zulke bedragen. Maar goed, dat is een ander verhaal en discussie. :)

Jelle Droeviger said...

Nog nooit van deze kunstenaar gehoord... Binnenkort sta ik, mét mijn oude moeder, want die is ook erg benieuwd naar dit werk, in de rij bij het Van Gogh...

Sjoerd said...

Je bent al de zoveelste die er erg enthousiast over is... Wie weet.

Karel said...

ha die Marlou
ik ben blij dat je de aparte dieren in de pps hebt kunnen bekijken
fijne avond groet

Jan K. alias Afanja said...

Daar kan ik ook wel van genieten, Marlou. Vooral zijn bossen vind ik erg mooi.

Hans said...

Als je zulke goede berichten hoort, kun je niet weg blijven.
De kleuren en de onderwerpen zijn ook heel boeiend om te zien. Hans