05/04/2019

John en Yoko

.
Dit jaar is het alweer 50 jaar geleden, dat John Lennon en Yoko Ono een hele week in bed hebben gelegen in het Hilton hotel in Amsterdam.
En dat heeft het Hilton gevierd met een foto-expositie en de mogelijkheid om hun kamer van toen te bezoeken.


Een hele week hebben John en Yoko daarboven in die kamer op bed gelegen, met grote witte pyjama's aan: HAIR PEACE en BED PEACE! 


Stapelverliefd, knetterstoned en vol verlangen naar wereldvrede.
De hele week door ontvingen ze journalisten en fans, vrienden en ander gespuis...


Wij vonden het heel grappig, dat we zomaar in diezelfde kamer mochten komen, ik bedoel gratis... want... een aantal jaren geleden had Henry de kamer gereserveerd om ons jubileum in te vieren, voor... schrik niet: 2500 euro.
Dat ging toen niet door, want we vonden het toch reëler om voor dat geld meer dan een hele week naar Andalucía te gaan... 
(Ben blij toe, het was een topweek, maar dit terzijde!)


Maar goed. Nu hebben we de kamer echt betreden. Hier is het bewijs:


Beneden in de grote hal van het hotel was dus een expositie van grote fotografen, die het stel gefotografeerd hebben: Cor Jaring, Govert de Roos en Claude Vanheye en nog veel meer.


En inmiddels horen we sappige verhalen over die twee, die na een week het hotel verlaten hebben: zonder te betalen... en zonder te hebben gedoucht... ohohoh... stelletje stinkers!
Maar met die dure kamer, die normaal gesproken constant het hele jaar door bezet is verdient het Hilton zo langzamerhand het duizendvoudige terug!


De expositie is nu afgelopen. Maar er zijn duizenden mensen naar toe geweest, althans volgens het Parool:


Bed-in voor vrede...






19 comments:

Lutje said...

dit is dus wel heel mooi om te zien
zeker als je er aan denkt dat je hier zoveel jaren geleden ook had kunnen zijn, maar dan voor zoveel geld...
Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Mooie reden om een feestje te vieren..!
Op naar een fijn weekend.

John said...

Een hele week knetter stoned in bed.. Dat lijkt me ook wel wat. De naam heb ik mee xD

Bertiebo said...

Echt? Voor 2500 euro? Dat had je bijna gedaan? Ik lach me slap hier.

klaproos said...

oh jeetje lou, dat was wel een boel poen voor een weekje hé, dan ging ik ook lekker met mijn verloofde naar spanje, :-)
geweldig dat je daar binnen mocht zeg, gaaf
had ik ook wel willen zien, mja... dan had ik de ontluikende krentenboom gemist :-)

heb het heerlijk vandaag hé,
xxx

Jelle Droeviger said...

Wat een buitenkansje, Marlou.!
En, mocht je nog even in dat bed liggen.?
.
50 Jaren later..., en is er al vrede.?
De gedachte was wel prachtig.
Mogelijk heeft het wel een beetje geholpen...

Karel said...

mogge Marlou
een stelletje stinkers dus hihi
maar een wel bekend stel , waar nu dus een expositie over was
jullie hadden groot gelijk om voor dat geld een weekje weg te gaan pppffftt

ja het zijn prachtige dieren die wolven , heb er in Canada wel gezien
en wie weet op mijn wandelingen in ons mooie landje tref ik het ook eens :)
ze doen je niks hoor , als je hen met rust laat :)
fijn weekend groet , Karel

nicole orriens said...

Brrr, ik ril een beetje van dat een week niet douchen maar wel in bed hebben gelegen. Dat klinkt niet bepaald fris. Maar wel heel bijzonder, en wat leuk dat je de kamer nu in het echt hebt kunnen binnentreden!

Happy Earl Grey said...

Wereldnieuws was het, gelukkig bestond er geen geuren tv hahaha. Maar over de geur in die kamer praten de fotografen nog staads. Leuk al die foto's. Groetjes

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou.
Het jaar 1969 was een fantatstich jaar, niet alleen zijn John en Yoko toen getrouwd, maar wij ook! En kijk eens hier (http://www.aandachtvoorgeschiedenis.nl/geschiedenis/1969.htm) wat er toen nog allemaal gebeurde...Bovendien zette de eerste mens de allereerste stap op de maan ook nog, het begin van de ruimtevaart!
Leuk dat jullie in die kamer een kijkje mochten nemen, dat is toch een heel evenement hé.

gerdaYD said...

Oei, nog iets vergeten, het was dus een erotisch jaar, Soixante Neuf Annee Erotique: https://youtu.be/r5PbcBfpwk0 *wink, big smile*

Jan K. alias Afanja said...

2500 Euro ... whahahaaa ... in geen 2500 jaar.
Hoe dan ook, mooi dat je die beroemde kamer nu voor niks kon bekijken.
Er zijn ook minder mooie dingen gebeurt bij 't Hilton. Je hebt toch wel een bloemetje neergelegd, mag ik hopen ...? ;-)
Maak er een mooi weekend van!

Sjoerd said...

Het had wel wat in die tijd, en nu nog. Give peace a chance

די מריו said...

Voor dat geld kon je beter andere dingen doen idd. Ik ga ook zo maar naar bed, voor de peace hier in huis ;-)

Love As Always
Di Mario

Hans said...

Heb eens een documentaire over John Lennon en Yoko Ono gezien, qua ideen paste ze heel goed bij elkaar.
Het Hilton hotel trekt er nog steeds bezoekers mee.
Wel een hoop geld, maar ook een unieke belevenis. Hans

miekequilt said...

O dat heb ik helemaal gemist. Wat was ik graag in die kamer geweest.

Yova said...

Dit is zeker heel lang geleden. Weet nog goed toen liefde in bed speelt. Maar ook drugs speelt ook de de rol. Toen waren heel veel aandacht. Mooie foto's van toen. Groetjes van ons.

Yova said...

Oja leuk dat jullie gingen kijken. Heel apart om te zien daar.

Catherine Boone said...

Onlangs heb ik een zoveelste uitzending van Andere Tijden bekeken waarin zij alsook aan bod kwamen. Het bracht mij samen met jouw blogje hier enige herinneringen op.