24/04/2019

Een rondje "gevelen" in Heerlen

.
Mijn webbie Sjoerd (klik)  woont vlak bij Heerlen en is een soort van ambassadeur voor de murals in Heerlen.
Murals zijn muurschilderingen en de gemeente Heerlen voert een beleid om de stad wat op te vrolijken met "urban en street art",  straatkunst dus op de gevels van de huizen rondom het centrum.
Dat mag Heerlen wel hebben. 
Ik vind het heel leuk dat Sjoerd ons daar op attent heeft gemaakt. We zijn naar Heerlen gereden en zijn ze gaan zoeken. 
Om te beginnen in de Oude Kerkstraat. De foto die ik daar maakte van de muurschildering heb ik naar Sjoerd gestuurd en die heeft 'm weer op zíjn site gezet.
Kijk eens wat een heerlijke vrolijke foto:

In zo'n huis zou ik wel willen wonen... En ik zou zeker mijn gevel beschikbaar stellen.
Op de schildering zie je de bewoners van het huis. Die zijn er vast wel blij mee.



Deze kom je al meteen tegen als je Heerlen binnenrijdt, bij de eerste rotonde.
Het staat op de zijkant van een flatgebouw en is zeker 15 meter hoog. Een soort van Maria met een takje en een boek. Enorm!


Dit is ook in de Oude Kerkstraat. De gevel van een hoekhuis met bloemen en hart.
Ik vraag me wel af of de bewoners de schilderingen eerst te zien krijgen.
Ik vind niet alles even mooi.
Maar het fleurt wel op!


Dit is een hele gekke, in blauw, roze en wit. 
Wie het gemaakt heeft? Geen idee!
Ik gok op een jonge speelse kunstenaar.


Dit is een beetje Dali-achtig. Echt mooi kan ik het niet vinden, maar ja... 
Ik ben nou eenmaal meer van de vrolijkheid. En deze dame kijkt mij iets te mysterieus.


Deze vind ik wel mooi. Ik zal een beetje inzoomen:

Mooi aapje...

Sjoerd, dank je wel voor de tips!
Ik vond het een mooi en fleurig rondje Heerlen.
Leuk om het op te zoeken.

Voor wie dat wil zijn hier een paar blogjes van Sjoerd over de murals van Heerlen:


En deze is zeker de moeite waard, op Sjoerds blog van vandaag: https://www.bvision.nl/2019/04/24/murals-heerlen-millo-in-de-passart/

Nog meer? 
https://heerlen.streetartcities.com/artworks/




17 comments:

Marjolijn. said...

Leuk dat jullie een hele muurschilderingstocht gemaakt hebben...!
Zo krijgt de stad een speciaal tintje.

Yova said...

Wat mooi om te zien muurschilderen. Het kunst om te zien. Staat ook vrolijk als je tegenaan ziet. Maakt sfeer daardoor vrolijker.
Mooie buurt. Jullie hebben leuke tocht van gemaakt. Mooie foto's.
Groetjes J&F.

Lutje said...

ja, bij sjoerd zie je die muurschilderingen regelmatig verschijnen, en ik vindt het ook wel een wandeling waard
Een @->- voor jou.

miekequilt said...

Wat leuk om zo een stad te bekijken.

Bertiebo said...

Ja, dat Heerlen toch. Ik krijg echt zin om naar Heerlen af te reizen en het fraais met eigen ogen te bekijken.

די מריו said...

Ja, die dingen zijn mooi, volgens mij heeft hij er vandaag ook weer eentje opstaan. Ik kijk er elke keer weer naar uit.

Love As always
Di mario

Sjoerd said...

Mooi al die positieve reacties, op deze manier wordt Heerlen wel weer op de kaart gezet. Niet meer als Hoofdstad van de Oostelijke Mijnstreek, Maar meer als muralhoofdstad van Nederland. Jullie zijn overigens niet de enigen die een tocht maken langs de Murals. Voor geintresseerden is er een wandelkaart beschikbaar. zie ook hier: https://heerlen.streetartcities.com/artworks/

John said...

Oh ik wist niet dat Sjoerd een ambassadeur was van de murals. Ergs iets gemist op zijn weblog. Er zitten echt mooie tussen. Ze mogen het hele land vol schilderen.

sjannesblog.com said...

Bijzonder ja. Ik heb er ook een paar klaar staan voor plaatsing, waaronder ook jouw tweede mural.

Karel said...

mogge Marlou
js ze zijn schitterend , en fleuren die muren prachtig op
ik was oktober '17 in Heerlen voor het mijnmuseum , en liep nadien ook een rondje door de stad , en nam 1 foto toen van een kat , enorm groot en mooi , op een huis
geniet de dag

klaproos said...

mooi loutje, echt mooi de meeste, van mij mogen ze doorgaan tot aan neerkant en ver buiten mijn landsgrenzen :-) ik hou er van:-)
fleurt de hele boel een beetje op, niet van dat saaie beton,

sjoerd ik kom een kijk je koekeloeren man :-)

dag loutje,
geniet van je dag
xxx

Jan K. alias Afanja said...

De meeste had ik bij Sjoerd Gezien. Maar dat maakt niet uit, want dit soort fraaie kunstwerken kun je best wat vaker bekijken.
Ik vraag me alleen af of ik die zesde ook al eens heb gezien ...

nicole orriens said...

Oh wauw, nu wil ik zo wel naar Heerlen zeg. Wat een prachtige kunst aan de muren daar. Wat knap dat mensen dit zo kunnen maken. Ik denk dat mijn favoriet het hoekhuis met die bloemen is, maar ik vind ze allemaal mooi.

christiene said...

Ha Marlou,
voor elk wat wils,en het zijn flinke kunstwerken
je kunt niet zeggen dat er niets te zien is
en nog beter uit te leggen waar je woont
ja daar met die aap op de gevel,
Groetjes
Christiene.

Ferrara said...

Heerlen ligt voor mij niet naast de deur, maar als we er ooit in de buurt komen, gaan we er zeker van genieten. Fraai werk.

Hans said...

Bij murals in Heerlen denk ik ook aan Sjoerd.
De murals zijn ook heel mooi om te fotograferen, gewoon blij en speciaal van uitstraling. Hans

Saralien said...

Heel erg mooi!