03/04/2019

Met het boekenweekgeschenk op stap

.
Eigenlijk waren we niet van plan om speciaal voor het boekenweekgeschenk een boek te kopen, maar een goede vriend stuurde me het boekenweekboekje toe en dus kocht ik toch maar nóg een boek en had daardoor dus twee boekjes.
Zondag op stap met de NS dus!!


Eerlijk gezegd hou ik helemaal niet van Jan Siebelink. Maar ja... een dagje gratis reizen sla ik niet af.
Je scant het boekje bij het poortje en zoek maar een trein uit!


Wat zullen we doen? Den Haag? Zutphen? Weet je wat... we pakken de eerste de beste trein vanuit Amsterdam.
En dus wordt het: Roermond.
Lekker een eindje weg!
Toevallig heeft Henry een lijstje bij zich met Stolpersteine die onlangs in Roermond zijn geplaatst en wij besluiten die op te gaan zoeken en er even bij stil te staan.


Op de linker bladzij zie je de adressen, waar de Stolpersteine gelegd zijn.
Omdat Henry ooit in Roermond gewoond heeft loopt hij er zo naar toe en vinden we al gauw de eerste plaatjes.

Ik wrijf er een beetje over en zeg zachtjes een kleine zegening voor degenen die daar gewoond hebben en die nooit meer terug kunnen komen.


"Baruch Ha'Shem" voor  Albert en Hermina, ouders van Herbert en Fanny...
Hun huis stond in de Godsweerderstraat nummer 20 in Roermond.
Herbert en Fanny waren pubers, misschien lastig, misschien lief of allebei...

Het hele gezin op dezelfde dag vermoord in Sobibor...
9 april 1943... 9 april 1943... 9 april 1943... 9 april 1943...
Dat is toch niet te bevatten?

Aangeslagen gaan we weer terug naar het station.
Daar is het net of er niets is gebeurd.


Onderweg zit zelfs iemand in Jan Siebelink te lezen...



16 comments:

Lutje said...

dat is nog eens een interessante reden om met een boek op stap te gaan,lijkt me echt interessant
Een @->- voor jou.

Bertiebo said...

Goed dat jullie dat doen. Wij doen het ook als we er eentje tegenkomen. Maar jullie zijn echt bewust op zoek. Dat is mooi

Marjolijn. said...

Leuke actie op de laatste dag van de Boekenweek.
En nog een mooi dagje uit toe.

Jelle Droeviger said...

Jelle Droeviger zei...
Zo is vrijheid bedoeld...
Gaan en staan waar je wilt.
Met een boek in de hand reis je door het hele land.
.
Die arme mensen, ze dachten lekker te gaan douchen in Sobibor.
Een pracht-idee, die Stolpersteine, over heel Europa verspreid.

klaproos said...

ach wat verdrietig loutje....

ja dat moet altijd blijven herdacht,

wel leuk dat je via een boek kan gaan treinen, roermond..... weet je hóe dichtbij dat is :-)

maar ik zie je gauw hé....
xxx

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou.

Ik heb het boekje ook gekregen maar jammer genoeg kan je er hier niet gratis met de trein mee reizen.
Jullie hebben een mooie bestemming uitgezocht en nog even stil gestaan bij dit immense verdriet dat oorlog met zich meebrengt...

די מריו said...

Godsweerdersingel heeft mijn Dinnetje nog jaren gewoond, dat is daar om de hoek. Mooie invulling van je dag. Hopelijk hebben de zegeningen een mooie bijdrage.

Love As Always
Di mario

nicole orriens said...

Wat leuk om gewoon de eerste de beste trein die langskomt te pakken, en te zien waar je dan uitkomt. Zo'n boekenweekgeschenk is dan toch wel heel fijn : )

Jan K. alias Afanja said...

Jullie hebben er een bijzondere, maar triest stemmende reis van gemaakt.
Het lijkt me het eerste van een lange rij van herdenkingen en festiviteiten die het komende jaar op het programma staan ter herinnering aan de Tweede Wereldoorlog.

Ferrara said...

Indrukwekkend doel van de reis. Die stenen liggen door heel Nederland verspreid, maar dat zal je verloofde vast weten.

Op het gevaar af dat je mij een bemoeial zult vinden, maar heb je die meneer die Siebelink zit te lezen gevraagd of je zijn foto op je blog mag plaatsen? In het kader van de privacy zou ik daar voorzichtig mee zijn. Niet iedereen vindt het prettig zichzelf op het wereldwijde web terug te zien.

Ferrara said...

Foto's bewerken is niet zo eenvoudig. Op paintshop-pro hebben ze een blurmogelijkheid, maar je laat nu al goed je bedoeling zien. Ik kan me voorstellen dat je denkt dat het op je blog geen kwaad kan, maar toch kan iedereen het zien en lezen. Er komen meer kijkers voorbij dan je erg in hebt.

Karel said...

ha die Marlou
een mooi eindje treinen , tijd zat om dat boekje te lezen , al zou ik zelf fijn uit het raampje kijken :)
mooie stad wel Roermond , ik kwam er al wandelend door , maar geloof niet dat ik de stolperstenen getroffen , ken ze natuurlijk wel van hier in Hilversum , en een ander soort herrienering aan oud bewoners van de Nieuwe Keizersgracht , genoemd de Schaduwkade :(

ik doe vandaag wat HH , en nu de tv op de Belg voor de koers , Dwars door Vlaandere
fijne middag groet

mirjam kakelbont said...

Omdat Roos 1 april jarig is en wij voor haar boeken hebben besteld, kregen we ook het boekenweekgeschenk. Nog niet eerder heb ik werk van Jan Siebelink gelezen. Zijn bekende roman "Knielen voor een bed violen" sprak me totaal niet aan. Ik dacht dat ik (weer) een uitzondering was maar hoezee! jij bent ook geen fan van hem (-:
Het blijft ongelofelijk wat mensen andere mensen kunnen aandoen. Ik krijg altijd kippenvel als ik dergelijke blogs lees. Nu ook weer. Wat een ontroerend eerbetoon zijn die stenen...
Baai baai darling ♥ ♥ ♥

Sjoerd said...

Ik wordt er altijd weer door getroffen, en dat leidt meestal tot meer dan even stilte. Een mooie bestemming met Henry als gids aan je zijde.

Petr@ said...

Zo dan zijn jullie op een bijzondere plek geweest, mooi!

Ik hou ook niet van Jan Siebeling, ooit begonnen in "bed" maar het pakte me niet. Mijn buurvrouw, waar ik het boek van had geleend, kon het niet geloven.
Smaken verschillen.

Hans said...

Je hebt zo wel een interessant uitstapje gehad.
De Stolpersteine liggen ook hier, vind ze ook wel indrukwekkend, de oude bewoners gaan zo wel weer leven. Hans