30/10/2012

Het monument

.
Op 23 september 2012 is eindelijk het Joods Monument in Haarlem onthuld.


Jarenlang heeft de SJM (*click*) Haarlem gestreden voor een monument. Waar en hoe en wie... 
Eerst is er vorig jaar in het gebouw van het Haarlems Archief iets moois, maar tijdelijks gerealiseerd:
Klik daarvoor heel even hier op:  "Jij was er echt" ...
Daar zie je hem, kleine Rolf. Hij was er. Hij was er echt. Hij wordt niet vergeten...

En nu... het monument. Kijk!
Kleine Rolf... Nog maar net 5 geworden... Hij was er. Hij was er echt. Hij wordt niet vergeten...


Het monument is terecht gekomen op het Philip Frankplein achter de Philharmonie van Haarlem.
Mijn vriendin Ellen heeft foto's gemaakt tijdens de onthulling. Ik zat op de berg...


Een speciale muur is gebouwd op het plein achter het Bakenesserhofje. Een tuin erbij met bankjes waar je kunt zitten en mijmeren. Planten, die nog moeten groeien. Een stille tuin. 


Als je er naar toe gaat, neem dan een mooi steentje mee.
Leg dat onder één van de stenen platen. Dan verdwijnt de herinnering niet, dan weten we: ze waren er écht!


ter nagedachtenis van de joodse Haarlemmers, die uit hun huizen werden werden weggerukt, werden weggevoerd naar de vernietigingskampen en niet teruggekomen.

Verbijsterend...
Vanwege hen huil ik...
.

10 comments:

Marjolijn. said...

Eindelijk is het monument er dan.
Na al die verschrikkelijke dingen die er toen gebeurd zijn.
Hun namen worden niet vergeten.

Leg er van mij ook maar een mooi steentje bij Marlou.

gerdaYD said...

Het werd tijd, straks is er een eeuw voorbij...
Leg er ook voor mij een steentje bij lieve Marlou!

Jelle Droeviger said...

Alleen eindeloze tolerantie en onbaatzuchtige liefde - en dus NIET zoals Israël tekeer gaat in Palestina - kunnen voorkomen dat er ooit nog eens vernietigingskampen zullen zijn...

Jelle Droeviger.

klaproos said...

als een steentje kon bijdragen hen weer terug te brengen dan kwam ik elke dag marlou,

hoe wreed kunnen mensen toch zijn hé.

ik geef je een dikk e knuffel,

huil maar, maar dan morgen weer lachen hé.

OT in maastricht is een prachtige joods kerkhof, daar hangt een heel bijzondere sfeer


xxx

John said...

Ben het met de reactie van Jelle eens.
Verder goed dat de muur er nu is. Toch worden er nog veel slachtoffers vergeten. De zigeunerslachtoffers bijvoorbeeld.
Misschien dat dat nog komt in de toekomst.

HansDeZwans said...

Een mooi eerbetoon dat al jaren eerder gemaakt moest worden. Ze zullen niet vergeten worden...

Anonymous said...

Goed dat er nu eindelijk erkenning is gekomen voor al die joodse slachtoffers van WOII. Veel te laat maar beter als vergeten.

Annet said...

Ja een mooi steentje voor de slachtoffers van een psychopaat...

Voor tante Finette
Voor Shelly Cohen

Voor hen die terugkwamen in verwondering, verbijstering..

Oom Jerome, tante Thalie, Mamma Culb, Esther Cohen, Clara Turfreijer, oom Mau....

En de kleintjes van de joodse crèche in A'dam waar mijn moeder kinderverzorgster was....die niet terugkwamen....

o, mein....

Hartje van Annet X

Di Mario said...

Ik moet hier natuurlijk even op reageren, ookal ben ik op vakantie. Goed dat het er is. Natuurlijk zijn er zoveel slachtoffers, maar dat wil niet zeggen dat deze niet vergeten mogen worden. Dat besef je helemaal als je in de rij staat en er staat een oude vrouw naast je met een nummer op haar arm. Ik kreeg even een brok in mijn keel. Maar ze is een overwinnaar.
Warme groet uit Petach Tiqva.

Love As Always
Di Mario

Sjoerd said...

Heel triest, en heel lang geleden, maar laten we het alsjeblieft nooit vergeten.