08/10/2012

De route andersom

.
Vandaag doe ik de wandelroute eens linksom. Ik hoor je al denken: "Die durft..."
Ach ja, je moet ook zo nu en dan inderdaad eens in het diepe durven springen...

Het treft! Ik kom iemand tegen en omdat ik steeds de raad van Klaproos (*klik*) opvolg: "Wandel door het leven en praat met iedereen..." ga ik er ook nu tegenaan!
Ik kom dus een persoon met een zwabber tegen. 
Oh nee, het is geen zwabber: het is een zwabberig hondje en de persoon is een oudere vrouw, die bloemen plukt.
Het zijn de blauwe, die ik zo mooi vind.
De Gentianen.


Ik vraag haar, of ze weet hoe de bloemen heten.
En ze antwoordt, dat ze slecht Duits spreekt. Ze komt uit Italië.
En daar heten deze bloemen Campanula's. Campanula's??? Ik dacht van niet, maar dat zeg ik natuurlijk niet. Anders is je gesprekje zo afgelopen...
Ze vertelt, dat haar zoon de oude school heeft gekocht en daar woont.
De Oude School!!! Dat is schitterend! Dat is één van de eerste gebouwen van dit dorp.
Voor de 10 kindertjes van toen. Met z'n allen gezellig in één lokaal...

Iemand heeft het gebouw gekocht en woont daar dus nu in. Potverdikke dat is gaaf!

De vrouw vraagt of ik Frans spreek en we gaan verder in het Frans. Ze komt uit Ventimiglia, maar haar man is Frans. Zodoende.
Een Italiaanse, die Frans spreekt met een Nederlandse op een Oostenrijkse Alm.
Ik vind het leuk om zo een gesprekje te hebben aan de rand van het bos.
Ze kent ons huisje wel, dat met dat mooie balkon en die oude spulletjes.
Ze is verliefd op de bergen en op de frisse lucht hier, net als ik.
Oh... en dat je deze bloemen hier mag plukken. In Italië is dat "prohibito"!

Als we ieder weer verder gaan krijg ik een hand en ze zegt: "Enchantée" en ik zeg dat natuurlijk ook.
Wie weet kan ik ooit nog eens binnen in De Oude School komen en kijken wat er van geworden is.


Kijk, daar loopt de signora met het "zwabbertje" voor de nieuwe school.
En dit is De Oude School:


Mooi opgeknapt, zo'n oud gebouw uit 1830...


Buitenkansjes, meneer Sonneberg, allemaal buitenkansjes!
.

11 comments:

Marjolijn. said...

Zo zie je maar dezelfde route maar dan andersom en je doet weer veel nieuws op.
Mooi dat de oude school nu goed bewaard wordt.

Goede start meis van deze nieuwe week.

Jelle Droeviger said...

Nostalgie, nostalgie, Marlou... Je komt er niet verder mede, maar het geeft zo een fijn gevoel van overzicht op je leven. Van rechtop in de schoolbanken zitten, armen over elkaar, en dan luisteren naar de juf of de meester.

Dat argeloze nog, álles moest nog gaan gebeuren.

En wéten dat dit nooit meer terug zal komen, en dat je dat allemaal toch maar mooi hebt meegemaakt.

Jelle Droeviger.

John said...

De zelfde route andersom nemen heeft zo zijn verrassingen. Leuk om in een oude school te wonen.
Hier heeft ook iemand zijn intrek in de oude school genomen. A;ls ik geweten had dat die optie openstond had ik dat ook graag gedaan. Meer ruimte om me te ontplooien zeg maar.

Ik ben benieuwd of je nog in dat schooltje bent geweest.

klaproos said...

wauwwww.
ja zie je zo leer e=j e weer eens wat, het zijn echt wel gentianen en ze moesten daar eigenlijk ook niet geplukt mogen worden hé.
maar wat gaaf.

in de film,as it is in heaven heeft de dirigent ook een oude school gekocht,

echt gaaf lijkt me dat,

ian asten is een kerkje te koop,
zullen we de stap maar wagen dan :-)

395,kk

dag wijffie, pluk de dag en zet 'm in een vaasje,

xxx

Hans Huisman said...

Toen we jaren geleden nog regelmatig door Frankrijk reden zag je aan de huizen of schuren vaak van die geëmailleerde reclameborden waarop reclame gemaakt werd voor een likeur à la gentiane. Ik heb het nog even opgezocht op internet, die likeur schijnt erg bitter te zijn.. Je moet ervan houden.. http://www.feaststl.com/image_35ed6a84-f3ad-11e1-97d8-0019bb30f31a.html

Annet said...

Haha...dat zwabbertje....
Het schijnt dat mijn opa van moeders kant de uitvinder van de zwabber is:)

Prachtig verhaal en de blauwe lucht trekt weer dicht door...chemtrails....ja daar ben ik in gaan geloven....We geloofden de banken toch ook?

Er staat veel info op Google.
Je wilt het niet weten...

In Zwitserland heb ik ook een gentiaantje geplukt, ze groeiden toch op het wandelpad....en edelweiss...

http://vimeo.com/4143597

Hoop dat het gelukt is...en dat je het leuk vindt;)

Liefs, Annet X x X

Di Mario said...

Ik weet eigenlijk niet of je in Nederland wel zo blompies mag plukken. Vroeger deden we het aan de lopende band.

Love as Always
Di Mario

Sjoerd said...

Zo'n schooltje lijk me ook wel wat, of nee, toch liever een groot trafohuis.

christiene said...

Ha Marlou,en achter elk mens een ander verhaal.Binnen kijken is soms ook bijzonder misschien bij een tweede praatje.
Fijne dag nog
groetjes Christiene.

Anonymous said...

Wat goed dat het oude school gebouw zo opgeknapt is. Ik weet wel dat er destijds veel kinderen, misschien wel bleekneusjes, in de zomervakantie kwamen logeren. Wie weet wat er met het vervallen hotel gaat gebeuren...
Ik had ook graag een bosje gentianen geplukt, met een beetje van dit en van dat er tussen. Niets mooiers dan een veldboeket. Aja

Han said...

Soms kan het heel verfrissend werken eens terug te kijken of je route terug te lopen. Goed idee marlou!