12/01/2022

De Groene Ridder(s)

Ik ken een vrouw, die ridders verzamelt: mannen, die allerlei klusjes voor haar doen. Lekker makkelijk...

Maar De Groene Ridder heeft geen tijd om klusjes bij haar te doen. Die scharrelt door onze buurt en kijkt, waar er ergens een leeg plekje is om een leuk plantje te zetten. 

Hij valt niet echt op, maar laat wel het een en ander achter. Naast een boomstam een klein stekje of ergens anders een klein stukje gras. Alle lege plekjes begint hij op te vullen. 


Dit is nog een foto van vorige zomer, maar reken maar, dat er alvast weer heel wat aan zit te komen.

Inmiddels zijn we hier op de Brouwerskade allemaal ook Groene Ridders. We hebben eind november hier vóór in het talud honderden wilde bloembolletjes gepoot. Alle buren waren er mee bezig. De bolletjes zijn van het goede soort, zonder gif: de bijen kunnen er straks wel raad mee. Heerlijk toch...

Maar goed: de Groene Ridder. Hij schijnt door de wijk te fietsen op zoek naar lege plekjes. Hij betaalt het allemaal zelf. Geen subsidie of zo, gewoon uit eigen portemonnee.

Ik hoop hem een keer tegen te komen en dan een compliment te kunnen geven...


Wat ik ook leuk vind is de aandacht voor het onkruid. Niet zomaar wegrukken, maar laten staan en tot bloei laten komen!


23 comments:

Hilly Nicolay said...

Goed bezig daar Marlou.

Geveltuintjes vind ik ook zo leuk, je ziet het steeds meer.

Fijne woensdag en groetjes,
Hilly

Lutje said...

bij ons zie je zoiets niet
Wel leuk

John said...

Leuk! En onkruid is puur een naam omdat mensen het in de weg vinden staan.

pourquoi pas ??? said...

Ik hou van dit soort mensen. Ze maken anderen blij. En geloof mij; onkruid bestaat niet.

johmar said...

Mijn vriend woont in Rotterdam en is daar met een aantal buurtgenoten ook bezig boomspiegels op te vullen en geveltuintjes aan te leggen in de hoop dat meer mensen uit zijn wijk en eigenlijk iedereen die veel tegels in zijn/haar omgeving heeft te inspireren om het zelfde te gaan doen. Zij , mijn vriend en zijn buurtgenoten worden wel gesubsidieerd door de gemeente, want ook al proberen ze het low budget te doen, het kost toch wel elk jaar aardig wat. Ik werd in ieder geval wel geinspireerd door hem , want ik heb mijn voortuin daardoor tegelvrij gemaakt en ben nu bezig hem zo vol mogelijk te krijgen met groen, maar ik heb een beperkt budget en probeer dus door vermeerderen en gekregen groen de tuin steeds voller en groener te krijgen. Eigenlijk ben ik blij dat het stapje voor stapje gaat want daardoor heb je wel meer voldoening als er weer wat bijgekomen is.

miekequilt said...

Wat een leuke ridder daar bij jullie. En hij inspireert jullie ook nog eens. Wat zal het vrolijk zijn als die bolletjes straks opkomen.

Tine de Jong said...

Van deze groenridders hou ik ook wel en ook jij bent met buren goed bezig want het geeft sfeer. De ridder waar jij over schreef verdient gewis een compliment maar jij ook hoor.

Jelle Droeviger said...

Mooi zoiets. Gewoon vanuit jezelf iets aardigs doen, om de boel wat op te fleuren en het groen een kans te geven.
Zo langzaam aam gaan we meer en meer naar een samenleving, waarin men niet alleen maar bezig is om het zélf goed te hebben, maar ook doende is om het leven voor anderen aantrekkelijk te maken.

Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for greed or hunger
A brotherhood of man.

(John Lennon)
.
Jelle Droeviger.

די מריו said...

Mooi toch dat sommige mensen dat belangeloos doen en daarmee de wereld wat mooier maken.

Love as Always
dimario

Jan K. alias Afanja said...

Wat mooi! Je zou bijna zelf 'Groene ridder' worden. :-)

KnutzEls said...

Leuk is dat. Hier zijn ook mensen aan de slag gegaan, al is de wijk al behoorlijk groen. Maar het kan altijd nog groener

Bertiebo said...

Dat is leuk. Mooie dingen zijn dat!

vilterietje said...

SCHITTEREND!

Karel said...

ha die Marlou
dat is een geweldige ridder, ik zou hem/haar voor dragen voor de hoogste ridderorde
en ff voor de duidelijkheid er bestaat geen plant die onkruid heet
groetjes , karel

Sjoerd said...

Ik ben mijn eigen groene ridder en ben de enige in de straat die groen heeft op en rond het huis.

Rebbeltje ★ said...

Leuk hoor dat iemand daar zijn tijd en geld voor in wil zetten...een compliment meer dan op zijn plaats
Groetjes en geniet je dag

Nietzomaarzooo said...

Leuke Ridder! Die hebben we hier niet. Wel veel tegeltuinenliefhebbers, met zo'n saai houten hekje eromheen. Lekker onderhoudsvrij.
Of dan komen de mannen van het groenonderhoud van de gemeente en blowen ze, of snijden ze alle ondeugende plantjes de kop af. Onkruid! Orde en netheid hier graag.
Dus nu voel ik mij ook een beetje een Ridder.

Firma Fluitekruid said...

Wat leuk, zo'n groene ridder in de buurt!

Mormorsweb.blogspot.com said...

Heerlijke groene ridder
Die verdient een standbeeld. Niet van steen maar van bloemen. Wat wordt Haarlem mooi, mooier.🌹

Ferrara said...

Je ziet het steeds meer dit soort kleine stadstuintjes. Compliment voor de Groene Ridder.

Hans said...

De Groene Ridder(s) doen goed werk, daar leeft een buurt van op.
Hier heb je ook mensen die de wijk verrijken.
Het is een meerwaarde voor de omgeving. Hans

klaproos said...

geweldig loutje wa teen gave ridder, zo een wil ik ook in de straat, we hebben hier een drollen ridder, zo gauw het winter is worden de drollen niet meer meegenomen van hun hond...
dat vind ik zó zwaar ...

xxx

Nicole Orriëns said...

Wat mooi en bijzonder zo'n groene ridder. Het fleurt het hele straatbeeld op vind ik.