07/01/2022

Het spinnetje

Bij mij in een hoekje in de wc woont al maanden een spinnetje. Oh ja... als ik de stofzuiger pak kan ik het spinnetje zo opzuigen. Geen probleem. Maar dat wil ik niet. Eigenlijk wil ik het spinnetje gewoon buiten zetten.

Maar inmiddels is het zo koud geworden, dat ik dat het spinnetje niet wil aandoen. Brrr... nu nog naar buiten? En dan nog wel zonder jas?

Nee, ik wacht dus nog even tot het voorjaar. 



Maar nu het volgende: ik volg het spinnetje al heel lang. Elke dag kijk ik wel even of het er nog is. En van een mini-stipje is het nu uitgegroeid tot een beestje van ongeveer 5 mm, schat ik. Nog steeds heel klein.


Ik ben daar mee bezig. Wat eet dat beestje? Hoe komt het dat het kan groeien? Zijn er mini organismetjes, waar het op teert?

Kijk... als we buiten in de tuin zijn, dan snap ik het: vliegjes genoeg en hop! in het web.

Maar binnen?? Achter die buis??


Als het voorjaar is dan bonjour ik het beestje naar buiten. Hup! Ga buiten spelen, want dat hoekje, waar jij woont... dat moet nodig eens een beetje opgeknapt worden.

Wordt misschien vervolgd...

17 comments:

Lutje said...

gezellige bewoner, maar bij mij was die al lang weg...
.Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Hoop wel dat de spin meebetaald aan de extra kosten voor jou... (haha)

די מריו said...

whahahhaa, wij hebben een sebastiaan in de bijkeuken zitten. Hij is iets groter, maar ik vind het ook nog te koud om naar buiten te doen. Laat hem maar lekker zitten.


Love as always
dimario

Karel said...

mogge Marlou
laat dat spinnetje maar fijn zitten , stel dat je muggen in huis krijgt zijn die gelijk voor je eigen huisspinnetje 😁

geniet de dag

nicole orriens said...

Wat fijn voor dat spinnetje dat het rustig bij jou kan groeien tot het voorjaar is : )

sjannesblog.com said...

Eigenlijk zit dat spinnetje toch niet in de weg? Ze zijn nuttig toch?

Anonymous said...

Je bent lief voor de spin.Bij mij was hij al te zielen gegaan.

Sjoerd said...

Volgens mij was die hier al per ongeluk in de stofzuiger terecht gekomen...

pourquoi pas ??? said...

Moet om je lachen. Ik ben ook zo. Nooit iets doodmaken als het niet nodig is. En naar buiten zou ik ook niet doen in deze tijd. haha. Blij dat je er weer bent. Nu Dien nog met haar grote neiuws.

Jan K. alias Afanja said...

Ik zou hem mooi laten zitten. Zodra hij honger krijgt, gaat hij wel op jacht. Die komt de winter wel door. :-)
Maak er een mooi weekend van!

Jelle Droeviger said...

Heel lief, om dat spinnetje te koesteren.
Een spin is een klein wondertje. Zo gevoelig, en zo bekwaam in het bouwen van een web, en het detecteren van een ten dode opgeschreven bezoeker.
Met mijn broer waren we, heel vroeger, eens bezig om een spinnetje te redden, dat in een stopkontakt was gekropen. We hadden voor de veiligheid van het beestje de stroom uitgeschakeld. Het was nogal een operatie om het stopkontakt te demonteren, Sebastiana te vangen, en veilig op de deurmat te zetten, zodat ze naar buiten kon kruipen.
Jammer was alleen wel, dat, toen oudere zus Temmy het diertje zag, zij er gillend haar voet op zette..
.
Jelle Droeviger.

Tine de Jong said...

Wat leuk dat je ook klein huisdiertje heb. Want in kamer in hoek hobby kamer hier zit ook een kleine en eet de kleine Rouwvliegjes, oftewel rouwmugjes op dus die heeft eten genoeg. Mijn planten staan hier te overwinteren maar ontvang steeds die rot mugjes. Van alles geprobeerd maar ze blijven komen dus de spin doet nuttige werk. Wat die van jou eet weet ik niet maar kunnen ook wel kleine vliegjes wezen die wij niet snel zien. Of een andere spin heeft zich opgeofferd voor deze. En heeft hij nog genoeg voorraad. Je kan deze observeren en dan wellicht inderdaad een vervolg hier is ook weer mooi en leren we weer wat meer over de kleine spinnenwereld daarbij.

Rebbeltje ★ said...

Denk niet dat een logeerpartij bij mij erin zou zitten haha
Groetjes

Marthy said...

Ik ben niet bang voor spinnen maar ze moeten niet te groot worden.

Ferrara said...

Lekker laten zitten, doet geen vlieg kwaad, nou ja dat is niet waar natuurlijk, want daar weten ze wel raad mee.

Hans said...

Het spinnetje geeft wel afleiding en overdenkingen.
Wie weet klopt hij straks in de lente elke dag even op het raam om jou te ontmoeten. Hans

John said...

Een huis zonder spinnen moet je argwanen. Dat leerde ik vroeger al. Lekker laten zitten dat spinnetje.