18/01/2022

Lees een boek!

Mijn vriendin Jacobanita stuurt me regelmatig leuke of goeie, of aardige artikeltjes door. 

Daar doet zij mij altijd veel plezier mee. Een column, geschreven door Aaf Brandt Corstius of  Sander Donkers. Of een leuk artikel over een grappige vogel. Van alles en nog wat.

Kijk, dit stuurde ze me laatst door:


Dat sprak mij heel erg aan, want ik ben een echte lettervreter en hoe komt dat? 
Dat komt doordat er bij mij vroeger thuis veel gelezen werd. Ik was lid van de bibliotheek, die zich toen in het Dorpshuis in Bloemendaal bevond.  
Het was een heel eind fietsen, maar ik haalde er zo vaak als maar kon leesboeken vandaan. Soms zelfs wel 10.
Ik herinner me "De Kinderkaravaan" en de boeken van Jaap ter Haar.

Heerlijk!
Ik ben nog steeds gek op lezen.

En dan denk ik aan veel kinderen van nu. Die veelal een mobieltje in hun hand hebben en nauwelijks nog boeken lezen.
Kinderen, die zich vervelen.
Maar kom op!
Met een goed boek hoef je je nooit te vervelen...

Word jij maar lid van de bieb en lees!

Weet je, dat ik vaak extra vroeg naar bed ga om lekker te liggen lezen?
Ik ben nu bezig in "De ontdekking van Urk" en het nieuwe boek "Exodus uit de vuurtoren" ligt al klaar, een boek over de ontsnapping van een jonge orthodox-joodse vrouw uit een geweldadig milieu...


Lees, lees, lees!

Vraagje: in welk boek ben jij aan het lezen? Herinner je je nog een boek uit je kindertijd?

21 comments:

Lutje said...

ik las eigenlijk veel sprookjesboeken als ik me het herinner.
Bij ons in de buurt was er geen bieb.
Maar mijn zoon , die leest echt veel, die ging al van jongs af aan naar de bieb, en nu leest hij op de i pad, maar af en toe koopt die een dik boek
.Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

De boeken van Joop ter Heul kan ik me nog goed herinneren.

די מריו said...

Ik moet zeggen, sinds dat ik kinderen heb dat ik niet meer lees. Maar.. Y en S lezen wel heel veel en ik sleep ze ook elke week naar de bieb.

Love as Always
Dimario

sjannesblog.com said...

Momenteel krijg ik de krant nog niet gelezen, laat staan een boek. Maar hopelijk komt dat weer.

Karel said...

mogge Marlou
ik las vroeger ook best veel , nam zelfs een paar dikke boeken mee op skivakantie
sinds een paar jaar zijn het nog enkele tijdschriften die ik lees
geniet de dag
groetjes , Karel

Sjoerd said...

Ik ben gestopt met lezen toen ik een bril nodig had. Af en toe lees ik nog wel eens een boek, maar iedere dag zit er niet meer in. In mijn jeugd las ik veel avonturenboeken Zoals Pim Pandoer en Arendsoog en Witte Veder. later ben ik overgeschakeld op Science Fiction en Fantasy.

John said...

Wij werden helemaal niet aangemoedigd om te lezen. Sterker, lazen we veel werden we als boekenwurm weggezet. Ik lees overigens wel heel erg graag.

nicole orriens said...

Net als jij lees ik heel veel. Ik vind lezen heerlijk en zou niet zonder kunnen en willen. Op dit moment lees ik een roman. Ik kan tot mijn schande even niet op de titel komen.

Anonymous said...

Ik heb vroeger veel gelezen en nu lees ik wat minder vaak. Maar als ik lees is dat altijd in combinatie van een leesbui. Dan lees ik een aantal boeken achterelkaar.

Edward McDunn said...

Lezen is ook goed voor de algemene ontwikkeling, kinderen zouden het inderdaad veel meer moeten doen.

Jan K. alias Afanja said...

Zelf ben ik door omstandigheden helaas niet meer zo'n lezer. Maar ik wens jou nog vele jaren alle leesplezier van de wereld.

Rebbeltje ★ said...

Dat de kleinkinderen wel lezen doet me deugd...vind het zo leuk :)
Groetjes

Jelle Droeviger said...

Aaah jaaa, leeezen,
Zéker niet zo veel meer als vroeger.
Toen was het Arendsoog, en De Cawdjer, en Moby Dick. Dat speelden we dan na, tussen de schuifdeuren..
Verder stiekem bibliotheek-boeken lezen van drie jaar oudere zus, waar al wat, voor díé tijd, pikante zaken in stonden.
Later wat meer Engels lezen.
Momenteel Just Kids, van Patty Smith.
.
Jelle Droeviger.

Mormorsweb.blogspot.com said...

Ik lees "de Franse fotograaf", "Guds bedste børn" van de Deense schrijver Morten Pape en een crimi van Elly Griffiths. Alles doorelkaar ;-)

Anonymous said...

Ik lees momenteel:' hard land' van Benedict Wells
Vroeger, begin jaren zestig, was ik helemaal verslaafd aan de serie over Biggles. Je kon mij geen groter plezier doen dan zo'n prismapocket
te geven.
Marja

Ferrara said...

Lezen is mij met de paplepel ingegoten, was als jong kind lid van de bieb met een pauze toen ik lid was van Boek en Plaat, nu alweer jaren lid. Ik ben zelfs vrijwilliger bij de dienst bibliotheek aan huis. Kinderboeken. De lapajeskat van Annie M.G. Afke's tiental. Pinkeltje en natuurlijk later de hele serie van Witte Raven.
Momenteel lees ik 'Ga niet naar zee' van Tommy Wieringa, zijn korte verhalen.

Bertiebo said...

Altijd veel gelezen en nog!

Hans said...

Een goed boek kan mij wel boeien, tegenwoordig meer dan vroeger.
Ben ook nog van de generatie zonder tv. Hans

Ria said...

Heerlijk!!!
Ik ben ook dol op lezen📚
Xx Ria

Carla S. said...

Hai Marloukie, wist je dat ik ook zo enorm veel boeken heb verslonden vroeger? Maar lid van een leesclubje zal ik nooit (meer) worden. Dat heb ik geprobeerd Ineke Krist een clubje oprichtte. Daar begonnen we met een jeugdboek dat de meeste indruk had gemaakt. Ik heb toen gekozen voor de Kinderkaravaan en het opnieuw aangeschaft. Best een leuk begin en een leuk initiatief, maar toch niet voor mij.

Alle boeken van An Rutgers van de Loeff- Bassenau (uit hoofd) heb ik verslonden en later kwam ik in mijn werk haar zoon tegen die toen bij Justitie werkte. Die heb ik dat natuurlijk verteld. Ik had een ”oom” die aan het Johan Mauritsplein woonde, Bij NRC Handelsblad werkte en zelf ook boeken schreef, waar wij als tiener, in voorkwamen. Daar mocht ik ook elke zondag boeken uit kiezen. Later heb ik alle boeken bij Vernout en Van Haagen (Zijlweg) gelezen. Samen met vriendin Doesjka hebben we alle romantische boeken, inclusief die voor de dames, gelezen. Daarvoor bijv. De Vijf, Arendsoog, Bob Everserie, eigenlijk alle boeken die er toen waren. Ook van vroeger in oude spelling.

Maar nu, helaas zijn mijn ogen een beetje kapot en kan ik niet meer uren achter elkaar lezen, is het wat minder geworden. Maar als een boek me grijpt laat ik het niet los. Dus noem me gerust een leesterriër.

Hilly Nicolay said...

Ik ben opgegroeid met lezen.

Ik heb er een blog over geschreven te lezen op: https://hillysogenzien.blogspot.com/


Groetjes voor jou Marlou,
Hilly