11/01/2022

Niet lui, maar...

Ik ben opgevoed met het idee, dat je overdag geen televisie kijkt. We hadden sowieso pas heel laat een tv: mijn vader heeft zelfs eens gezegd, dat we de laatsten in Nederland zouden zijn met tv. Dat is niet helemaal gelukt, maar dit terzijde.

Ik kijk dus overdag geen tv. Daar heb ik geen tijd voor. Ik heb het te druk met buiten spelen.

Maar soms... dan is het zo'n druilerige dag. Het huilt uit de hemel en alles is grijs en grauw. 

Dan nestel ik mij op de bank, onder een plaid en kijk wat voor moois ik heb de weken ervoor op de tv opgenomen. Ik ga niet naar bagger kijken, dat doe ik niet. Maar iets moois... ja, dat wil ik zelfs graag beleven.


Zo kwam ik bij de "Wintergasten" terecht van de VPRO. Janine Abbring is de interviewer en dat doet ze geweldig. Vier programma's waarvan ik er nu drie heb gezien. De eerste met kunstenaar: 
Marina Abramović (wat een vrouw!) en de tweede met schrijver Colson Whitehead (wat een man!) en de laatste met Grayson Perry (wat een man/vrouw!)

Het programma heeft hetzelfde principe als de "Zomergasten": een gast, die over het leven vertelt en vooraf gekozen fragmenten laat zien uit van alles en nog wat, dat boeit en de moeite waard is om er over te vertellen.

Heerlijk, heerlijk, heerlijk. Ik heb eindelijk de "modus" om met druilerigheid om te gaan gevonden: een uurtje op de bank. Dat doet me goed.

Hoe ga jij met druilerigheid om?

21 comments:

Marjolijn. said...

Ook lekker voor de buis...!

Lutje said...

ook lekker voor de buis met een goeie film of serie van netflix
.Een @->- voor jou.

די מריו said...

spelletjes spelen met de kinderen, want anders gaan die gerust de hele dag gamen en dat kan niet de bedoeling zijn.

Love as always
dimario

Bertiebo said...

Het is gek, maar hier precies hetzelfde: overdag geen tv. Behalve dus de laatste weken. Met een kruik en een deken op de bank en kijken. Ook pulp. Ik moet er weer van af.

Karel said...

mogge Marlou
dus je keek fijn een in jou ogen een goed programma met een man een vrouw een man-vrouw in de hoofdrol
als ik op de dag tv kijk is er wielrennen of schaatsen voor
geniet de dag

sjannesblog.com said...

Bij druilerig weer gun ik me tijd om mijn fotoarchief iets meer op de ritte krijgen. Ik zag trouwens één interview van deze serie en dat smaakt naar meer.

Sjoerd said...

Meestal ga ik dan creatief aan de slag, TV kijken doe ik zelden daarvoor.

nicole orriens said...

Ik herken dit helemaal. Wij mochten van onze moeder ook nooit overdag tv kijken. Dat was lui en nutteloos. Ik kan het tot de dag van vandaag dan ook niet. Ik voel me dan te schuldig : )

Jelle Droeviger said...

Wij hadden bij mijn ouders geen TV.
We zagen voor het eerst iets op de buis door de ramen van buren verderop.
Wij - negen zussen en broers - lazen veel, en speelden toneelstukjes tussen de schuifdeuren.
Ook deden we spelletjes..
Die Grayson Perry, die heb ik zien ondervragen door Janine Abbring.
Dat was mooi. Een echte kunstenaar. Lief en sterk, en gaaf werk.
.
Jelle Droeviger.

Jan K. alias Afanja said...

Wij kijken vrij selectief tv,zowel overdag als 's avonds. Overdag komt hij alleen bij speciale gelegenheden aan, zoals straks bij de Olympische Winterspelen. :-)

pourquoi pas ??? said...

Tot voor kort mocht ik van mijzelf NOOIT TV kijken overdags. Omdat het zo lang grijs en nat weer was mag het nu wel en daar geniet ik soms wel van en het mag best oppervlakkig zijn. zoals, weet niet hoe het heet, iets van huis en tuin met kok Hugo Kennis en Froukje de both. Hij kookt, zij presenteert is gewoon geinig en al verschillende recepten nagemaakt. Gisteren zelfs met man gekeken en genoten.

Edward McDunn said...

Overdag kijk ik ook nooit TV.
Eigenlijk heb ik geen last van druilegerheid.

vilterietje said...

We hebben vorige week naar Grayson Perry gekeken. Geweldig! John heeft een paar jaar geleden zijn expo in Maastricht bezocht. Bleek het laatste weekend te zijn, dus helaas was ik te laat. Janine is geweldig. De tijdsduur van wintergasten vind ik ook voldoende, ik zou ook naar zomergasten kijken als het wat korter duurde.
Genietvan je druilerige middagen, je krijgt geen stokslagen als je overdag tv kijkt!

Rebbeltje ★ said...

Geen tijd voor de tv overdag...genoeg te doen her en der.
Tv is hier echt voor de avond.
Groetjes

Anonymous said...

Goed van je dat je nu weet hoe je op een druilerige dag jezelf bezig kan houden.
Ikzelf ben of creatief bezig zijn of naar tv kijken (naar programma’s die ik opgenomen had) of een boek aan het lezen.

Tine de Jong said...

Als het eens druiliger is werk ik mijn websites wat bij en ook mijn YT kanaal. Tv kijk ik nog zelden want dat is net zoals je zegt bagger. En soms duik ik ook eens al mijn fotoboeken in waar vele herinneringen zijn die ik zo koestert. Mooi hoe je dat beschrijft van buiten spelen. Dat is wel leuk als je samen bent maar alleen vind ik er niet zo veel aan. Er komen weer wat dagen er aan die niet zo mooi zijn dus wens ik je veel plezier met wat je dan gaat doen.

Ferrara said...

Overdag Tv kijken, ik denk er niet eens aan, maar er is niets mis mee om het sombere weer het hoofd te bieden.

Nietzomaarzooo said...

Fijn toch dat je jezelf dat gunt.

Hans said...

Er is veel veranderd op tv aanbod, ook via internet.
Mijn vader had ook zo'n hekel aan tv, overdag werd er toen niet gekeken.
alleen op woensdag en zaterdagmiddag.
Maar ik kan ook genieten van overdag tv, al dan niet een herhaling. Hans

John said...

Ik kijk tv wanneer ik wil maar dat is weinig. Ik zag de aflevering met Grayson Perry. Bewust gekeken trouwens.

klaproos said...

ademloos heb ik naar Marina Abramović zitten kijken wowwwwww
wat een vrouw loutje,
maar vlak je zelf niet uit hé,
mijn dagen bestaan nu uit een paar uurtjes slaap en zorgen voor Tommie,
man man man wat een wersvelwind :-)