14/01/2022

Een goeie daad per dag...

Kijk eens:

Het woord Hebreeuwse woord Mitzvah betekent: goeie daad. 

Nou... daar houd ik wel: van een goeie daad. Maar of ik er werkelijk elke dag eentje doe? Geen idee eigenlijk.

De letters op het plaatje zijn nogal klein, dus ik zal ze even vergroten en meteen vertalen. En misschien denk je: heeee... dat is leuk: die goeie daad ga ik vandaag doen!

Komt-ie:

Een maand lang elke dag een goede daad:

1. ruim je kast op en doneer kleren, die je niet draagt

2. maak een beterschapskaart voor een vriend, die zich niet goed voelt

3. help een vliegje naar buiten

4. help een oudere met een klusje

5. geef iemand een compliment

6. maak een vogelvoederhuisje

7. interview een grootouder, tante of oom en schrijf hun verhaal op

8. schrijf “dank-je-wel” briefjes

9. geef speelgoed weg

10. maak iets nieuws van een oud overhemd (tote-bag?)

11. tel je zegeningen

12. verzamel blikjes voor de voedselbank

13. bel iemand op, die misschien eenzaam is

14. plant bloemen voor bestuivers

15. leer composteren

16. maak iemand aan het lachen

17. hang een dankjewelbriefje aan je deur voor de postbode

18. nodig iemand uit via zoom bij je je te komen eten

19. teken een vrolijke stoepkrijtboodschap

20. maak een mooie kaart voor iemand in quarantaine

21. maak origami hartjes om naar jouw geliefden te sturen

22. begin je maaltijd met dankbaarheid

23. ontwerp vredesvlaggetjes en hang ze op

24. waardeer de locale winkels! Koop een kaart of geef online een compliment

25. kweek een vensterbank plant

26. beschilder een steen en leg zomaar buiten ergens neer

27. zing een lied voor je buren vanaf je balkon of vanuit je tuin

28. vertel je familieleden iets, wat je leuk aan hen vindt

30. bereid een snack voor een familielid


Het is wat overdreven vind ik, maar toch zinvol. Nu ga ik kijken of ik me daar aan houden kan.

Volgende week begin ik. Haha... waarom niet vandaag?




16 comments:

Marjolijn. said...

Het gaat je vast lukken...!

די מריו said...

al maak je iedere dag iemand aan het lachen, dan doe je al wat goed. Maar een beetje afwisseling is wat fijner.

Love as always
dimario

Lutje said...

er staan wel leuke dingen bij :o)
ik ga mijn origamie nog eens boven halen

.Een @->- voor jou.

Sjoerd said...

Je bent een mooi mens Marlou, dat gaat zeker lukken...

nicole orriens said...

Ik houd mijn kinderen ook altijd voor dat het goed is om te proberen om elke dag minstens 1 goed ding voor een ander te doen. Deze lijst is lekker concreet!

pourquoi pas ??? said...

Heel zinvol. en het maakt blij.

Bertiebo said...

Volgens mij heb jij helemaal geen lijstje nodig. Maar het is wel een leuk lijstje

Mormorsweb.blogspot.com said...

Tja, het zijn de kleine dingen die het doen!

Jelle Droeviger said...

Het is gewéldig om goede dingen te doen, en het foute niet te doen.
Maar soms ben je zó goed bezig dat het saai begint te worden.
Ik herinner me van vroeger, in Den Helder, dat mijn broer en ik, tien en elf jaar, zó braaf waren, dat we uit balorigheid ruitjes gingen ingooien van een oud verlaten fabrieksgebouw, louter en alleen maar om ook eens iets verbodens te doen..
.
Jelle Droeviger.

Rebbeltje ★ said...

Ha Marlou het lijstje is zo lang dat er wel iedere dag eentje van toepassing is...
Maar wel leuk om te lezen dat ikzelf toch nog goede dingen doe...al mag er zo weinig :(
Groetjes en fijn weekend

Jan K. alias Afanja said...

Verschillende van die zaken heb ik al meerdere keren af kunnen vinken. En verder denk ik dat ik elke dag toch wel een goeie daad verricht met mijn blogjes waar menigeen toch wel plezier aan beleeft. ;-)
Goed weekend, Marlou.

John said...

Ik ben het helemaal met Mario eens, iemand laten lachen is al een mooie daad.

Ferrara said...

Er staan daden op de lijst die ik regelmatig doe.

Hans said...

Een goeie daad is een geschenk, zeker als men het ook nog een waardeert.
De wereld wordt er wel positiever door. Hans

Marthy said...

Mooi! Ik doe mijn best om aardig te zijn, iedere dag,

miekequilt said...

Wat kan een mens toch veel goede dingen doen hè, als je deze lijst ziet. Sommige doe ik , andere laat ik. En ik probeer iedere dag leuk te laten zijn.