17/12/2008

DICTEE


En hier is de uitslag.
Tarararararaaaaa:
ik zit precies op het gemiddelde: 34 fouten, waarvan 17 "gewone" fouten en 17 fouten die te maken hebben met het koppelteken, woorden wel of niet aan elkaar schrijven en streepjes tussen 2 woorden.
Daar zit ik altijd mee te klooien en dat moest gewoon maar zo blijven...
Ik heb totaal geen zin om mijn tijd te verdoen met het aanleren van regeltjes betreffende deze koppeltekens etc. Ik doe lekker gewoon maar wat en d
at bevalt me prima.

De tussen-n. Daar doe ik ook niet aan, tenzij het klopt.
Hartepijn moest hartenpijn zijn, maar het betreft slechts 1 hart, dus me hoela.. Doei! Die "n" zet ik daar niet. Ik vertik het.
Maar zielenknijpers, ja... daar kan ik me weer wél in vinden: het betreft hier meerdere zielen, waarin geknepen wordt, dus wel een "n" .
Maar begrijp me goed: dat knijpen... nee, daar heb ik heb niet zo op.


Verder had ik aardig wat interessante woorden goed: van Chaucer tot larmoyante weltschmerz.
En van queeste tot eschatologische, hoewel ik van dat laatste woord ik niet eens de betekenis weet.
Ik vind dat ik het helemaal zo slecht niet heb gedaan.


De minste fouten werden door de Vlamingen gemaakt.
Hoe zou dat toch komen? Beter onderwijs?

Maar goed, dit hebben we weer gehad. Volgend jaar doe ik weer mee.
En hier liggen we niet van wakker.
Ja toch, niet dan?!

1 comment:

Anonymous said...

Kijk, dat is mooi, een portie jaarlijks dictee.
En op het andere blog ga ik nog eens uitgebreid kijken.
Succes he!