27/04/2009

TAI CHI IN HET KENAUPARK

.


Ik roep al jaren, dat ik Tai Chi wil leren…
En al jaren gebeurt er niets. Je moet ook niet roepen, dat je het wilt, je moet het gewoon doen…



Eens zag ik in Parijs in het Jardin du Luxembourg op een zonnige zondagmiddag een groep mensen, die aan het Tai-Chi-en waren. Iedereen die het kon, legde z’n jas en tas in een hoekje en deed mee. Ik was gefascineerd door de vloeiende bewegingen, de trotse houdingen.
Toen al wilde ik meedoen, maar ik kon er geen hout van.

Enfin, afgelopen zaterdag was het Wereld Tai Chi dag.
In Haarlem gebeurde van alles in het Kenaupark.
Met een paar vriendinnen ben ik het park ingeslenterd en heb me daarna geheel en al overgeleverd aan de betovering van deze oeroude Chinese bewegingsmethode, waar je rustig van wordt en meer geconcentreerd. Waarmee je je houding kunt verbeteren en soepele spieren en gewrichten van kunt krijgen.
En waarmee je je coördinatie en evenwicht kunt verbeteren.

Dat zijn de dingen, waarom ik het al jaren wil leren.
En nu… gaat het gebeuren.

En hoe komt dat zomaar ineens? Gewoon door mee te doen.
Eerst proberen de 34 soepel vloeiende houdingen mee te doen.
Nou… vergeet het maar. Dat lukte voor geen meter.
Dus lekker in het gras zitten en kijken, kijken, kijken…



En toen er op een gegeven moment een instructie was voor iedereen die aan de kant zat te kijken sprong ik meteen op en deed mee. Ik voelde me er lekker door en soms zelfs ontroerd.

De demonstraties met de waaiers en de zwaarden deden me verder niet veel, maar uiteindelijk De Groet naar de 4 Windstreken, die ik ook ken uit een grijs verleden, ja… die raakte me echt.

Volgende week begin ik.

(Ik had wéér helaas mijn fototoestel niet bij me, maar heb aan een vriendelijke fotograaf gevraagd of hij mij een paar foto’s wil sturen.
Dat heeft hij gedaan, met heel veel dank aan Gerard Dingemans. De foto's zijn prachtig geworden...)





.

14 comments:

Ibella said...

Ha Marlou, ik zat al te wachten op een nieuwe log vandaag. Tai Chi. Ik ken het wel en ook Marian wilde dat samen met een buurvrouw gaan doen, maar ook daar is niets van gekomen. Het blijft heel mooi om te zien en het zal ook zeer goed zijn voor lichaam en geest. Het zal zeker een mooi gezicht zijn geweest in het park met alle mensen die meededen. Mocht er een cursus gegeven worden in Haarlem, gewoon doen.
Ik heb vanmorgen een mailtje van jou beantwoord, maar dat is helaas niet gelukt. Ik kreeg er bericht van. Waarschijnlijk ligt het aan hetnet, want waarom zou ik een bericht van jou niet kunnen beantwoorden.
Liefs Ibella

Elsa said...

Ja, dat wil ik ook wel leren.
Zou er op de Volks Universiteit aan de Leidse Vaart een cursus zijn?
Meestal zit dat wel in hun pakket.
Ik vind het een mooie "sport"
Vroeger ook gedaan, maar alles weer vergeten.

Doei! Groetjes van Elsa

Yvette said...

Er is een heel goede tai chi beweging in Haarlem. Ze geven les in een schooltje in overveen en ook in een school op de planeten laan, er is ook een morgen voor de wat mindervaliden.En inderdaad ook op de volksuniversiteit kan je het leren.
Malou sorry ik weet niet hoe het precies kan maar ik heb een boel logjes van je gemist, wel heerlijk bij gelezen! Ik ben ook heel blij met je gedichtje van judit Herzberg..een van mijn favorieten.

marjolijn said...

Fijn meis, weer een log vandaag.
Als je de gelegenheid krijgt, snel beginnen, als je er zin in hebt.
Enkele grondbeginselen ken ik wel, maar lang niet alles.
wie weet komt het er ook nog ens van om de draad weer op te pakken.
Het is wel heerlijk om te doen.
Hoop dat je vanmiddag, gezellig naar de bioscoop bent geweest, was het een leuke film?
Fijne avond nog hé!
Liefs Marjolijn.

Nienke said...

Hoi Marlou,

fijn, dat je er weer bent.
Ik heb je bijdrages gemist.

Veel schrijven, hoor!

Liefs, Nienke

Jelle Droeviger said...

Geen Tai Chi-handleiding kan mij meer duidelijk maken over deze oude geestverruimende en bewustzijn- versterkende bewegingskunst dan jouw verhaal, Marlou.!

Om jouw pen te mogen zijn, of jouw keyboard, of de zon van de lichtheid van jouw verhalen...

Jelle Droeviger.

gerdaYD said...

O, ik dacht eerst hachie, en wou je al gezondheid toewensen!
*wink, big smile*
Serieus nu, wat fijn voor je dat je eindelijk je lang gekoesterde droom wààr kan maken!

Tai chi
laat me dan
wezen, afweren
waar mogelijk rond
af laten glijden
met mijn aura
terugveren

om zelf zo heel
volledig mogelijk te zijn
waar indrukken komen,
waar onrespectvol
onrechtvaardig
soms belaagt

laat eigenliefde
meeverend weren,
liefdevol bedaard,
wat niet van mij
bij de ander
blijven mag

of incasseren
waar verend geaard
spanning doorvloeien
kan naar moeder aarde
© sterre der zee

OT: blij dat je het fijn had op Texel en bedankt voor je leuke en lieve reactie!

MariecusBruyn said...

Oh, wat ben ik blij voor jou!
Eindelijk is de daad bij het woord gevoegd.
Nu natuurlijk wel je belevenissen hier delen, hè, want volgens mij ben ik niet de enige die behoorlijk nieuwsgierig is :)

klaproos said...

heb ik ook nog eens gedaan in een grijs verleden,
en heb daar met sommige dingen nog wel plezier van :-)

Eef said...

Ik heb gehoord van Tai Chi lessen in Haarlem.
Zal het je nog laten weten.
Ik meen op donderdag avond.

Tai Ciao!

Han said...

Soms heb ik ook wel eens het gevoel om mee te gaan doen.
Maar ik ben maar een houten Haarlemmer in de Haarlemmer hout.

Ibella said...

Vandaag geen Tai Chi, maar oranje. Ik weet niet of jullie er iets mee gaan doen, naar Amsterdam of zo, of gewoon lekker thuis, in ieergeval wens ik jullie een hele fijne dag.
Liefs Ibella

Anonymous said...

Тhe post feаtuгeѕ verifiеd bеnеfiсіal to me.
Ιt’s extrеmely educational and you rеally are cеrtainlу extremely eхpeгiеnced of thiѕ type.
You possesѕ oрenеd up my oωn eyеs in oгԁег to varіous thοughts about this paгticulaг mаttеr together
ωith іntгiquіng, notablе and sound content mаterіal.
my web site :: Csl.unac.edu.Pe

Anonymous said...

Youг ωrite-up featuгes сonfirmed beneficial to
us. It’s quite useful and уou really аre naturаlly extremely knowledgeablе in this fiеlԁ.
You possess opеnеd up my pеrsonal еyе to vaгious opinion οf thіs tοpiс using іntriquing, notable and reliable
content.
My site ... america2inc.com