03/11/2009

Blauw

.

Soms ben
ik gewoon maar een beetje op het web aan het "pielen" en raak dan zo gïnspireerd door alles wat ik zie, dat ik bijna de deur niet meer uitkom.
Zo was ik laatst op zoek naar mantra's en kwam uiteindelijk terecht bij de schilderijen van Nicholas Roerich. Daar had ik nog nooit van gehoord.
Misschien moet ik toch maar kunstgeschiedenis gaan studeren...
Enfin, ik ben even in het blauw van Nicholas Roerich gedoken. Ik houd van blauw. Ik vind het een mooie koele kleur. Mooi passend bij roomblank, ook koel. De zee.

Nicholas Roerich (1874-1947) was een Russische schilder, filosoof, wetenschapper, schrijver en reiziger. Hij heeft meer dan 7000 schilderijen gemaakt.
Kijk... die met die mooie drollenvanger, dat is Roerich.
















In het Nicholas Roerich Museum in New York hangt heel veel werk van hem. Had Henry dat maar geweten, dan had hij langs kunnen gaan in West 107th Street op nummer 319. Dan had hij mij kunnen vertellen over het vredesplan van Roerich en over het blauw van Roerich. Daar had ik dan van kunnen smullen als blauw minnende pacifist!


Ik vind het internet zo langzamerhand wel een geweldige uitvinding! Zo heb je nog nooit van iemand gehoord, en zo zie je ineens prachtig werk van hem en duik je een beetje in zijn leven. Dat blauw... in combinatie met de bloesems van de amandelbomen...




Kijk daar eens, de hemel, zoals je 'm ziet, 's avonds voor het slapen gaan nog even naar boven kijkend. Gauw... doe een wens!

En dan ineens lees ik ook nog, dat deze man leraar was van Marc Chagall op de Kunstacademie Sint Petersburg, dan ga ik toch met andere ogen kijken naar diens werk...

Roerich heeft een aantal nominaties voor de Nobelprijs gekregen. Wist jij het, wist ik het?



Misschien gaan we volgende jaar wel naar New York. Vage plannen hebben we er over...Dan ga ik zeker naar het Museum van Nicholas Roerich.

Adres:
319, West 107th Street
New York NY

Internet:
Nicholas Roerich Museum















Brother, let us abandon
all that rapidly changes.
Otherwise we will not have time
to turn our thoughts to that
which is changeless for all.
To the eternal.

Nicholas Roerich



.

19 comments:

Ellen said...

Prachtig. Ook mijn kleur is blauw.

Ineke said...

Ha Marlou, goedemiddag inmiddels,

Ja, internet is fantastisch, niet meer weg te denken. Je kunt er uren op zoekbrengen en prachtige reizen maken.
En inderdaad, je staat er versteld van waar je zo maar opeens - althans zo vergaat het mij, want ongemerkt klik je diverse linkjes aan - terechtkomt.

Door jou nu bij Nicolas Roerich:

Prachtige kleuren gebruikt hij!
Het schilderij met het figuurtje aan de voet van de bloesemboom is heel mooi, evenals 'de nachtelijke hemel'.

En wanneer je dan de schitterende, kleurrijke ramen van Marc Chagall in de synagoge van het Hadassah Ziekenhuis in Jeruzalem voor je ziet, valt de appel niet ver van de boom, dan kun je duidelijk zien dat Roerich Chagall's leermeester is geweest.

Dank voor de interessante info Marlou, het is boeiend om meer over deze kunstenaar én Chagall te lezen.

Fijne verdere dag toegewenst!
Dag, groet en liefs, Ineke

... said...

Potver...,
Ja, die tentoonstelling had ik willen bezoeken... Ik zat maar 10 straten zuidelyk van dit museum, alwaar, zo zag ik op de website, ze ook nog eens een Poetry-Avond gaven, terwyl ik op vlakby door de al donkere straten vouw-fietste...

Heel mooi gepresenteerd, Marlou.!

Blauw, blauw,
.. ... ... ...

Henry Kloostra

klaproos said...

prachtig om te zien marlou,
mijn blauwe tijd is een beetje passém, maar ik zou daar zeker héél erg blij mee zijn geweest een jaar of wat geleden :-)

ik vind het nóg mooi maar ga niet meer uit mijn dak
snappie flappie:-))

xxx

wruthu said...

He Marlou,
Jammer dat een zebra zwart-wit of wit-zwart (blijft een probleem) is. Heb kort geleden een groot schilderij gemaakt, voorstellende een mooie zebrahuid.
Wat denk je, zou je een blauw-witte of wit-blauwe zebra mooi vinden als schilderij?
Voor je komt dineren even doorgeven.
Dag
Ruud

Marjolijn said...

Hoi meis,
Ja, internet is een geweldig medium, je komt zulke mooie dingen tegen.
Zomaar over de hele wereld.
Je kunt overal komen, zonder de deur uit te hoeven op natte dagen zoals deze vandaag.
Je hebt echte mooie schilderijen gevonden, ik hou ook wel van dat blauwe.
Fijne avond nog.
Liefs Marjolijn.

Han said...

Daarom is internet ook zo leuk iedereen kan wel iets van zijn gading vinden.

Anne said...

wat een bijzondere en inspirerende man, niet alleen als schilder, maarook als spiritueel denker.
ik vind vooral zijn laatste schilderijen, die hij in india en het himalaya gebied heeft gemaakt, prachtig.
idd dat koele blauw en roomwit.
en dan net een heel klein beetje oker om er warmte en leven in te brengen:))

marjolijn said...

Fijne dag vandaag.
Ik hoop dat het een droge mag worden.
Liefs Marjolijn.

wim said...

Het lijkt wel de hemel boven La Palma met de 'Caldera' op de achtergrond. En ja, Chagall en Roerich, herkenbaar, heb het doorgestuurd naar mijn vriend die in Saint Paul de Vence woont.

Ibella said...

Van het ene op het andere moment in een museum in New York, geweldig is dat. Dat doen we regelmatig, even neuzen bij een kunstenaar.
Dit werk vind ik heel mooi, maar blauw is niet mijn kleur. Te koel

Lutje said...

Plannen is leuk.
dan heeft een mens iets om naar uit te kijken en dit lijkt me prachtig

gerdaYD said...

Thank heaven for the internet!
Inderdaad mijn lieve Marlou, wat verrijkt het je, elk onderwerp waarover je meer weten wil komt ergens wel aan bod. Ook ik heb er al veel bijgeleerd.
Nicholas Roerich kende ik al wel, maar jouw bijkomende informatie is méér dan welkom. Wat een kanjer hé?
En blauw? Nou dat is toevallig ook mijn lievelingskleur dus na het lezen van je schitterend log kan mijn dag niet meer stuk, dankjewel!
Merciekes voor je lieve reactie, ik heb er rode koontjes van gekregen *wink, big smile*
Maak er een heerlijk dagje van hé!

gerdaYD said...

... en o ja: The Big Apple is beslist een aanrader! New York staat op mijn lijstje van 4 lievelingssteden. Dus: doén meid!

Fluitenkruid said...

Hallo lieve blauwe pacifiste,
Wat een cadeau he, het internet. Zomaar overal een kijkje kunnen nemen en virtueel op reis gaan. Zoals boeken me een rijk gevoel geven, geeft het internet me de vrijheid om te kunnen reizen zonder het vliegtuig te nemen. Maar jij moet natuurlijk wel lekker met Henry naar New York gaan want wij hebben wel een mooie reportage verdient over deze kunstenaar.
liefs Jannet

Ineke said...

Ha Malou, goedemorgen,

Wat heeft het ontzettend hard geregend hè vannacht.
Heb je het óók gehoord, of heb je er doorheen geslapen?

Nu, ik lag lekker in m'n warme bedje en kon rond het middernachtelijk uur nog wel denken: Ha, heerlijk voor m'n ramen, regenen die ook eens lekker schoon!

Staat er voor jou voor vandaag nog iets leuks op het programma meis?
Dan hoop ik voor je dat eventuele regen zich iets minder uitbundig manifesteert als vannacht!

Marlou, fijne dag gewenst!

Di Mario said...

Je kunt er ook zoveel vinden zeg.
Je raakt niet uit gekeken.

Love As Always
Di Mario

Leibele said...

Daar zitten hele mooie werken tussen.Bedankt voor deze tip.

Liesbeth said...

Zo, dat is zeker mooi en wat is die man productief geweest. Hij lijkt wel een beetje op van Gogh vind ik. Vooral ook dat eerste schilderij. Ja ik doe dat toch ook regelmatig, een beetje struinen op het net. Anders mis je een hoop als je dat niet doet, ja toch?! Wat kleuren betreft is groen nu toch wel mijn kleur en pink!