08/08/2017

De appelboom

.
In mijn tuin staat sinds een paar jaar een appelboom(pje).
Ik wil namelijk heel graag een lekker vers onbespoten appeltje uit eigen tuin!
Had overigens beter een kersenboom kunnen nemen, want ik ben zooooo gek op kersen!
Maar ja... geen gezeur: het is een appelboom geworden en ik ben er heel zuinig op en vertroetel 'm elke dag: een beetje er tegen kletsen en af en toe een slokje water...
Ik weet niet welk ras het is, maar dat maakt niet uit.

In het voorjaar werd ik verblijd met de eerste bloesem. Zo mooi!
Ik hoopte, dat de bloesem niet zou bevriezen en dat er bijen op af zouden komen...


En ja hoor! Er ontstonden kleine appeltjes, die nu tot mooie grote appels zijn gegroeid.
Kijk eens wat een lekkere dikke vetzakken:


Ik heb ze geteld en het zijn er 20!
Dus niet stiekem appeltjes pikken... ze zijn geteld.

Toevallig kwam ik een mooie meditatie tegen in een boekje, waar ik elke dag een stukje uit lees.
Op 8 juli stond er dit:


Ik geloof daar wel in. `
In het liefdevol en aandachtig omgaan met alles wat groeit en bloeit in de tuin, maar ook met de mensen, waar je mee omgaat.
En ik moet natuurlijk ook aan dat mooie gedicht "De appelboom" denken van Rutger Kopland.
Ik heb het er hier in mijn blog wel eens over gehad.
Als je wilt kun je dat hier lezen: Onder de appelboom

Of alleen de laatste regels van dat gedicht:


Binnenkort laat ik je weteen hoe de smaak van mijn prachtige roodwangige appeltjes is!




10 comments:

Lutje said...

slecht kan het niet zijn :o)
een lekker appeltje, onbespoten en gezond
Eén @->- voor jou

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou. Jouw appelboom doet het dus prima, 20 stuks voor een eerste pluk is helemaal niet slecht en ze zien er echt heel smakelijk uit! Je hebt hier bovendien ook nog zo'n mooi gedicht geplaatst... als je in die eerste geplukte appel zal bijten, doe dit dan onder je mooie boom met deze prachtige poëzie in gedachten!

די מריו said...

Dan zou ik maar niet langskomen met Yaron en Shirel, want dat zijn appelmonsters. Je houdt geen appel over. Geniet er van.

Love As Always
Di mario

Jelle Droeviger said...

Heeft een appelboom iets bijzonders.?
Je zou het wel denken.
Peren zijn leuk, sappig, welgevormd, dat is beslist waar.
Maar áppelen, dat is andere koek.

Wie zou er níet onder een appelboom willen zitten.
Samen met iemand, bijvoorbeeld.

Jelle Droeviger.

Bertiebo said...

Mooie gedachte!En je appelen zien er ook mooi uit. Ik vind appelen veel mooier klinken dan appels.

John said...

Hier hebben we ook onze eigen appelbomen. Onbespoten en heerlijk van smaak.
Ik heb 2 weken geleden ook bessen en frambozen neergezet. Jammie

klaproos said...

prachtige appeltjes loutje,
ik vind het fijn voor je. 20 nog wel :-)

als je lief bent voor alles wat er in de tuin staat, wacht je een ultieme beloning, geen 7 maagden maar 20 appeltjes :-)

zeg dat ik het gezegd heb :-)

Yvette said...

Marlou.....ik heb er ook zoooooo veel!

Petr@ said...

Wat doen ze het goed en wat zien ze er lekker uit! Nog even laten hangen hoor!
Weet je nog dat ik zo veel peren had vorig jaar? Wel 11 kilo! En nu? 5 peren hingen er aan de boom en na de storm van vorige week nog maar 1!
Hoe kan dat nou?
We gaan de boom door een kenner laten snoeien misschien hebben we dan volgend jaar weer een goeie oogst!

Sjoerd said...

Haha, ik heb dit jaar een Morellenboompje gepland. En niemand vertellen, de kersen die er het eerste jaar al aankwamen heb ik helemaal alleen opgegeten...