Showing posts with label Hotel Spaander. Show all posts
Showing posts with label Hotel Spaander. Show all posts

07/07/2021

Hotel Spaander in Volendam

Ja, we zijn een nachtje weggeweest. Nee... niet naar Hotel Spaander in Volendam, maar een ander onderkomen: Marinapark... in de haven dus. Heel leuk!


En natuurlijk gingen we de toerist uithangen in het dorp. Lekker rondgeneusd en alles bekeken.
En een biertje gedronken in het oudste hotel (van 1881) van Volendam: 
Hotel Spaander
Kijk maar:


En wat hoort er bij een biertje? Een heusche Volendamse bitterbal... Heel lekker... en de mosterd ook trouwens.


Binnen is het interieur het bekijken waard!
Je kunt vanaf de Zuiderzeekant naar binnen (jaja... ik weet heus wel dat het het Markermeer heet!) of aan de straatkant. Als je dat laatste doet loop je door de hele zaak langs allerlei kunstwerken, die bijna allemaal met de visserij en Volendam te maken hebben.
Zoals deze stoere jongen:


Of dit feestende paartje:


Of deze visserman, die een beetje zijn laatste oortje heeft versnoept:


En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan...


Alle schilderijen, of bijna alle, zijn een soort van betaling geweest van de kunstenaars, die ooit in het hotel logeerden. Zoals... Renoir!

Vorig jaar werd het hotel failliet verklaard, maar gelukkig... dit jaar maakt het weer een doorstart en ik hoop echt van ganser harte dat het oude hotel een hele grote toekomst heeft. Het is een pracht lokatie en het interieur is om van te snoepen!

Vanwege het mooie weer zaten wij natuurlijk buiten op het terras aan het water...


Alsof je in het buitenland bent... Maar dan toch: om de hoek!