Showing posts with label Kapel in 't Zand. Leo Baer. Show all posts
Showing posts with label Kapel in 't Zand. Leo Baer. Show all posts

06/05/2021

De kleine redder, Ruben Baer

Op de begraafplaats bij Kapel in 't Zand lag een klein naamloos graf.

Het lag in het Joodse gedeelte, als je binnenkomt rechtsachterin. Een klein graf, met een groot verhaal. Het verhaal van de kleine Ruben.

Ruben Baer

Het ventje zat nog veilig in mama's buik, op 9 april 1943, toen de derde razzia in Roermond plaatsvond. De weeën begonnen en, hoewel het zijn tijd nog niet was, werd Ruben toch "gehaald"... niet door de Duitsers, maar juist... door het leven. Het leven, waarmee hij het leven van zijn moeder, Flora Baer-Salomon, redde.


Flora Baer-Salomon

Op de dag van de razzia's begonnen de weeën bij Flora. Veel te vroeg! Dus werd ze meteen naar het Laurentius ziekenhuis gebracht, waar Ruben ter wereld kwam.

Mama was dus elders aan het bevallen, toen de Duitsers de voordeur van de woning in de Leursstraat 8 inbeukten en papa Leo en broertje Rolf opgehaald werden om vermoord te worden.

Mama Flora heeft door onder te duiken de ramp overleefd en is na de oorlog naar Amerika geëmigreerd.

Het ventje, Ruben Baer, werd maar 4 dagen oud. Hij leefde van 9 tot 13 april 1943. Door zijn te vroege geboorte heeft hij zijn mama gered. 

Hij werd begraven op het Joodse deel van de begraafplaats in Kapel in 't Zand. 


Wat een klein, dapper kereltje... toen al. 

Zijn graf had jarenlang geen naam, alleen een lege grafsteen. Maar eindelijk heeft hij de grafsteen gekregen, met zijn naam...

Ruben Baer, 9 APRIL 1943 - 13 APRIL 1943