Showing posts with label Leven van een tientje. Show all posts
Showing posts with label Leven van een tientje. Show all posts

07/09/2012

Niet gelukt!

.

Ik moet jullie teleurstellen...
Het is me niet gelukt!
Ik ben over het tientje heen gegaan en dat vind ik reuze jammer.
Al met al was ik  € 12,27 kwijt. Dat is niet veel, ik weet het, maar ik weet niet, waarmee ik had moeten bezuinigen. Het gaat om voedsel, niet om luxe-artikelen, nee... gewoon ons dagelijks voedsel.
En dan eet ik niet eens vlees...

Ik weet nu, dat mensen met een minimum inkomen het heel zwaar hebben.
In de ons omringende landen ben je overigens veel minder kwijt aan de dagelijkse boodschappen!
Tenzij je zoveel in huis haalt als dit gezin uit Duitsland:


Duitsland: € 375,39 per week



Het projekt is te einde.
Ik ga niet meer rekenen en dubben. Ik geef weer gewoon uit zonder te puzzelen.

En ik ga weer eens een lekker wijntje drinken. Toostje met zalm erbij... Lechajim, oftewel paaaarrrrroost!

Foto's: Peter Menzel - Hungry Planet
.

06/09/2012

Gaat het lukken?

.


(Philippijnen $49,42 = € 39,23)

Da's een goeie vraag: "Gaat het lukken?"
Ik weet het nog niet, maar ik denk van niet.
Ik zit nu op een bedrag van € 9,07 dus... waarschijnlijk ga ik over het tientje heen.
Maar niet getreurd... Zal het 11 of 12 euro zijn... da's nóg weinig!
Normaal gesproken ben ik al twee tientjes kwijt als het niet meer is.
Het duurste zijn de groentes, dus als ik een plekkie zou hebben voor een moestuin...

Ook vind ik het moeilijk om te variëren. Elke dag rijst... Tja, dat zullen ze in China niet gauw zeggen. Daar hoort rijst er altijd bij. Misschien moet ik niet zeuren. Hoewel... ik zeur helemaal niet. Hou toch op!

Maar ik moet wel vaak denken aan deze mensen in een vluchtelingenkamp in Tsjaad:


Zij leven van $ 1,23 per week en krijgen van de United Nations de rijst en de peulvruchten.
Ik bedoel maar...
Maar enfin, nog één dag en dan weet ik het. Het is dan wel geen 7 dagen, dus eigenlijk klopt er geen hout van, maar kniesoor die daar op let! Het is ook maar een probeersel....

.foto's: Peter Menzel - Hungry Planet

05/09/2012

Komkommertijd...

.


Familie in Ecuador, $ 34,75 per week (=  € 27,63)

De derde dag van leven van een tientje per week. 
Het is een hele rekenarij... Zal ik dit kopen of dat? Hoe kom ik aan mijn twee stuks fruit per dag? Ik heb geen appelboom in de tuin, anders zou ik lekker gaan plukken, desnoods onrijpe appels!
Die familie in Ecuador is niet zo heel veel geld kwijt aan de boodschappen, ik wou, dat ik zoveel groente voor zo weinig geld kon kopen...

Mijn ontbijt is al jaren hetzelfde, en daar wil ik niets aan veranderen.
Gewoon müsli met yoghurt en een appeltje. Veel groene  thee erbij en ik ben reuze tevreden.
Je kunt bij de AH bij de euroshopper müsli kopen, voor weinig geld een hele grote zak. Alleen... het is niet biologisch en dat stoort me wel een beetje.
Mensen, die weinig geld hebben zijn eigenlijk gedwongen om "ongezond" voedsel te kopen. En dat zou andersom moeten: goed, verantwoord voedsel zou goedkoper moeten zijn dan junkfood en andere troep...

Logisch, dat veel mensen aan de patat gaan! Dat is goed voor de portemonnee. Maar ook voor extra speklaagjes... 

Nou... mijn portemonnee doet het goed deze week. Het is wel eens goed om er een keertje mee bezig te zijn. Gewoon consuminderen!


.
foto: Hungry Planet, Peter Menzel

04/09/2012

Leven van een tientje

.

Gezin in Mexico, $ 189.09 per week (= € 105,36)

Ik ben nu aan de tweede dag. 
Hoe kun je hier in Nederland leven van één tientje per week???
Nee... niet per dag, maar per week!
Je kunt natuurlijk de hele week op patat leven en dan kom je zeker onder dat tientje uit, maar ik wil wel een beetje gezond eten. Dus nee... géén patat!

Ik heb een hele baal rijst voor de hele week gekocht. Gisteren met gebakken champignons en een lekkere salade, van een kwart krop sla. Uitjes had ik nog. Moet ik die tóch meerekenen?

En vandaag... wéér hetzelfde eten? 
Nee, ik maak Chili sin carne (sin = zonder) en weer een bordje sla erbij. 
Ik ben een soort van konijn, dus gek op sla en worteltjes...

Over het ontbijt ga ik het morgen hebben.

Het ziet er nu wel naar uit dat het me lukt.
Maar ... gasten ontvangen moest ik deze week maar niet doen... En zeker niet uit eten gaan!
Het is sober leven, maar wel van een tientje per week...
En een bepaalde supermarkt heeft een "goeie" klant aan me.

Ik drink overigens nooit frisdrank, dus dat is dan weer mazzel!



foto: Peter Menzel - Hungry Planet, what the world eats.
.

03/09/2012

Hungry Planet

.
Vorig jaar heb ik een fotoserie gezien in het Pakhuis de Zwijger in Amsterdam:  Hungry Planet - What the world eats van Peter Menzel en Faith d’Aluisio. 


(Groot-Brittannië, $ 253,- per week)

Het was een studie van zo’n 30 families van over de hele wereld: wat eten mensen gedurende één week en wat kost dat?

Menzel is voor deze studie naar 24 landen gereisd: van Mali tot Japan - van Frankrijk tot Kuweit – van India tot Equador.

Hij fotografeerde de families te midden van het voedsel, dat ze die week aten. En de bedragen er bij.

Naar aanleiding hiervan probeerden deze mensen uit Bellingwolde te leven van één tientje per week. Weliswaar hebben ze een moestuin én eigen kippetjes, dat scheelt natuurlijk, maar toch. Én het ziet er naar uit, dat ze de voorraden hebben aangesproken...


Ik daag jullie uit!
Deze week doe ik het ook: deze week leven van één tientje. Ik hou jullie op de hoogte. Ik weet nu al dat dat moeilijk is als je twee stuks fruit en twee ons groenten eet per dag. Maar... ik ben vandaag begonnen en hou jullie op de hoogte.