.
Met mijn koor heb ik een heleboel liederen ter ere van Maria in het repertoire.
Maar ja… wat wil je: Leny’s partner heet Maria.
Dan kun je bijna niet anders. Ja toch?!
Tientallen componisten hebben zich over Maria gebogen en daar zijn tientallen Ave Maria’s uitgerold. Voor gemengde koren, voor kinderkoren, voor vrouwenkoren, noem maar op...
Deze zingen wij (onder andere):
Ook beeldende kunstenaars zijn in de loop der eeuwen geïnspireerd geweest door de schone maagd.
Ik vind het altijd leuk om vooral in het buitenland kerkjes binnen te gaan en op zoek te gaan naar portretten of beelden van deze dame.
Soms vind je er hele leuke tussen. Met van die brutale koppies.
Kijk maar eens, ik bedoel maar:
Meestal draagt ze een kind. Op de arm of soms zelfs op één hand! Maar ze draagt het niet altijd. Ze wordt ook vaak alleen afgebeeld. Soms heeft ze een soort van boerengezichtje.
Zoals hier, een lekker boerendeerne. Dat spreekt me wel aan.
En soms is ze heel teer en breekbaar. Of een beetje tuttig. Het ligt er maar aan wat een kunstenaar ziet en hoe die het uitbeeldt. Als de kunstenaar de Maria als een koningin ziet, dan wordt ze ook zo afgebeeld. Als een soort van Queen Victoria…
In de meeste kerken kun je vóór het beeld een kaarsje aansteken.
Ik doe dat altijd: een kaarsje voor mijn overleden familieleden.
En voor mijn overleden vrienden. Dat ze een beetje licht hebben. En dat ik even aan ze denk.
Hier is ze afgebeeld op een kaars. 'n Beetje primitief, maar dat vind ik nou juist leuk.
De muziek die ik met mijn koor zing maakt, dat ik op zoek ga, naar dat figuurtje. Ik maak altijd een foto en bewaar die in een speciaal mapje.
De foto's die je hier ziet zijn allemaal genomen in kleine kerkjes in de Beierse Alpen, waar ik een weekje was...
Hier is de laatste... een beetje eigenwijzig gezichtje. Ze weet wat ze wilt. Geen verlegen meisje. De kunstenaar heeft haar een mooi kleedje aangegeven, maar het liefste zou ze gewoon op blote voeten door het warme zand banjeren.
Wel... dat hadden jullie niet gedacht, he?
Dat ik, als overtuigd niet-katholiek, foto's van Mariaas zou sparen?!!
.