.
Je hebt nog een kunstenaar van me tegoed.
In de derde afdeling in het Museum Voorlinden vinden we: Yayoi Kusama, een 90-jarige kunstenaar uit Japan. 90 jaar en nog steeds volop aan het werk!
Zelf zegt ze, dat ze bang is voor lege ruimte. Vandaar dan ook, dat zo goed al alles wat ze maakt een soort van oneindig is. Het barst van de invullingen, stippeltjes en spiegeltjes...
Kijk... hier sta ik in de "Infinity Room"
Je mag hier precies 45 seconden staan... het licht verandert voortdurend. Heel speciaal!
Kusama is echt de kunstenaar van de stippen. Daarin kun je die oneindigheid zien.
Ken je deze enorme pompoen?
Zelfs Henry is er helemaal verbaasd van.
De hele afdeling Kusama is er eentje van stippen en spiegels.
Ik hou wel van stippen (heb nu een gestippeld jurkje aan) maar zoveel stippen in huis... nee, dat nou ook weer niet.
Hier is Kusama overigens, kleurig en altijd stippels aan!
Nou is het gekke van deze kunstenaar, dat ze dus hartstikke gek is.
Ze verblijft al sinds 1993 vrijwillig in een psychiatrische inrichting.
Maar wel elke dag aan het werk, want haar atelier is naast de deur!!
Muren, vloeren, objecten en naakte lichamen beschildert ze met stippen...
Hier nog een paar van de dingen uit Voorlinden:
Zo'n kistje zou ik ook wel willen maken.
Even een mooi doosje bewaren en stippelen maar...
(Zal wel iets ingewikkelder om te doen zijn, maar soit!)
Of dit met een vogeltje in het midden:
Niet zo heel veel stippeltjes maar toch.
In het museum bevindt zich ook een gang met bolle spiegels... en jaar hoor... deze twee ken je vast wel:
Als je op een bepaalde manier gaat staan, zie je jezelf tot in de oneindigheid en dat is precies wat Kusama wil: de oneindigheid...
Zo... genoeg gezien van Kusama.
We gaan het park in, want die is aangelegd door Piet Oudolf en zo ontzettend mooi!!
Morgen krijg je daar de foto's van te zien, want ik... bofkont!... mag er vandaag wéér een keer naar toe! Mazzel!





