10/08/2010

50 meters in de Houtvaart


.




De Houtvaart is het enige 50 meter bad in Haarlem en omstreken.
Is dat bijzonder?
Jazeker is dat bijzonder, want het is ook nog eens een openluchtbad.
En dat niet alleen: het is een schitterend openluchtbad. Monumentaal! Wat zeg ik? Het is sinds juli 1999 een RIJKSMONUMENT!


Sinds de Vrienden van de Houtvaart (het zijn er ruim 3000!!!) ervoor geknokt hebben om het bad open te houden en van de sloophamer te redden wordt het bad in de zomerse maanden weer volop gebruikt voor baantjes trekken, trainen, gezelligheid en bommetjes!


Als je Vriend Van De Houtvaart bent dan zijn er speciale bommetjes-vrije uurtjes, 's ochtends van 7 tot 10, waarin je heerlijk een aantal baantjes kunt trekken, soms met het zonnetje op je gezicht en soms tussen dikke regendruppels...


Het is een beetje verslavend: als ik 's ochtends niet gezwommen hebt, dan merk ik dat de gehele dag.
Ik voel me fitter en vrolijker als ik mijzelf verwend heb met een half uurtje zwemmen. 


En het is nog gezellig ook, want de andere Vrienden doen hetzelfde, dus soms is het pratend zwemmen.
En soms ben ik gewoon gewoon aan het beetje mediteren. Ook lekker. Intrekken ... wijd ... sluit...


Ik ben gek op dit bad. En ik heb het geluk dat ik maar 5 minuutjes hoef te fietsen om er te zijn.
En nog een minuutje later spring ik er in en laat ik het water (dat verwarmd is, niet al teveel, maar toch...) lekker over me heen glijden en zie ik de lucht boven me en hoor ik het ratelen van de populieren aan de zijkant van het zwembad.
Na het zwemmen kun je heerlijk warm douchen en natuurlijk is dat ook buiten!
Lekker warm, he Atie?!


Eens in de maand, rond de volle maan is er maanlichtzwemmen. Dan zwemmen we 's avonds slechts beschenen door de prachtige volle maan. Daar word je helemaal stil van...
Als je dan ook nog de torens van de kathedraal aan de Leidsevaart in het vizier hebt, dan lijkt het helemaal een sprookje.


Van Vrouwenkoor Malle Babbe zijn er ook heel wat vriend! Soms zou het dus mogelijk kunnen zijn, dat we een vier-stemmig lied aanheffen, zomaar midden in het water. Dat hebben we nog nooit gedaan, maar wel heel veel gelachen! En na afloop is er natuurlijk koffie met een beetje kletsen...



Zonder de vele vrijwilligers zou het bad er niet meer zijn en zouden de vriendenuurtjes  dure uurtjes worden.
Dus... bij deze, namens alle vrienden van de Houtvaart... lieve vrijwilligers: bedankt!


Ik ben op zoek gegaan naar eerder verschenen artikeltje van mijn hand over De Houtvaart. Het verscheen op 11 juni 2008
Maar dit ging meer over het werken aan mijn conditie.
Kan geen kwaad!


Het is absoluut de moeite waard om de website van mijn favoriete zwembad even te bekijken: De Houtvaart





PS: En... Pieter (*klik*)  zwemt er nu ook... Dat is wel even wat anders dan trainen voor de Elfstedentocht!


.

11 comments:

Di Mario said...

Met een klein beetje verwarmd bedoel je toch wel minimaal 25 graden he.. anders kom ik er niet in.

Love As Always
Di Mario

klaproos said...

ja marlou,
dat moet je in ere houden zoiets, dat is zeker,
ik ben denk ik ongeziens hélemaal weg van de vollemaans zwemavond:-)
lijkt me geweldig

* stil val*
ik heb er geen woorden voor....

xxx

Leidse Glibber said...

Mooi dat het zwembad behouden is, er verdwijnt al zoveel moois.
Ziet er ook heel mooi uit en heerlijk toch met zo'n clubje elke dag even zwemmen en bijkletsen.

Marjolijn said...

Lekker zwemmen meis, als het je zo goed doet.
Veel plezier zo meteen, als je de baantjes weer gaat trekken.
En daarna een goede repetitie met het koor.
Fijne woensdag.

Lutje said...

Heerlijk zo'n zwembad in de buurt, ik moet al 20 km rijden....

Jelle Droeviger said...

De Houtvaart...: waar komt zo een naam vandaan.?

Het is geweldig dat de buurt het bad heeft gered. Samen sta je sterk, zo blijkt maar weer eens.!

Dat maanlicht-zwemmen, in een verder donker zwembad, wat een leuk idee, dat zou ik ook wel eens willen.

Jelle Droeviger.

gerdaYD said...

Heerlijk dit supermooi bad! En ik vind het persoonlijk fantastisch dat het een rijksmonument is nu. Weer een stukje verleden dat nooit meer verdwijnen kan... hoop ik toch!
Een serie om van te snoepen, en dan je tekst erbij... merciekes lieve Marlou! Ook bedankt voor je méér dan leuke en grappige reactie hihi. En maak er een fijne midweekdag van, al dan niet plonsend in je favoriete bad. Was getekend: Repelsteeltje.

Han said...

Haai Marlou, in mijn jeugd was het nog een 25 meter bad toen hing er een dik touw in het midden wat de bokjes van de geitjes scheiden.
Van school kregen wij een gratis zwemkaart van de gemeente Haarlem, ik had het liefste de didoza kaart dan kon je op zaterdag dollen met de geitjes bij het touw.

Leibele said...

Gelukkig maar dat dit bad een monument is. Er zijn genoeg zwembaden die helaas deze status niet kregen en dus gesloopt zijn.

Annet said...

Daar ga je vanzelf schoon van zwemmen...Dat je zoiets in je hoofd haalt om te slopen...maar daar zijn meer voorbeelden van. Hier gaat het om: dit monument is er nog!

Zwemzingen, zwemmen bij maanlicht...Haarlem ik kom eraan:*)

Zeer aantrekkelijk beschreven Marlou met liefs uit Drenthe...waar dichtbij (de Hunze) bevertjes geboren zijn, ook van die zwemneusjes.....

Bevers zingen vast bij maanlicht:^)En slaan de maat met hun platte staart!

Dagdag! Annet

gerrit said...

Ik ben niet zo'n zwembadzwemmer. Niet binnen en niet buiten. Zee of rivier is wat anders. Maar een zwembad is wel iets dat in een stad aanwezig moet zijn. Buitenbaden komen volgens mij steeds minder voor. In Haarlem dus nog wel. En dat er vrijwilligers (m/v) zijn, die het blijven runnen...