05/08/2010

Brief aan Maarten 't Hart


.

Aan dhr. Maarten ’t Hart
te Warmond


Haarlem, 05-08-10

Beste Maarten,

afgelopen zondag zag ik u in “Zomergasten”.
De gesprekken met Jelle Brandt Corstius en de fragmenten die u had uitgezocht spraken mij zeer aan.
Ik heb genoten van uw begeesterde manier van praten, met name over de stekelbaarsjes!
En van het fragment met de drie honden rolde ik van de bank van het lachen! Heerlijk…

U vertelde, dat u zich zorgen maakt, dat uw geld na uw dood bij de vol evangelische gemeente terecht zal komen, via uw neven en nichten.
Ik heb daar over nagedacht. Dat zou ik, als ik u was, ook vreselijk vinden. Nachtmerries zou ik er van hebben.

Een aantal jaar geleden was er een welgestelde oudere dame, die een heleboel geld (anderhalf miljoen euro) aan de gemeente Haarlem schonk (ze leefde nog, het was geen erfenis, maar een schenking) met de opdracht om de toren van de Grote Sint Bavo, op de Groote Markt in het hartje van de stad, grondig te restaureren. *klik*
’s Anderendaags werd de toren in de steigers gezet en begon de restauratie.



Deze lieve dame had geen kinderen en wilde tijdens haar leven zien, wat er met haar kapitaal gebeurde.
Ze heeft mogen meemaken hoe prachtig de toren is geworden.



Toen ik u hoorde vertellen van uw zorgen rond uw kapitaal moest ik aan die lieve dame denken, die mijn stad zo'n mooi geschenk deed.

Natuurlijk heeft u zelf genoeg ideeën. Maar ik denk even met u mee:

Is het niet een goed idee om bijvoorbeeld een zeer kapotte brug te adopteren, kan in Haarlem, maar kan ook in een andere stad en dat die brug dan helemaal als nieuw gemaakt wordt?

Of… en dat zal u, als fietser, zeker aanspreken: een potje voor het vernieuwen van de fietspaden in en rond Leiden. 
Of... de restauratie van een mooie molen in de buurt van uw woonplaats.
Als u het maar bij leven en welzijn doet.
Als u niet meer leeft is het te laat!

Misschien komen er andere goede ideeën van lezers, ik hoop niet voor hun eigen gewin, maar waar u wat aan zou kunnen hebben.
Als het maar niet naar de vol evangelische gemeente gaat.

Ik wens u veel wijsheid toe.
Met vriendelijke groeten,

Marlou Witzel



(PS. voor mijn lezers: de uitzending van Zomergasten met Maarten 't Hart wordt aanstaande zaterdag 7 augustus herhaald op Nederland 2 en begint om 13:05 .
Ik kan jullie deze uitzending van ganser harte aanbevelen)


.




11 comments:

Leibele said...

Maarten is een heerlijk mens, dat is zeker.

Marjolijn said...

Wat een idee meis, en leuk om zo'n brief te schrijven.
Ik hoop dat je antwoord van hem krijgt.

Lutje said...

dat is eens wat anders, en ik hoop dat ik zaterdag dan al thuis ben...

huub said...

ga nu zeker even kijken...

klaproos said...

ik hoop marlou, dat hij gevoelig is voor jouw brief,

wel een héél mooie manier om iets t e doen voor je land:-)

geweldige brief,
ik steun hem:-)

lieve groet en een slaap lekker voor later
xxx

elma said...

Ik heb de aflevering ook gezien en vond m ook heel bijzonder...
En wat een superidee van je!
Je krijgt vast een brief terug!

Di Mario said...

Mooi, misschien heeft het nut.
Kerken hebben vaak toch al geld zat.

Love AS Always
Di Mario

Lutje said...

een goeie morgen :o)

gerrit said...

Ik heb de uitzending ook gezien. Was heel verrassend. En ja, misschien brengt de brief hem op een idee, als hij hem leest natuurlijk...

Leidse Glibber said...

Goede tips heb je voor hem.
Maar is hij weg uit Leiden, dacht dat hij hier nog woonde.

gerdaYD said...

FANTASTISCH gewoonweg, die mevrouw had haar hart op de juiste plaats en ik hoop zo dat het spreekwoord: woorden wekken, maar voorbeelden strekken navolging kennen zal mijn lieve Marlou! Een schitterende brief pende je hier neer, ook jij hebt je hart op de juiste plaats!