19/08/2010

De Groene Kathedraal

.

Marinus is een tuinman. Nee, hij is een kunstenaar.
Ja... wat is hij nou eigenlijk?
Een tuinman of een kunstenaar...
Laten we het maar "gewoon" bij kunstenaar houden. Hij is namelijk een vooraanstaand kunstenaar, dus niet moeilijk doen. Ere wie ere toekomt, zei mijn schoonmoeder altijd.
Beeldhouwer. Ik kende hem al van het A-Z beeld, dat hij heeft ontworpen en dat hier in Haarlem aan de Oude Groenmarkt is geplaatst. Een beeld, ter ere van de teksten van Lennart Nijgh:


Hij heeft nog iets heel bijzonders gecreëerd: De Groene Kathedraal.


De Groene Kathedraal staat aan de Tureluurweg in Almere.
Het is een exacte kopie van de Notre Dame in Reims: 150 meter lang en 75 meter breed.
De 178 Italiaanse populieren staan precies op de plaatsen waar de enorme pijlers van de kathedraal in Reims ook staan.

Marinus Boezem:

"De kruis- en spitsbogen zijn op de grond in betonnen paden uitgezet. De dikke strepen overdwars stellen de traveeën van het gewelf voor en de schuine verbindingen daartussen de kruisribben. Gewelven werden in de middeleeuwen wel de spiegel van de hemel genoemd. Om de voet van de bomen liggen cirkels van schelpen, een herinnering aan het hier ooit golvende water."


De Groene Kathedraal is géén gewijde ruimte. De Groene Kathedraal is er voor jou en je mag er alles doen, wat je in de Notre Dame in Reims niet mag doen.


Je mag er dansen en springen en vieze liedjes zingen. 
Je mag er spelen en rennen en rollebollen...
Je mag er koppeltje duiken en handstandjes maken.


Je mag er zoenen en aaien en alles doen, waar je zin in hebt...
Drink er aan de voet van een van de populieren een lekker glaasje.
Of lees er je boek, dat zo spannend is, dat je het altijd bij je hebt.


Je mag er trouwen, picknicken en met de honden spelen... 
De lieve, donkerbruine labradors worden hier getraind. Ze hebben lekker gezwommen in de vaart, die naast de Groene Kathedraal ligt.

De Italiaanse Populier is een boom, die niet het eeuwige leven heeft. Nog een jaar of 10 en dan sterven de bomen af.


Langzaamaan wordt de Groene Kathedraal dan alleen een plat vlak, een ruïne.
Maken we dat nog mee? Ja... we gaan er elk jaar even rondwervelen en kijken, hoe het met de bomen gaat en met de "in aanbouw" zijnde ruïne.
Ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien.



Foto's: Internet, Roosje Klap, Marlou Witzel en Wijs de Groot.



.

12 comments:

Yvette said...

Marlou..dat ziet er gezellig uit jullie 4tjes dansend springend vieze liedjes zingend

wist je dat een gewone kathedraal gebaseerd is op bomen in een bos?
Als je in een bos op een laan naar boven kijkt zie je waarom.

kuskus

klaproos said...

prachtig marlou en met de reactie vban yvette erbij is het ook zo mooi te bedenken, voortaan loop ik écht nog alleen maar met mijn hoofd in de wolken, ik zeg ....
huldi de man, het is een kunstenaar:-)

xxx

Marjolijn said...

Mooi...!!!
En wat fijn dat je dat daar allemaal mag doen.
Ik zie het gebeuren op die leuke foto.
Jij hebt gisteren een heerlijke dag gehad, duidelijk zichtbaar.
Fijn..!!
En morgen weer wat anders, veel plezier, en lekker genieten hé.
xxx M.

Di Mario said...

vieze liedjes zingen... mmmmmm morgenavond ga ik toevallig... net naar Almere.

Love As always
Di Mario

Lutje said...

wat een tuin....prachtig.
een fijne vrijdag en voor straks een prachtig weekend

gerdaYD said...

Ora pro nobis peccatoribus
Nunc et in hora mortis nostrae

De stilte van de grote kathedralen
Het orgel speelt nog steeds muziek van Bach
Het knapenkoor zingt een cantate
Als engelen die ik beluisteren mag (...)
© Bart Kaêll

Wat een schitterende creatie! Het moet beslist fantastisch zijn om hierin rond te lopen, dankewel lieve Marlou om me dit pareltje te leren kennen!
Maar van trouwen gesproken: heb jij die job nu eigenlijk wel aanvaard? Ofwel ben ik geen goede lezer van je blog, ofwel heb je er niets meer over geschreven... maar ik ben er wel benieuwd naar!
Fijne vrijdag schatje...

Jelle Droeviger said...

En daar dan in gaan trouwen, in die NIET-kerk. Door het lange gangpad, tussen hoge zuilen door, naar voren schrijden met je geliefde, en uiteindelijk JA zeggen.

Lijkt me heel aangenaam. En zeker als de ambtenaar degene is die je hoopt dat het zal zijn; dan kan je dag niet meer stuk.

Je hoort vogels kwinkeleren, je ademt diep de zuivere polderlucht in, en weet dat je, in élk geval nu, gelukkig bent.

Jrelle Droeviger.

Fluitenkruid said...

tuinman + kunstenaar = tuinkunstenaar!

Fijn en zonnig weekend wens ik jou lieve Marlou x

Anne said...

wat mooi en wat open.
ergens moet ik hier denken aan stone henge.
een zelfde sacrale ruimte waar alles mag:))

Leibele said...

Ik kom er regelmatig. vooral door de week.

Han said...

Wat een leuke tip dat is niet ver van hier en zeker een bezoekje waard.
Mag je er echt alles doen wat de kerk heeft verboden. ;)

Wim said...

Een prachtig staaltje Green-Art.