10/11/2014

Ik doneer het statiegeld...

.
Het mag wel duidelijk zijn, dat ik tegen al die lege weggegooide plastik flessen op straat ben...
Ik ben ervoor om op alle flessen statiegeld te zetten. Dát zou nog eens een hoop bende schelen!
Toen ik eergisteren mijn lege statiegeld-flessen terugbracht bij de Lidl zag ik ineens, dat ik dat geld kan doneren. Mijn statiegeld doneren?
Krijg nou wat! Dat is toch ook een soort van geven?
Dus ik druk op de gele knop... en mijn statiegeld gaat naar de Voedselbank.


Op internet zag ik, dat iedere supermarkt zo z'n eigen goede doel heeft.
En ik las ook, dat per 1 januari 2015 het statiegeld-systeem bij veel supermarkten verdwijnt.
Stomstomstom!!! Want daarmee verdwijnt een flink bedrag voor diverse hulporganisaties...
En.... we krijgen veel meer bende op straat...
Heel stom besluit!! 
Maar voorlopig doneer ik mijn statiegeld aan de voedselbank.

Hier een leuk statiegeld "bonnetje" uit Thailand:




14 comments:

Marjolijn. said...

Dat denk ik ook, als er nog meer statiegeld verdwijnt, komen de grote gezinsflessen ook op straat.
Van mij mag het statiegeld op de kleine flesjes ook terugkomen.
Maar dat zal wel niet gebeuren.

Mooie dag vandaag meis.

Lutje said...

statiegeld, in nederland en duitsland is het erger dan in Belgie, want hier zijn het nog altijd wegwerpflessen, maar ik sorteer wel hoor!

gerdaYD said...

Gelijk heb je, als dit verdwijnt doet niet alleen een goed doel dat ook, maar krijgen we weer wat meer afval er bij... dit besluit is beslist schande! En zoals lutje al zei, in België hebben we zelfs dat niet eens gehàd, hier is het al wegwerpfles dat de klok slaat!
Leuk weekend gehad lieve Marlou? Ik hoop het en ook dat je er een even leuke week aan zal breien!

די מריו said...

Misschien moeten we gewoon eens wat minder petflessen gebruiken. Is ook beter voor de gezondheid. ;-) Maar, dat doneren doe ik ook regelmatig.

Love As Always
Di Mario

Jelle Droeviger said...

Ik moet opschieten nu,in deze weggeefmaand, Marlou; het is al 10 november, en ik heb nog zoooveel te geven. ~ Als ik het niet red, ga ik gewoon in de volgende maanden óók het een en ander doneren...

Jelle Droeviger.

klaproos said...

nou loutje,
wat ben je toch een lieve schat om dat zo te doen,
ik bewonder je, maar dat wist je al hé,

wat jammer dat het statiegeld verdwijnt, nu zal de rotzooi buiten alleen maar erger worden ..oohhh daar baal ik toch zo van hé:-(
nederland waar ben je toch mee bezig....

lieve loutje, ik dans met jou door deze dag,

xxx

Kay ♥ said...

Hoi Marlou, als een mens zijn verstand creatief gebruikt, kan dat helpen, en als het ten voordele is van andere mensen kan men dat alleen maar toejuichen.Als je moest zien wat wij op onze wandelingen aantreffen in bermen en struiken zou je versteld staan, soms neem ik er een foto van. Daarom leuk dit initiatief, een mens zou nog stikken in zijn eigen rommel. ♥

John said...

Goedemorgen Marlou,

Ja, dat doet de Lidl al een poos. Ik doe dit namelijk al erg lang. Die paar centen die ik er voor terug krijg kan ik net zo goed doneren.

Goed he, van die supermarkt.
Fijne dag
Dag

Sjoerd said...

Ik doneer ook al het statiegeld aan de voedselbank.

Annet said...

Dom, dom, dom is niet zomaar een liedje....mensen zijn heel erg dom anders was het toch een paradijs op aarde.....

3 X voor een opgeruimd hartje :)

L I E F S

van Annet

Anonymous said...

Hallo,
Het is een lovenswaardig initiatief, dat statiegeld een andere bestemming kan krijgen. Bij ons, in sommige supermarkten, heb je aan de automaat een keuze tussen verschillende instanties, aan wie je het geld wil schenken. Alles terug in glas, zou een hoop zwerfvuil schelen. Zoheb je dus onze websstek terug gevonden en neen het stoort helemaal niet.

Leidse Glibber said...

ik denk inderdaad dat het voor veel goede doelen zal schelen als het statiegeld verdwijnt. Hier zie ik ook steeds meer mensen hun statiegeld doneren. Eerlijk gezegd doe ik het de ene keer wel de andere niet :-)

Wim said...

Hier op het eiland is sinds enkele jaren een Lidl maar statiegeld en doneren is nog ver weg. Men moet er hier nog aan beginnen en jullie schaffen het al af ??!!

Mirjam Kakelbont said...

Achterlijk plan om het statiegeld in 2015 af te schaffen. Ik ben ervoor om zelfs op blikjes statiegeld te zetten. Dan nemen mensen tenminste hun lege rommel mee.
Bij ons kun je je statiegeld doneren aan woord en daad. Meestal doe ik het half-om-half. De helft voor hen en de andere voor mij ;-)
Liefs Marlouloutje!