21/03/2016

1000 kraanvogels...

.
Ooit had ik twee boekjes met voorbeelden van Origami.
Een boekje met vogels en eentje met bloemen.
Ik kreeg de boekjes van mijn oudste zus.

Origami is een Japanse vouwkunst: van vierkante blaadjes kun je de meest mooie dingen vouwen.


Het verhaal van de kraanvogels spreekt me wel aan.
In Japan is het de gewoonte om kraanvogels te vouwen als je ziek bent.
En als je er 1000 gevouwen hebt, dan ben je beter. (zeggen ze...)
Een meisje, zwaar gewond door de bom op Hirosjima vouwde ze.
Maar ze werd niet beter!

Ik ben gelukkig niet ziek, maar ik zou dit wel willen maken...


In de kleuren van de regenboog een heleboel kraanvogeltjes vouwen en die dan aan een tak bevestigen...
Is weer eens wat anders dan die sneeuwvlokken die nu nog voor mijn raam hangen.

Voor het geval je er zin in hebt is hier het "recept" van de origami kraanvogel:


Hier is het nog een keer beschreven: Kraanvogel








7 comments:

Marjolijn. said...

Mooi die kraanvogeltjes.
Vroeger op school hebben we ook vaak kraanvogels gevouwen.
Maar of dat voor een zieke was of gewoon als handenarbeid... ?

Goede start van deze nieuwe week.

Jelle Droeviger said...

Het mooiste zou zijn:

je vouwt een kraanvogel,
en die vliegt dan weg,
naar de Oostvaardersplassen bijvoorbeeld,
met een boodschap van jou tussen haar veren,
om goed nieuws te verspreiden.

Jelle Droeviger.

John said...

Ha Marlou,
Van sommige dingen kun je gewoon niet beter worden.
Helaas.
Maar de kraanvogel, die is wel mooi.
Zeker zo op zo'n tak.

די מריו said...

Dat is pas echt ziek zijn.. niet meer beter worden. Het zou toch mooi zijn als het hielp.
Mooie met die kleuren op de tak.

Love As Always
Di Mario

Sjoerd said...

Het is in ieder geval een mooie bezigheidstherapie als je ziek bent.

Mirjam Kakelbont said...

Ach, zoveel kraanvogels vouwen en dan nog niet beter worden...Laten we er een paar naar Dien sturen...
Dikke pakkerd ♥

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou. Leuk log én we leren op die manier niet alleen wat Origami is, als we heel handig zijn (wat ik helaas niet ben hihi) kunnen we nu ook een kraanvogel plooien!